JLL: gastronomia kluczowa w działaności galerii handlowych

ian hanlon prelegent

Sklepy z centrów handlowych przenoszą się w świat wirtualny. Ale punktów gastronomiczne kierują się inna strategią. „Przecież nie zjemy wirtualnie,” powtarzał Ian Hanlon, zastępca dyrektora w firmie Jones Lang LaSalle podczas tegorocznej zimowej edycji Shopping Center Forum w Warszawie.

Z badań wynika, że klienci wydają coraz więcej na jedzenie czy kawę podczas wizyty w centrum handlowym. Gastronomia w funkcjonowaniu centrum handlowego pełni wręcz rolę społeczną.

SCF 2015 WINTER Ian Hanlon

Ian Hanlon podczas SCF 2015

 

Pewniejsi klienci wydają więcej

Dawniej bary i restauracje były w centrach handlowych niemal ukrywane. Klienci fast foodów jedli pokątnie i w pośpiechu. Dziś nowe koncepcje przyciągają klientów na dłużej, a gastronomia stała się ogromną atrakcją centrum handlowego. Powstają też nietypowe punkty gastronomiczne jak mobilne food trucki. W związku z tym, punkty gastronomiczne wymagają większych powierzchni wynajmu. Zazwyczaj zajmują 15-20% całej powierzchni centrum handlowego.

Te „centra żywieniowe” o których mówił Hanlon, łączą ze sobą trzy elementy: gastronomię, handel i rozrywkę. Najemcy punktów gastronomicznych biorą pod uwagę lokalne oferty oraz populację otoczenia. Jak tłumaczył Hanlon klienci kierują się dwiema walutami: czasem i pieniądzem. Każdy wykorzystuje te waluty w inny sposób, ma inne potrzeby i kreuje inne wartości.

Przyszłość gastronomii

Rynek gastronomiczny w przyszłości nie będzie taki sam dla wszystkich. Klienci będą decydowali gdzie i kiedy chcą skonsumować jedzenie, wybierając spośród licznych opcji.

Nie możemy zjeść wirtualnie, ale możemy zamówić jedzenie przez internet i za nie zapłacić. Firmy jak np. Starbucks, tworzą własne aplikacje mobilne przeznaczone do zamawiania kawy i jedzenia mobilnie z bezpośrednią dostawą do biura czy do domu.

Pomimo ofert gastronomicznych dostępnych w internecie, to właśnie elementy takie jak atmosfera, obrazy, zapachy, dźwięki i otoczenie tworzą prawdziwe doświadczenie gastronomiczne, a internetowe zamawianie jedzenia nigdy temu nie dorówna.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska