Prezes Dekady zdradza szczegóły współpracy z PKP

Dekada Nowy Targ

Dekada Nowy Targ

Dekada Realty, inwestor i deweloper specjalizujący się w budowie galerii i centrów handlowych typu convenience, poszerzy portfolio tzw. centrów handlowo-komunikacyjnych.

Spółka we współpracy z PKP SA i jej spółką zależną – Xcity Investment – wybuduje dwa nowoczesne dworce kolejowe, zintegrowane z częścią handlową – w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

Kilkanaście lat temu w branży nieruchomości handlowych rozpoczął się trend, który intensywnie rozwija się do dziś – łączenie węzłów komunikacyjnych z obiektami handlowymi. Najpierw tego typu inwestycje zaczęły powstawać w największych miastach Polski. Budynki dworcowe, będące w fatalnym stanie technicznym, zostały kompletnie zrewitalizowane i unowocześnione, a czasem wręcz zbudowane od nowa.

Na ich miejscu wyrosły nowoczesne obiekty, spełniające wszelkie niezbędne funkcje komunikacyjne, a wraz z nimi nowoczesna powierzchnia komercyjna. Sztandarowe przykłady takich projektów zostały zrealizowane w Poznaniu i Katowicach. Kilka kolejnych inwestycji już się rozpoczęło. Właściciele spółek komunikacyjnych – zarówno kolejowych i autobusowych – jak i deweloperzy nieruchomości komercyjnych, dostrzegli i rozwijali na przestrzeni lat potencjał do współpracy i obopólne korzyści z synergii powstającej między tymi obiektami: dworzec gwarantuje duży, nierzadko całodobowy przepływ ludzi, ci zaś w oczekiwaniu na pociąg czy autobus mogą zrobić zakupy, zjeść coś lub skorzystać z oferty rozrywkowej.

Kilka lat temu spółka Dekada Realty dostrzegła ten potencjał również w mniejszych miejscowościach i z sukcesem rozpoczęła w nich budowę zintegrowanych centrów handlowo-komunikacyjnych.

Zintegrowane centra

– Dworce czy węzły komunikacyjne to najczęściej najlepsze w mieście lokalizacje dla handlu. Położone w centralnych częściach miast, na skrzyżowaniu kluczowych tras regionalnych czy krajowych, gwarantują przepływ klientów nie tylko z danej miejscowości, ale i całego regionu, a w przypadku miejscowości o charakterze turystycznym, nawet z całego kraju – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty.

– Niestety, z powodu licznych problemów finansowych spółek komunikacyjnych często są to to budynki w złym stanie technicznym, niespełniające wymogów współczesnego pasażera. Połączenie ich z nowoczesną powierzchnią handlową jest więc przedsięwzięciem korzystnym dla wielu stron: deweloperom i najemcom gwarantuje stały przepływ klientów, generowany przez obecność węzła komunikacyjnego, a zarządca dworca nie ponosi kosztów związanych z jego odbudową czy rewitalizacją, zyskując nowoczesną przestrzeń do obsługi podróżnych. Beneficjentem jest również klient i podróżny, który ma możliwość zrobienia komfortowych, najpotrzebniejszych zakupów po drodze z pracy czy szkoły, oszczędzając w ten sposób czas – dodaje prezes spółki Dekada.

Pierwszy projekt w Myślenicach

Pierwsze tego typu inwestycje spółki Dekada Realty powstały we współpracy ze spółkami autobusowymi. W lipcu 2011 roku oddany do użytku został obiekt w Myślenicach, ok. 30 km na południe od Krakowa. Obiekt liczący ponad 3,4 tys. mkw. GLA mieści 14 lokali handlowo-usługowych, oraz część dworcową z kasą biletową, poczekalnią i nowoczesnym systemem informacji dla podróżnych. Od samego początku funkcjonowania myślenickiej Dekady widoczna jest jej rosnąca popularność, dzięki czemu jej najemcy z roku na rok notują coraz wyższe wyniki sprzedaży.

– Ta lokalizacja okazała się być zdecydowanie korzystna dla zintegrowanego projektu typu convenience. Spora część mieszkańców Myślenic dojeżdża do pracy do Krakowa, ma więc deficyt czasu spowodowany spędzaniem dużej jego ilości w środkach komunikacji publicznej. Dzięki Dekadzie nie muszą oni dodatkowo tracić czasu na zakupy w rozrzuconych po całym mieście sklepach, mogą je zrobić po drodze z pracy czy szkoły lub czekając na autobus – komentuje Aleksander Walczak.

Dodatkowo, położenie inwestycji w pobliżu drogi krajowej nr 47 – popularnej „zakopianki” – gwarantuje dogodny dojazd dla mieszkańców zarówno Myślenic, jak i okolicznych miejscowości.

Kolejne ze zintegrowanych centrów handlowo-komunikacyjnych pod szyldem Dekada zostało otwarte pod koniec marca ub. roku w Nowym Targu. Obiekt liczący 16 lokali handlowych oraz ok. 3,3 tys. mkw. GLA od początku cieszy się dużą popularnością zarówno wśród nowotarżan, jak i mieszkańców całego regionu, oraz wśród odwiedzających miasto turystów.

