Raport C&W: intensywny rozwój parków handlowych

Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Prawie połowa nowoczesnej powierzchni handlowej została oddana do użytku w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, a sieci spożywcze stawiają na modernizację istniejącej bazy sklepów i wprowadzanie innowacji.

To najważniejsze wnioski wynikające z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield: Marketbeat – Wiosna 2015.

W 2014 r. do użytku oddano 474, 7 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, czyli o 23 proc. mniej od podaży w 2013 r., ponieważ otwierano mniejsze obiekty handlowe niż rok wcześniej. Centra handlowe stanowiły 81 proc. całkowitej podaży. W 2014 r. działalność rozpoczęły tylko dwa duże centra handlowe: Atrium Felicity w Lublinie (75 tys. mkw.) i Galeria Warmińska w Olsztynie (41,5 tys. mkw.).

Boom w mniejszych miastach

Aż 48 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej oddano do użytku w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (w 2013 r. 24 proc.). Tylko 42 tys. mkw., tj. 9 proc. podaży rocznej, przypadło na osiem największych aglomeracji (w 2013 r. prawie 70 proc.). Popyt na powierzchnie w centrach handlowych jest bardzo zróżnicowany – zależy od nasycenia danego rynku, jakości istniejących obiektów oraz dostępności powierzchni. Wśród ośmiu największych polskich aglomeracji najbardziej nasycone powierzchnią handlową są Wrocław i Poznań, a najmniej aglomeracja warszawska i Szczecin.

Do rekordzistów w skali kraju należą jednak mniejsze ośrodki: Zgorzelec, Opole, Nowy Sącz i Rzeszów, w których wskaźniki nasycenia znacznie przekraczają 1000 mkw./1000 osób. Najwyższe czynsze obowiązują w najlepszych centrach warszawskich, gdzie za 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić średnio 80-90 euro/mkw./ miesiąc. W pozostałych siedmiu aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35-45 euro/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 20-25 euro/mkw./miesiąc – czytamy w raporcie.

Parki handlowe rozwijają się najszybciej

Jak wynika z raportu, spośród pozostałych rodzajów nieruchomości handlowych wciąż najintensywniej rozwijają się parki handlowe – w sumie w 2014 roku oddano do użytku 110 tys. mkw. w tym segmencie. Z tej liczby 35 proc., czyli 38 tys. mkw., oddano w ramach przebudowy i rozbudowy istniejących wcześniej obiektów (Płock, Krosno, Sochaczew). Na pozostałe 72 tys. mkw. składa się 12 parków handlowych o średniej powierzchni 5,8 tys. mkw. Pod koniec 2014 r. otworzyły się także dwa centra wyprzedażowe: Outlet Center w Lublinie oraz Outlet Białystok.

Na rynku spożywczym zmniejszyło się tempo ekspansji dyskontów, za to widać dynamiczny rozwój sieci spożywczych typu convenience (np. Żabka, Freshmarket, Carrefour Express, Odido). Rynek dużych hipermarketów pozostaje w fazie stagnacji.

Modernizacja sieci spożywczych

– Największym zainteresowaniem w 2014 roku cieszyły się obiekty sprawdzone, o dużej odwiedzalności i zadowalających obrotach. Atrakcyjną alternatywę wobec nowo powstających obiektów stanowiła powierzchnia w rekomercjalizowanych centrach. Natomiast na rynku spożywczym sieci stawiają obecnie na modernizację istniejącej bazy sklepów i dostosowywanie do wymagań nowoczesnego klienta, a nie na dynamiczną ekspansję. Obecna struktura popytu sprawia, że wydłużył się czas komercjalizacji nowych obiektów – mówi Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

– Obecnie w budowie znajduje się ok. 900 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 62 proc. (ok. 563 tys. mkw.), ma zostać oddane do użytku w 2015 r. W bieżącym roku zaplanowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, 4 parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego oraz rozbudowy 4 istniejących centrów handlowych i jednego parku handlowego – dodaje Marek Noetzel

Pełna wersja raportu MarketBeat_Spring_2015

Reklama

Galeria Jurajska