GfK raport przyszłość handlu

Badania przynoszą dobre wiadomości dla właścicieli tradycyjnych sklepów. Zdecydowana większość młodych ludzi wskazuje bowiem, że nadal zamierza odwiedzać salony stacjonarne równie często, lub nawet częściej, niż dotychczas. Tak mówi 82% młodych Amerykanów i 72% Brytyjczyków. Większość z nich traktuje wyjście do sklepu jako możliwość spotkania się ze znajomymi i sposób na spędzenie wolnego czasu.

Z drugiej strony takie wyniki nie mogą uśpić czujności tradycyjnych sieci handlowych. W zależności od kraju, od 60% do 70% młodych konsumentów uważa, że najchętniej robią zakupy w sklepach tych marek, które posiadają zarówno salony stacjonarne jak również prowadzą sprzedaż online. Strategia omnichannel najbardziej popularna jest zwłaszcza wśród młodych Hindusów i Brytyjczyków.

Webrooming vs showrooming

Kolejnymi trendami, które widoczne są wśród młodego pokolenia konsumentów, są showrooming i webrooming. Do przeglądania oferty w sklepie stacjonarnym, a następnie dokonywania zakupów w sieci, przyznaje się od 43% (RPA) do 72% (Indie) respondentów. Odwrotnie robi od 52% (Chiny) do 86% (Indie) klientów.

Przy wyszukiwaniu i kupowaniu interesujących ich produktów młodzi ludzie często korzystają z urządzeń mobilnych. Przyznaje się do tego 84% Hindusów, 81% Chińczyków i 70% Brazylijczyków. Popularność korzystania z urządzeń mobilnych jest wśród najmłodszych konsumentów wyższa, niż w przypadku innych grup wiekowych.

Dostawy za pomocą dronów

Jak wyobrażają sobie handel przyszłości przedstawiciele młodego pokolenia? Przede wszystkim oczekują od sprzedawców spersonalizowanej oferty, a produkty mają być łatwe do odnalezienia w sklepie. Chcą oni mieć także możliwość zapłacenia za nie za pomocą urządzeń mobilnych lub wirtualnych portfeli. Tak zakupiony towar ma być im dostarczony za pośrednictwem….dronów. Ewentualnie mogą go odebrać w ramach usługi click and collect.

Raport został przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych w 10 krajach (USA, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Korea Południowa, Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA) na próbie prawie 7300 respondentów. Około 5000 z nich stanowiły osoby w wieku 16-21 lat.