nowe narzędzie marketing automation

Omnichannel to już nie wyraz wyjątkowej postępowości sprzedawców. W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu docieranie do Klientów wszystkimi dostępnymi kanałami daje większą szansę na pozostawienie konkurencji w tyle – pisze dla Evigo.pl Robert Mińczyków, dyrektor zarządzający Graphicmail Polska.

Coraz popularniejszy staje się trend łączenia kampanii online i offline. Dzięki większej spójności działań klienci cieszą się z kompleksowej obsługi i możliwości pozyskania informacji za pomocą różnych kanałów, a marketerzy notują lepsze wyniki prowadzonych akcji. Omnichannel – bo o nim mowa – będzie funkcjonował jeszcze lepiej, dzięki wykorzystaniu działań e-mail marketingowych.

Raport Forrester Research z końca 2011 r. wskazał, że 48 proc. detalistów, którzy zdecydowali się na „omnichannel commerce” zauważyło wzrost  przychodów. Jednak połączenie sprzedaży internetowej i stacjonarnej wymaga odpowiednich narzędzi. Wykorzystanie e-mail marketingu zgodnie z tegorocznymi trendami może stać się przepisem na sukces. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę sprzedawcy chcący jak najefektywniej wykorzystać e-mail marketing do działań omnichannel w 2015 roku?

1. Automatyzacja kampanii

Badania przeprowadzone przez The Aberdeen Group wskazują, że automatyzacja działań marketingwych pozwala zwiększyć konwersję nawet o 50%. Szybka i sprawna komunikacja to jedna z zalet i jednocześnie podstawa odpowiedniego funkcjonowania sprzedaży omnichannel. Automatyzacja działań e-mail marketingowych pozwala na komunikowanie się z klientem w czasie rzeczywistym. Wykorzystanie autoresponderów do informowania o etapie procesu realizacji zamówienia, pozwoli sprawnie połączyć działania online i offline.

Przykładowo, kiedy klient zakupił towar online i wybrał odbiór osobisty w stacjonarnym sklepie, zaraz po zakupie może otrzymać automatycznego maila z terminem odbioru i dokładnym adresem sklepu. Odnalezienie w razie potrzeby maila, będzie prostsze niż ponowny kontakt ze sklepem w celu uzyskania informacji.

2. Responsywność

Badania TNS OBOP wskazały, że 44% Polaków posiada smartfony. Według prognoz w 2015 roku odsetek posiadaczy smartfonów w Polsce ma wynieść aż 60%. Projektując wiadomość nie można zapomnieć o tych statystykach. W 2015 roku będą liczyły się wyłącznie wiadomości responsywne. Jest to tendencja przyszłościowa, gdyż badania Forrester predicts wskazały, że do 2020 roku 1 na 5 zakupów robionych przez internet będzie odbywać się właśnie za pomocą urządzeń mobilnych.

Każdy twórca newslettera powinien mieć pewność, że jego wiadomość wyświetla się poprawnie na wszystkich urządzeniach mobilnych – od smartfona po laptopa. Ci, którzy zadbają o poprawne wyświetlanie się wiadomości w 2015 roku znacznie wyprzedzą konkurencję, która o tym zapomni. Pozostanie obojętnym wobec nadchodzących trendów, da konkurencji ogromną szansę na osiągnięcie przewagi.

3. Personalizacja

Wielokanałowość sprawia, że klient jest mocniej związany z firmą, niż w przypadku sprzedaży np. tylko stacjonarnej. Docierając wszystkimi możliwymi drogami do klientów, budujemy trwałą relację. Dostosowywanie treści do potrzeb danego klienta sprawi, że więź będzie jeszcze silniejsza.

Warto wykorzystać to w omnichannel. Jeśli klient kupił online odtwarzacz blu-ray, warto wysłać mu informację, że w sklepie stacjonarnym w jego mieście dostępny jest film, który właśnie zdobył Oscara zapisany właśnie w technologii blu-ray. Pokazanie klientowi, że o nim pamiętasz i przygotowujesz atrakcyjne i wygodne rozwiązania, zacieśni więź.

4. Optymalizacja

Email marketing nie wesprze sprzedaży omnichannel, jeśli nie zechcesz poznać preferencji swoich klientów. Podstawą jest dlatego dogłębna analiza wszelkich prowadzonych działań. Wszystkie opisane trendy bez analizy działań mogą okazać się nieskuteczne.

Przeprowadzanie testów A/B pomoże w odpowiednim skonstruowaniu skutecznej wiadomości. Jest to szczególnie ważne przy tworzeniu autoresponderów. Automatycznie wysyłane komunikaty powinny być informacjami, których przygotowanie poparte było analizą skuteczności. Jeśli klient nie otworzył żadnego z wysłanych maili, warto spróbować skuteczność kampanii SMS-owej. Dla każdego problemu powinno znaleźć sie skuteczne rozwiązanie.

Podążanie za e-mail marketingowymi trendami pomoże zdobyć przewagę nad konkurencją. Dopasowanie do potrzeb klientów i ciągłe ich śledzenie, wpłynie nie tylko na wyniki finansowe, ale również na uplasowanie się sprzedawcy na pozycji lidera w rozwijającej się w Polsce sprzedaży omnichannel.

Robert Mińczyków jest dyrektorem zarządzającym GraphicMail i zajmował się wprowadzaniem marki GraphicMail na rynek polski.

GraphicMail dostarcza profesjonalnych rozwiązań w zakresie e-mail marketingu. Bogate funkcjonalności umożliwiają tworzenie atrakcyjnych wizualnie wiadomości i masową wysyłkę. Funkcja przeprowadzania testów A/B i narzędzia do analizy pozwalają na optymalizację kampanii. GraphicMail działa od 2002 roku. Dostępny jest w przeszło 20 krajach na całym świecie.