Raport C&W: ranking marek w polskich centrach handlowych

Salon Play

Salon Play

Najbardziej powszechne – z największą liczbą placówek w centrach handlowych – są marki z branży usług telekomunikacyjnych. Trzy firmy z tej branży, tj. Play, Orange i T-Mobile znajdują się w pierwszej piątce na liście najczęściej występujących marek.

Branża telekomunikacyjna

Sklepy sieci Play, która jest liderem rankingu, znajdują się w 73% polskich centrów handlowych z listy 237 obiektów handlowych, ostatnio przebadanych pod tym kątem. Natomiast kioski Inmedio reprezentujące branżę Multimedia oraz sklepy obuwnicze firmy CCC zajmują kolejne, 2. i 4. miejsce. Wysokie pozycje marek usługowych (sieci komórkowe) i marki multimedialnej (kiosku), które w ramach centrów handlowych pełnią funkcję swoistego convenience (szybkie i wygodne małe zakupy drobiazgów i załatwienie podstawowych spraw zawiązanych z obsługą telefonów i innych multimediów) wydają się oczywiste.

Sieci drogeryjne

Tuż za pierwszą piątką, na 6. miejscu najbardziej popularnych marek znajduje się sieć drogerii Rossmann, której sklepy znajdują się w ponad połowie badanych centrów handlowych. Jest to największa sieć drogerii w kraju z 1000 sklepów, z których tylko ok. 12% placówek znajduje się w analizowanych centrach handlowych. Jednocześnie jest to jedna z najszybciej rozwijających się firm handlowych w ostatnich latach (ok. 150 sklepów rocznie) oraz z planami równie dynamicznej ekspansji w kolejnych.

Marki modowe

Wśród marek, które są najpowszechniejsze w centrach handlowych znalazły się tylko dwie sieci modowe, Reserved (zajmujący 9. pozycję w zestawieniu) oraz Orsay (zamykający listę top 15). Reserved, najsilniejsza marka grupy LPP, obecna w połowie badanych centrów handlowych, charakteryzuje się bardzo silną koncentracją ekspansji właśnie na takich obiektach. Prawie 80% sklepów tej sieci znajduje się w analizowanych centrach handlowych.

tabela w centrach handlowych

Podobny udział sklepów w galeriach ma Zara, najbardziej znana marka hiszpańskiej grupy Inditex, jednak pod względem liczby sklepów znajduje się na 50. miejscu, a więc daleko za liderem grupy LPP. Natomiast sklepy firmy Orsay, zamykającej ranking 15 marek z największą liczbą sklepów w centrach handlowych, znajdują się w 40% centrów handlowych i stanowią ok. 60% wszystkich placówek tej sieci. Podobny udział sklepów w centrach handlowych ma H&M (57%), natomiast pod względem liczby placówek sieć ta znajduje się na 20. pozycji. Sklepy tej sieci znajdują się w 32% obiektów handlowych.

Usługi

Bezkonkurencyjne i niezagrożone natomiast wydają się pozycje liderów branżowych: Apart (biżuteria), 5àSec (pralnie) i Vision Express (zdrowie i uroda). Sieci te, obecne w połowie centrów handlowych, pod względem liczby sklepów w centrach handlowych znacznie dystansują się od swoich konkurentów.

Dobrze w rankingu marek reprezentowana jest branża obuwnicza, z bardzo silną pozycją CCC (4. miejsce) oraz firmy Deichmann (10. miejsce). CCC posiada swoje sklepy w 60% centrach handlowych, stanowią one ok. 40% całkowitej liczby sklepów tej sieci. Natomiast Deichmann jest obecna w 40% centrów handlowych.

Podsumowując, najbardziej popularnymi markami w polskich centrach handlowych są liderzy następujących kategorii: usług (telekomunikacja, pralnia, poczta), multimedia (kioski, salony prasowe), sklepów branży obuwniczej, drogerii, sklepów jubilerskich i branży modowej. Proporcje poszczególnych kategorii sklepów i właściwy dobór najemców z poszczególnych branż, dopasowany do profilu obiektu oraz potrzeb klientów, są równie ważne jak jakość lokalizacji dla sukcesu obiektu handlowego.

*Analiza wykonana na podstawie danych zebranych w ramach RRF (PRCH). Analizą objęto 237 centrów handlowych w 15 największych miastach Polski (powyżej 200 tys. mieszkańców) w grudniu 2014 r.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016