Sieć spożywcza Chata Polska testuje technologię beacon

comarch beacon chata polska omnichannelGrupa Mar-Ol, właściciel sieci franczyzowej Chata Polska, zamierza przetestować w swoich sklepach technologię beacon. Od strony technologicznej za projekt odpowiada krakowska spółka Comarch.  

Korzystanie z technologii beacon, czyli niewielkich nadajników sygnału Bluetooth, to wciąż nowatorskie rozwiązanie na polskim rynku. Do tej pory najczęściej spotkać można było je w sklepach z odzieżą i akcesoriami modowymi. Przykładami są tutaj sieci Riccardo i Gino Rossi.

Teraz zalety tej technologii chcą wykorzystać również sieci spożywcze. Na Zachodzie z takiego rozwiązania korzystają już m.in. sieci Asda, Walmart, Walgreens czy Tesco. W Polsce jednym z pionierów chce zostać wielkopolska sieć Chata Polska.

Spersonalizowana komunikacja

Należąca do Grupy Mar-Ol sieć franczyzowa Chata Polska posiada obecnie ok. 200 sklepów zlokalizowanych w województwach wielkopolskim, dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim i zachodniopomorskim. Na razie nie wiadomo, w ilu sklepach zainstalowane zostaną urządzenia beacon.

“Faza testów jeszcze się nie rozpoczęła. Razem z naszym partnerem, firmą Comarch, dopiero przygotowujemy się do tego projektu” – poinformowała nas Katarzyna Łazarowicz z sieci Chata Polska.

Wiadomo jednak, czemu mają służyć beacony. Ich zadaniem jest “komunikowanie” się z klientem znajdującym się w sklepie. Za ich pośrednictwem można poinformować kupujących o nowościach produktowych czy specjalnych promocjach. Wiadomości będą wysyłane do tych osób, które będą miały włączone w swoich telefonach nadajniki Bluetooth. Co więcej, beacony można w przyszłości, po zbudowaniu odpowiedniej bazy danych, wykorzystać także do wysyłania spersonalizowanych komunikatów trafiających do konkretnych klientów.

Beacony: zalety i wady

Comarch zadebiutował z technologią beaconów w październiku 2014 roku. Jak mówił Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes i dyrektor sektora ERP w firmie Comarch, ważniejsze od samego wprowadzenia tej technologii beacon jest dostarczenie klientom pełnej analizy biznesowej. Służyć ma temu m.in. silnik rekomendacji oraz analiza geolokalizacyjna.

“Elementy umożliwiające analizę danych o klientach, jak również możliwość oferowania nowych sposobów komunikacji z klientem, sprawiają, że technologia ta jest w stanie zrewolucjonizować branżę handlową w najbliższej przyszłości” – stwierdził Zbigniew Rymarczyk.

Minusem beaconów jest ryzyko ich zignorowania lub w ogóle usunięcia aplikacji mobilnej przez klienta z powodu nadmiaru pojawiających się powiadomień. Sytuacja, gdy klient chodzi po sklepie i jest zalewany komunikatami o cenach, promocjach, zniżkach i wyprzedażach może zniechęcić nie tylko do nowych technologii, ale do zakupów w ogóle.

Mimo to beacony zyskują na popularności, a detaliści wprowadzają je, aby móc kontrolować doświadczenie klienta podczas zakupów w sklepie. Jak pokazują przykłady sieci Chata Polska, Gino Rossi czy Riccardo, również polscy przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po to nowatorske rozwiązanie.

Reklama

Galeria Jurajska