christian hackel prelegent scf2015

Zmiana platformy na Hybris

Sieć Deichmann przekształca swój model sprzedaży na omni-channel już od ponad czterech lat, gdy zarząd zdecydował o wprowadzeniu rozwiązań technologicznych firmy Hybris. Rozwiązania tej firmy tworzone są z myślą o dużych międzynarodowych sieciach handlowych, które prowadzą sprzedaż na wielu rynkach i chcą ujednolicić wszystkie procesy związane ze sprzedażą.

christian hackel deichmann
Christian Hackel, Deichmann

 

„Obecnie koncentrujemy się na tym, aby zapewnić jak najbardziej płynną obsługę klienta oraz współpracę pomiędzy wszystkimi kanałami dystrybucji. Do końca 2015 roku zamierzamy sfinalizować wszelkie procesy związane z połączeniem sklepu internetowego z siecią dystrybucji naziemnej” – mówi Christian Hackel w rozmowie z portalem Evigo.

Zintegrowana sprzedaż w Europie

Oprócz usługi click and collect, możliwości zamawiania w salonie sprzedaży dostawy do domu, ułatwienia zwrotu towaru we wszystkich kanałach, Deichmann integruje stany magazynowe wszystkich swoich sklepów internetowych i salonów sprzedaży tak, aby z każdego miejsca na świecie można było sprawdzić dostępność produktów w sklepach tej sieci.

Deichmann prowadzi sprzedaż na ponad 20 rynkach. Obecnie wszystkie sklepy na terenie Europy działają już na jednej platformie Hybris. Proces wdrażania modelu omni-channel nie został jednak jeszcze zakończony. Co miesiąc dodawane są nowe funkcje i usprawnienia.

Gotowi na Google Glass

„Ten proces będzie trwał w nieskończoność, nie wiemy bowiem, jak będzie wyglądała sprzedaż omni-channel za kilka lat i na co powinniśmy się przygotować. Czy na integrację z Google Glass, czy na inne nowinki technologiczne” – komentuje Christian Hackel.

„Przykładem tego, jak złożonym procesem jest zmiana modelu sprzedaży, może być premiera naszej aplikacji mobilnej. Zanim zdążyliśmy wprowadzić ją na wszystkie rynki, powstała już nowa, ulepszona wersja. Polska znajduje się na przykład wśród tych rynków, na których wprowadzono aplikację mobilną Deichmann już w wersji 2.0″ – dodaje.

Nowe technologie w salonach

Deichmann eksperymentuje również z nowymi technologiami w salonach sprzedaży. W salonach na rynkach zachodnich testuje technologię Blutetooth, Beacony oraz darmowe WiFi dla klientów, a także mobilne urządzenia dla personelu sklepowego. Nie spieszy się jednak z wprowadzaniem nowinek technologicznych do salonów sprzedaży, gdyż z testów wynika, że ich wpływ na sprzedaż jest minimalny.

„Oczywiście, jest to tylko pierwsze wrażenie, na razie testujemy różne rozwiązania, by wybrać te najbardziej odpowiednie dla naszego typu produktu i strategii marki. Na niemieckim rynku testujemy iBeacony od lokalnego dostawcy. Z pewnością będziemy starali się modernizować nasze salony sprzedaży i nadążać za trendami. Jednak nowe technologie muszą czemuś służyć, nie mogą być celem same w sobie” – komentuje Christian Hackel.

Wirtualne buty Deichmann

Deichmann wprowadził już rozwiązania wykorzystujące elementy rozszerzonej rzeczywistości. Aplikacja mobilna sieci umożliwia m.in. wirtualne przymierzanie wybranej pary butów.

Christian Hackel podkreśla, że w przypadku Deichmanna nadal dobrze funkcjonują tradycyjne salony sprzedaży i że sieć ostrożnie podchodzi do tezy, że należy zmienić funkcję, jaką pełnią sklepy naziemne. Wiąże się to z kategorią oferowanego produktu.

Nie czas na redukcję powierzchni

„Obecnie wielu ekspertów forsuje tezę, że nadszedł czas, aby przekształcić funkcję sklepów stacjonarnych i zredukować ich powierzchnię, stawiając na prezentację oferty online i na urządzeniach mobilnych. W przypadku sieci obuwniczej to nie do końca się sprawdza. Deichmann ma szeroką ofertę i wiele różnych modeli butów. Klienci nadal chcą osobiście przymierzyć każdy z nich zanim zdecydują się na zakup” – wyjaśnia Christian Hackel.

Christian Hackel będzie jednym z prelegentów podczas zimowej edycji Shopping Center Forum.W Deichmann Group zatrudniony jest od 2009 roku. Pełni funkcję dyrektora ds. Marketingu na wszystkich rynkach, jest też wiceprezesem odpowiedzialnym za rozwój omni-channel. Zanim zaczął pracę w Deichmannie, przez dziewięć lat pracował w Metro Group, a przedtem przez trzy lata w Tengelmann Group oraz Plus GmbH & Co.

Deichmann jest niemiecką siecią obuwniczą, operującą głównie na rynkach europejskich. Siedziba firmy znajduje się w Essen. Marka powstała w 1913 roku, obecnie sieć zatrudnia 35 tysięcy pracowników. Pod marką Deichmann firma prowadzi działalność w Niemczech, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, na Węgrzech, we Włoszech, na Litwie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii.

Firma prowadzi również działalność w Szwajcarii (pod markami Dosenbach / Ochsner / Ochsner Sport), Holandii (vanHaren) oraz w Stanach Zjednoczonych Rack Room Shoes/Off Broadway. W 2014 roku Deichmann otworzył salony sprzedaży również w Rosji.