SCF: jak omnichannel wpływa na umowy najmu

sarah parkinson prelegent scf2015

Nowe technologie, social media, coraz większe rozpowszechnienie smartfonów – wszystko to wpływa na kształt, jaki przyjmują umowy najmu powierzchni handlowej – mówiła podczas Shopping Cenetr Forum Winter Edition 2015 Sarah Parkinson, partner w brytyjskiej kancelarii Browne Jacobson.

„Wszyscy widzimy jak zmienia się rynek handlu detalicznego. Czynsze w centrach handlowych są wysokie, a oczekiwania klientów ogromne. Kilka lat temu wydawało się, że przyszłością handlu jest sprzedaż internetowa. Teraz wiadomo, że najbardziej dochodowym modelem jest omnichannel. Wymusza on jednak znaczące zmiany w tym, jak tworzone są umowy najmu powierzchni handlowej.” – przekonywał Sarah Parkinson.

Logistyka wpływa na prawo

Jak zauważa prawniczka, centra handlowe stają się w coraz większej mierze centrami rozrywki, ale muszą też spełniać coraz więcej funkcji logistycznych. Magazyny położone na obrzeżach miast muszą coraz bliżej współpracować z salonami sprzedaży, ponieważ coraz większe znaczenie zyskują dostawy tego samego dnia oraz click and collect.

„Sprzedawcy są zmuszani, by wykorzystywać drogą powierzchnię handlową w celach logistycznych, żeby móc realizować zamówienia odbierane przez klientów osobiście. Zmieniła się rola zaplecza sklepu. Model click and collect wymusza, żeby sklepy wykorzystywały jego część w celach magazynowych. Sprzedawcy różnie sobie z tym radzą. Najwięksi gracze, tacy jak House of Fraser, czy Argos, często dogadują się z konkurencją, albo z zewnętrznymi partnerami, np. kawiarniami.” – wyjaśnia Parkinson.

W tym modelu jednym z głównych problemów stają się przestarzałe modele naliczania czynszu za wynajem. Są one odprowadzane od obrotów ze sprzedaży poszczególnych salonów, jednak w modelu omnichannel ich określenie staje się niemożliwe. Pytanie brzmi bowiem: który kanał sprzedaży generuje sprzedaż? Jak obliczać prowizje od click and collect i zwrotów?

Ewolucja umów najmu

Jak twierdzi Sarah Parkinson, umowy najmu będą w związku z tym przechodziły ewolucję. „Ten rynek czeka rewolucja. Nie jestem w stanie przewidzieć, jak zmieni się kształt tych umów w przeciągu najbliższych lat. Z pewnością kluczowa jest współpraca między najemcą a deweloperem. Najlepsi sprzedawcy tworzą najlepsze centra handlowe, więc stworzenie korzystnych warunków umowy leży w interesie obu stron.” – dodaje.

Sarah Parkinson posiada doświadczenie zarówno w tworzeniu, jak też negocjowaniu umów najmu dla największych salonów sprzedaży globalnych marek, zajmowała się cesjami, przejęciami, a także obsługą różnego rodzaju transakcji związanych z zarządzaniem nieruchomościami przez sprzedawców. Obsługiwała też znaczną liczbę umów podnajmu, franczyzy oraz koncesji. Negocjowała umowy dla klientów takich jak Westfield czy Land Securities. Obsługiwała też fuzję Boots Opticians z Dollond & Aitchison, która wymagała przekształcenia ponad 400 sklepów w salony optyczne.

Międzynarodowa kancelaria Browne Jacobson świadczy usługi dla globalnych firm, które prowadzą biznes w Wielkiej Brytanii, a także dla brytyjskich firm prowadzących sprzedaż na rynkach zagranicznych. Firma specjalizuje się także w obsłudze francuskich firm oraz ich brytyjskich oddziałów. Zespół Browne Jacobson ma 25-letnie doświadczenie w obsłudze prawnej dużych korporacji.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016