– W przypadku obiektu w Nowym Targu kluczowe znaczenie miał fakt, iż jest to największe miasto i stolica całego Podhala. Warto wspomnieć również, że ze względu na duży ruch turystyczny w miejscowościach takich jak Zakopane, Bukowina czy Białka Tatrzańska, ceny w wielu sklepach mają wyższą marżę, tak więc mieszkańcy tych miejsc tradycyjnie jeżdżą na zakupy do „Miasta”, jak nazywają właśnie Nowy Targ. Nasz obiekt odwiedza również wielu turystów, którzy podczas podróży do mniejszych górskich miejscowości korzystają z nowotarskiego dworca jako węzła przesiadkowego – dodaje Aleksander Walczak.

Trafione inwestycje

Rosnąca popularność obiektu powoduje, że po niecałym roku od otwarcia najemcy notują wyższe wyniki finansowe, niż zakładano w początkowych budżetach. Niespełna pół roku później do użytku oddano kolejny obiekt połączony z dworcem autobusowym – w Brodnicy, w woj. kujawsko-pomorskim.

Położony przy trasie krajowej nr 15, łączącej Toruń z Olsztynem, szybko stał się popularną destynacją zakupową zarówno dla mieszkańców Brodnicy, jak i całego regionu. Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia kolejnej tego typu realizacji w Ciechanowie. Budowa wystartuje jeszcze w tym roku, a jej ukończenie zaplanowano na II kw. 2016 roku.

Dekada Brodnica

Dekada Brodnica

Pod koniec stycznia Dekada Realty podpisała dwie umowy, które otwierają kolejny segment w portfolio spółki – zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne przy dworcach kolejowych. Umowy zostały zawarte z Xcity Investment – spółką zależną PKP SA, dedykowaną inwestycjom deweloperskim. Podpisana umowa zakłada wybudowanie dwóch nowoczesnych dworców kolejowych zintegrowanych z powierzchnią handlową w formacie convenience shopping center w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Obydwa obiekty zaoferują nowoczesną powierzchnię handlową, spełniającą standardy nawet najbardziej wymagających sieci handlowych. Wartość tych inwestycji opiewa na łączną kwotę 68 mln zł.

– Realizując projekty deweloperskie z prywatnymi inwestorami wykorzystujemy komercyjny potencjał lokalizacji oraz maksymalizujemy przychód z nieruchomości. Jednocześnie budujemy nowoczesne dworce kolejowe, w ramach których staramy się zapewnić jak najszerszy wachlarz usług dla pasażerów – mówi Maciej K. Król, prezes Xcity Investment. – Do tej pory w tej formule zrealizowane zostały dwa projekty – w Poznaniu i Katowicach. Pokazują one, że przyjęte założenia spotykają się z pozytywnym odbiorem pasażerów, a w ślad za tym, z dużym zainteresowaniem najemców. Sukces tej formuły ukazuje również duże zainteresowanie inwestorów, z jakim spotykamy się rozpoczynając nowe projekty. Jednym z podstawowych czynników jest dla nas doświadczenie inwestora. Dekada przedstawiła ponadto koncepcję i model biznesowy spójny z naszą wizją tworzenia zintegrowanych centrów komunikacyjnych – podsumowuje Maciej K. Król.

Nowe projekty w realizacji

Nowa inwestycja Dekady w Koninie zakłada stworzenie nowoczesnego dworca kolejowego, z poczekalnią dla podróżnych i kasami biletowymi, połączonego z centrum handlowym typu strip mall, liczącym ok. 20 lokali handlowo-usługowych, o łącznej powierzchni najmu liczącej ok. 5,4 tys. mkw. GLA. Przy obiekcie zostanie zlokalizowany również dworzec autobusowy. Dla wygody podróżnych oraz klientów wybudowany zostanie parking na ponad 300 miejsc.

Projekt w Mińsku Mazowieckim obejmie budowę komfortowego dworca kolejowego, połączonego z częścią komercyjną obejmującą ok. 15 lokali handlowo-usługowych, zlokalizowanych na powierzchni najmu ok. 4300 mkw. GLA. Do dyspozycji klientów i podróżnych przygotowany będzie również parking, który pomieści ok. 230 pojazdów.

Prace budowlane przy inwestycjach w Koninie i Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w 2016 lub 2017 roku i potrwają kilkanaście miesięcy. Podczas ich trwania funkcję obsługi podróżnych przejmą dworce tymczasowe. W chwili obecnej obie spółki rozpoczęły etap przygotowawczy obu inwestycji, związany głównie z procedurami administracyjnymi i opracowywaniem dokumentów planistycznych.

– Takie inwestycje mają wiele zalet – dobra lokalizacja i naturalny przepływ potencjalnych klientów, generowany przez obecność węzła komunikacyjnego – wylicza Aleksander Walczak, prezes Dekada Realty. – Warto jednak pamiętać, że tego typu projekty wymagają dużego doświadczenia we współpracy z instytucjami publicznymi i władzami samorządowymi. Należy uwzględnić dłuższy czas realizacji tego typu obiektu, który powodowany jest m.in. procedurami przetargowymi obowiązującymi w sektorze publicznym, a także konieczność włączenia w projekt nierzadko skomplikowanej części komunikacyjnej. Finalny kształt projektu wymaga także szczegółowych uzgodnień z miejscowymi władzami – podsumowuje Aleksander Walczak.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016