edward cooke scf winter

O tym jak brytyjskie centra handlowe radzą sobie z rynkowymi zmianami i jak wykorzystują w praktyce nowe technologie mówił podczas Shopping Center Forum Winter Edition 2015 Edward Cooke z British Council of Shopping Centres.

Zmienił się sposób, w jaki konsumenci pozyskują informacje. Proporcje pomiędzy użytkowaniem mediów analogowych, takich jak gazety, czy radio, na rzecz elektronicznych, takich jak tablety, smartfony, komputery i telewizja, wynoszą obecnie 10% do 90%. Wraz z tą tendencją zmieniają się oczekiwania klientów wobec każdego aspektu życia – również zakupów i wizyt w galeriach handlowych.

Brytyjscy właściciele centrów handlowych już od jakiegoś czasu przystosowują się do zachodzących zmian. Na rynku tym pojawiło się w ostatnich latach sporo ciekawych trendów związanych z przystosowywaniem nowych technologii do potrzeb deweloperów.

Wykorzystać Big Data

„Za przykład może posłużyć to, jak właściciele centrów handlowych korzystają z Big Data. Dzięki coraz bardziej rozpowszechnionemu dostępowi do internetu bezprzewodowego mogą zbierać więcej danych o swoich klientach. Analizują też dane pochodzące chociażby z programów lojalnościowych. Pomaga im to planować nowe kampanie marketingowe, promocje i wydarzenia” – komentuje Edward Cooke.

SCF 2015 WINTER 2015 Edward Cooke
Edward Cooke podczas prelekcji na SCF

Kolejnym wymienionym przez niego ważnym trendem jest wykorzystywanie przez centra handlowe oraz najemców powierzchni rozszerzonej rzeczywistości. „W coraz większej liczbie sklepów pojawiają się tablety czy wirtualne przymierzalnie. Nowej generacji kamery i smartfony sprawiają, że narzędzia te w płynny sposób zacierają granice między światem cyfrowym a rzeczywistym.

rozszerzona rzeczywistosc
Przykład wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w sklepie

„Brytyjscy właściciele centrów handlowych często korzystają też z technologii lokalizujących oraz beaconów, które wysyłają informacje do klientów znajdujących się w pobliżu, za pomocą technologii Bluetooth. Dzięki nim właściciele centrów handlowych mogą informować o wydarzeniach odbywających się akurat w pobliżu miejsca, gdzie przebywa klient. Kolejnym podobnym trendem jest tworzenie aplikacji wykorzystujących mapping i ułatwiających nawigowanie po sklepie” – mówił Cooke.

Jak to robi Galeria Hammerson

Jak twierdzi Edward Cooke, na rynku brytyjskim można podać przykład Galerii Hammerson, która bardzo dobrze radzi sobie z wykorzystaniem nowych technologii. „Stosują oni aplikacje zintegrowane ze stronami internetowymi, dzięki czemu klienci otrzymują mnóstwo informacji o bieżących wydarzeniach i promocjach. Poza tym to centrum handlowe zbiera też dane dla sprzedawców o tym, jak klienci kupują i reagują na oferty” – dodał.

British Council of Shopping Centres to organizacja działająca w branży handlu detalicznego, zrzeszająca ponad 400 członków. Są wśród nich zarówno sprzedawcy, jak i deweloperzy oraz firmy dostarczające rozwiązania dla centrów handlowych. Głównym celem organizacji jest tworzenie sprzyjających warunków biznesowych dla swoich członków, a także wprowadzanie na rynek dobrych praktyk, podwyższanie standardów w branży, prowadzenie badań i analiz oraz działania lobbingowe na rzecz podmiotów zajmujących się handlem detalicznym.

Edward Cooke jest odpowiedzialny za politykę informacyjną BCSC, za relacje ze stroną rządową oraz za programy badawcze. Zanim rozpoczął karierę w BCSC, Cooke pracował w British Retail Consortium, gdzie planował kampanie marketingowe.

Przedtem pracował przez cztery lata w brytyjskim rządzie, w Departamencie Handlu. Jest znanym w branży ekspertem od spraw związanych z najmem powierzchni handlowej, regularnie wypowiada się na ten temat w mediach oraz bierze udział w pracach komisji rządowych. Edward Cooke ukończył filozofię na Uniwersytecie w Leeds, ukończył też zarządzanie w Cass Business School.