Thomas Kurzman, prezes GTC SA.
Thomas Kurzman, prezes GTC SA.

O realizowanych przez spółkę GTC dwóch projektach handlowych Galerii Wilanów i Galerii Północnej redakcja Retailnet.pl rozmawia z Thomasem Kurzmannem, prezesem zarządu Globe Trade Centre SA.

Retailnet: Obecnie spółka GTC SA skupia się na realizacji dwóch obiektów handlowych w Warszawie. Która galeria powstanie jako pierwsza?

Thomas Kurzmann: Oba projekty są dla nas równie ważne. Galeria Wilanów i Galeria Północna powstają w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i rynku – zarówno Wilanów jak i Białołęka nie dysponują centrami handlowo-usługowo-rozrywkowymi o skali odpowiadającej potrzebom tych dzielnic. Dlatego trudno mówić o traktowaniu któregokolwiek z projektów bardziej priorytetowo. Oba są kluczowe, zarówno dla mieszkańców, jak i dla naszej spółki.

Wybór pierwszego obiektu do realizacji będzie wynikał z czynników obiektywnych, czyli uzyskania pozwolenia na budowę. Planujemy rozpoczęcie prac budowlanych możliwie najszybciej od otrzymania pozwolenia. Wnioski o pozwolenie dotyczące obu galerii zostały złożone kilka miesięcy temu i obecnie trwają procedury administracyjne, na których tempo nie mamy bezpośredniego wpływu.

Jak na tle dotychczasowych inwestycji handlowych w Warszawie będą wyróżniać się Galeria Wilanów i Galeria Północna?

Opracowując założenia dla obu projektów głęboko czerpaliśmy z doświadczeń zebranych podczas realizacji innych centrów handlowych, których wiele wybudowaliśmy, zarówno w Polsce, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej. To pozwoliło nam, we współpracy z biurami architektonicznymi APA Wojciechowski i Moshe Tzur, przygotować projekty obiektów handlowych nowej generacji.

Galeria Północna
Galeria Północna

Trzeba bowiem mieć świadomość, że obiekty handlowe projektuje się obecnie w inny sposób niż np. dekadę temu. Starsze centra, a w zasadzie tylko takie istnieją obecnie w Warszawie, nie są otwarte na otaczającą przestrzeń i nie zawsze biorą pod uwagę lokalną specyfikę czy potrzeby mieszkańców. Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów ich zamknięcia na otoczenie jest ilość wejść i wyjść z obiektów.

Zdarza się, że nawet największe centra dysponują zaledwie jednym lub dwoma wejściami i wyjściami. Oznacza to, że projektantom zależało na „wessaniu” jak największej liczny odwiedzających do środka i jak najdłuższym przytrzymaniu ich wewnątrz. Dziś nie sposób zbudować takich obiektów, szczególnie w wymagającym Wilanowie, czy na bardzo młodej Białołęce.

Jakie funkcje urbanistyczne powinny spełniać nowoczesne centra handlowe?

Nowoczesne centra handlowe muszą stanowić naturalne przedłużenie założeń urbanistycznych i architektonicznych okolicznej tkanki miejskiej. Nie mogą przyciągać ludzi i zamykać ich w środku – muszą raczej dopełniać funkcje otoczenia. Realizacja tych zamysłów będzie szczególnie widoczna w przypadku Galerii Wilanów, która umiejscowiona jest znacznie bliżej zwartej zabudowy mieszkalnej niż Galeria Północna. Wejść do Galerii Wilanów będzie aż siedem. Jej korytarze będą przedłużeniem okolicznych uliczek. Tak jak ulice, będą one dostępne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Dodatkowo, najemcy zajmujący powierzchnie na partnerze będą mieli możliwość wykonania wejść do punktów usługowych i sklepów bezpośrednio z zewnątrz, z poziomu ulicy. Takie rozwiązanie stworzy naturalną pierzeję – uliczki handlowe na boku centrum handlowego. W kontraście, boczne ściany dziś działających centrów handlowych to często ślepe, gładkie powierzchnie, które nie mają nic wspólnego z otoczeniem przyjaznym mieszkańcom.

Obydwa projekty mają już zagwarantowanych kluczowych najemców. Jakie jeszcze sieci handlowe pojawia się w galeriach?

W obu projektach zagoszczą hipermarkety Carrefour oraz sklepy pod szyldem H&M oraz grupy LPP, czyli między innymi Reserved, Sinsay czy Mohito. Nie komentujemy negocjacji handlowych, natomiast mogę zdradzić, że w zanadrzu trzymamy kilka ogłoszeń co do kolejnych najemców. Prowadzimy również rozmowy z kolejnymi firmami.

Naszą intencją jest zapewnić klientom taki dobór najemców, który zagwarantuje zróżnicowaną, interesującą i angażującą ofertą handlowo-rozrywkową.