Polski handel mobilny rozwija się w trzykrotnie szybszym tempie niż całość e-commerce – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie PayPal.

Od 2013 do 2016 roku, średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie 32,8%. Z kolei cały rynek e-handlu, uwzględniając w tym handel mobilny, wzrośnie o 10,4% – wynika z najnowszego międzynarodowego badania PayPal i Ipsos, obejmującego swym zasięgiem 22 rynki.

Szacowany i przewidywany wzrost handlu mobilnego i online w Polsce
Szacowany i przewidywany wzrost handlu mobilnego i online w Polsce

Mobilna rewolucja

Przez ostatnie kilka lat nastąpił stabilny wzrost obu sektorów. W przypadku rynku mobilnego, od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie się poziomu zaangażowania konsumentów. W 2013 roku wydali oni prawie 1,5 miliarda złotych. Przewiduje się, że w 2016 roku kwota ta wynosiła będzie prawie 3,5 miliarda złotych.

Smartfony i tablety są stosunkowo nowymi udogodnieniami w e-handlu, ale konsumenci korzystają z nich już w pełni świadomie. Zgodnie z wynikami badania, 26% polskich kupujących online w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16% na tablecie.

Co więcej, urządzenia mobilne nie służą konsumentom tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. 37% polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27% czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22% porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.

raport paypal sprzedaz mobilna

Portfele mobilne zyskują

Konsumenci coraz chętniej korzystają z aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. Największą zaletą płacenia przez aplikację jest ich zdaniem wygoda. Stwierdziło tak 46% respondentów. 39% twierdzi, że jest to szybkość, a dla 26% największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela.

Innymi wymienianymi przez klientów zaletami aplikacji są: możliwość przypomnienia o zniżkach i kuponach (odpowiada tak 22% użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21%), oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20%). Siłą napędową handlu mobilnego są młodzi dorośli: 59% globalnych klientów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców online stanowią oni 44%.

Zalety używania aplikacji mobilnych
Zalety używania aplikacji mobilnych

Smartfon niewygodny

Za główną wadę zakupów i płatności mobilnych, użytkownicy smartfonów w Polsce uważają niewygodę samego procesu. Dlatego do robienia zakupów wykorzystują chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop (twierdzi tak 52% kupujących online, którzy posiadają smartfon, ale nie robią na nim zakupów online).

Co ważniejsze, tacy użytkownicy rzadko mają potrzebę kupienia czegoś „po drodze”. 32% stwierdza, że jest to główny powód niekupowania online. Aż 25% z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi  Ewolucja rynku online jest wspierana przez coraz większą liczbę stron internetowych, które stanowią najpopularniejsze medium dla e-zakupów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, 69% polskich kupujących przez smartfony kupowało online posługując się przeglądarką, a tylko 35% aplikacją.

Badanie Ipsos na zlecenie PayPal, przeprowadzone zostało na reprezentatywnej próbie 17 519 dorosłych użytkowników (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu, w 22 krajach (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Polska, Turcja, Rosja, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meksyk, Chiny, Australia). Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 9 września – 3 listopada 2014. W Polsce badania odbyły się pomiędzy 7 i 31 października na próbie 787 użytkowników.

raport paypal ipsos