Raport CBRE: centra handlowe w statystykach

Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Typowe centrum handlowe w Polsce ma powierzchnie 28 tys. mkw., średnia stawka czynszu to 17,5 euro/mkw./mc – wynika z raportu firmy CBRE „Shopping Centre Index Poland 2015”.

Firma CBRE w raporcie odpowiedziała na pytania:

  • Jak działa centrum handlowe w Polsce?
  • Która branża jest najliczniejsza w strukturze najemców?
  • Jak bardzo zróżnicowane są czynsze w zależności od atrakcyjności lokalizacji?

Zespół ekspertów firmy CBRE na potrzeby publikacji przeprowadził analizę 85 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 1,7 mln mkw., zlokalizowanych w 35 miastach w Polsce oraz blisko 7 tys. umów najmu. Tym samym, zakres badania obejmował 20 proc. powierzchni centrów handlowych w kraju.

Oferowane stawki czynszu

Zgodnie z wynikami analizy przeciętne centrum handlowe ma powierzchnie 28 tys. mkw., średnia stawka czynszu to 17,5 euro/mkw./mc, a obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro/mkw./rok. Natomiast wskaźnik obciążenia najemców to 16 proc. (czynsz oraz usługi serwisowe).

– Obiekty handlowe w Polsce przez wiele lat budowane były w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, trend ten został odwrócony kilka lat temu, deweloperzy skupili się na dostarczeniu powierzchni handlowej w mniejszych miastach w Polsce. Oferowane stawki czynszu różnią się w zależności od branży w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone – mówi Agata Czarnecka, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, CBRE.

– Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, wciąż głównymi najemcami pozostają marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 32 proc. powierzchni w obiektach handlowych – dodaje Czarnecka.

Najważniejsze wnioski z badania

  • W strukturze branżowej największą grupę stanowią najemcy z grupy odzież (32 proc.) oraz artykuły gospodarstwa domowego (17 proc.).
  • Najwyższe przeciętne stawki czynszu zostały zarejestrowane w przypadku najemców z sektorów akcesoria oraz biżuteria i wynoszą odpowiednio: 45 i 40 euro/mkw./miesiąc.
  • Największe zróżnicowanie stawek czynszu zostało zarejestrowane wśród najemców reprezentujących sektory: hobby, artykuły gospodarstwa domowego, elektronika, biżuteria oraz usługi, w zależności od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone.
  • Odnotowano znaczącą różnicę w wysokości stawek najmu w przypadku najbardziej atrakcyjnych i mniej popularnych obiektów w największych miastach i aglomeracjach. W przypadku mniejszych miast, różnice w stawkach czynszu są mniej znaczące.
  • Najwyższe koszty eksploatacji są ponoszone przez najemców z sektorów: akcesoria, biżuteria, natomiast najniższe przez firmy zaliczane do kategorii: artykuły gospodarstwa domowego i sklepy spożywcze.
  • Spośród najemców, którzy raportują wysokość obrotów, najwyższe jednostkowe wartości (za metr kwadratowy) zostały zarejestrowane w sektorach: zdrowie i uroda oraz biżuteria.

Shopping Centre Index

– Na całym świecie eksperci CBRE poddają analizie rynek powierzchni handlowych, myślę, że publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” dostarcza interesujących i wiarygodnych danych dla wszystkich, aktywnie działających podmiotów na rynku. Dodatkowo, merytoryczną wartość publikacji podnosi fakt, że jest ona wynikiem synergii wiedzy i doświadczenia ekspertów z różnych działów firmy CBRE – dodała Beata Kokeli, Senior Director w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE.

Publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” jest pierwszą publikacją poświęconą sektorowi handlowemu w Polsce, przygotowaną przez ekspertów z polskiego biura CBRE. Raport należy do cyklu publikacji CBRE poświęconych rynkowi powierzchni handlowych na świecie. Jest on wynikiem współpracy takich działów firmy jak: Powierzchnie Handlowe, Rynki Kapitałowe, Zarządzanie Aktywami, Wyceny, Doradztwo i Badania Rynku w ramach globalnej koncepcji „Retail Platform”, której celem jest dostarczanie sprecyzowanych usług dla inwestorów, deweloperów oraz najemców.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska