Raport JLL: Warszawa gotowa na nowe projekty handlowe

Warszawa, fot. Shutterstock

Warszawa, fot. Shutterstock

W spokojnym 2014 roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Aglomeracji Warszawskiej pozostała praktycznie na tym samym poziomie – twierdzą analitycy JLL.

– Na koniec 2014 r. całkowita podaż nowoczesnych obiektów handlowych w aglomeracji warszawskiej wyniosła 1,62 mln mkw. powierzchni najmu, z czego 1,11 mln mkw. przypadało na centra handlowe. Najwyższa w Polsce siła nabywcza mieszkańców aglomeracji przekraczająca średnią krajową o 68 proc. buduje popularność stolicy wśród deweloperów, inwestorów i najemców – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

– Wysoki popyt na dobrej jakości nowoczesną powierzchnię handlową w mieście odzwierciedla niski wskaźnik pustostanów. Ponadto, Aglomerację Warszawską charakteryzuje jeden z najniższych na tle ośmiu głównych aglomeracji współczynników nasycenia powierzchnią centrów handlowych – 437 mkw. na 1 000 mieszkańców – dodaje Bartoszewicz-Wnuk.

Poza centrami handlowymi (1,11 mln mkw. w ramach 36 obiektów), w aglomeracji funkcjonuje również pięć parków handlowych (260 tys. mkw.), 23 wolnostojące magazyny handlowe (186 tys. mkw.) oraz trzy centra wyprzedażowe (50 tys. mkw.). W 2014 r. podaż uległa zmianie jedynie w ramach rearanżacji w centrach handlowych Arkadia i Atrium Promenada.

Ambitne plany deweloperów

W IV kw. kontynuowano prace przy projektach inwestycyjnych zlokalizowanych na obrzeżach aglomeracji tj. Ferio Wawer (12,5 tys. mkw.), który będzie pierwszym nowoczesnym obiektem handlowym w dzielnicy Wawer; Fabryce Wołomin (30,6 tys. mkw.) i Galerii Legionowo (10,5 tys. mkw.). Pozostałe trzy projekty będące w realizacji to przebudowy lub rozbudowy istniejących obiektów, tj. Hala Koszyki (7, 5 tys. mkw. powierzchni handlowej i 13 tys. mkw. biurowej), rozbudowa Woli Park o dodatkowe 17, 6 tys. mkw. i poszerzenie Factory Ursus o trzecią fazę z dodatkowymi 6 tys. mkw.

Nowym projektem, w którym rozpoczęto prace ziemne i montażowe w IV kw. jest Modo domy mody (dawniej Centrum Łopuszańska, 16 tys. mkw.). Jeżeli nie wystąpią nieprzewidziane czynniki zewnętrzne, to wyżej wymienione projekty powinny zostać ukończone w trakcie 2015 r.

Mniej lub bardziej zaawansowanych jest też kilka dużych centrów, których realizacja może rozpocząć się z końcem 2015 lub w 2016 r. Są to: Galeria Północna (64 tys. mkw.), Auchan Piaseczno (przebudowa części istniejącej konstrukcji i rozbudowa do 64 tys. mkw.) i Atrium Promenada (kolejne fazy powiększające powierzchnię handlową o 44 tys. mkw.). W przypadku Atrium pierwszym krokiem będzie budowa 4 tys. mkw., z głównym najemcą H&M. Możliwe jest także rozpoczęcie budowy Galerii Wilanów (61 tys. mkw.). Byłby to drugi obiekt realizowany przez GTC w Warszawie.

Zmiany stawek czynszowych

– Międzynarodowe sieci handlowe wchodzące na polski rynek najczęściej wybierają główne centra handlowe w Warszawie, aby otworzyć swoje pierwsze lokale. W IV kw. zadebiutowały m.in. następujące marki: Kipling, Kiko Milano i Imaginarium w Arkadii, Avon Studio w Złotych Tarasach i Calvin Klein Watch & Jewelry na ul. Mysiej 3. We wcześniejszych miesiącach stołeczny rynek handlowy wzbogacił się o sklepy takich marek jak m.in. Devred 1902 w Wola Park, Undiz, Kiehl’s Since 1851 czy Neo w Arkadii – komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni, JLL.

Najwyższe stawki czynszowe za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w centrach handlowych, pozostały na stabilnym poziomie w ostatnim kwartale i znajdują się w przedziale od 90 do 105 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Można jednak zauważyć presję na wzrost czynszów w najlepiej prosperujących obiektach handlowych – czytamy w raporcie JLL.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska