Opinia: jak skutecznie zarządzać powierzchniami niehandlowymi

centrum ganslowe ecommerce raport

Obecnie coraz bardziej powszechny schemat zakupów to obejrzenie i sprawdzenie towaru w sklepie, a później zamówienie go przez internet i dostarczenie przez kuriera. W praktyce wymusza to zmiany w działalności galerii handlowych – pisze Patrycja Dzikowska, zastępca dyrektora w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych DTZ.

Na przestrzeni ostatnich lat rozwoju sektora nowoczesnych obiektów handlowych obserwujemy sukcesywne zmiany w podejściu do „powierzchni niehandlowej” zarówno ze strony najemców, jak i deweloperów. Warto omówić kilka kategorii takiej powierzchni i wyraźne trendy w jej konfigurowaniu.

Efektywne zarządzanie magazynem

Lokale w centrum handlowym o przeznaczeniu typowo magazynowym, ulokowane poza główną strefą sprzedażową, stają się elementem coraz mniej wykorzystywanym przez operatorów handlowych. Zazwyczaj na najem takiej przestrzeni decydują się najemcy największych powierzchni (m.in. hipermarkety, supermarkety spożywcze, sklepy z wyposażeniem domu, RTV AGD, sprzętem sportowym, najemcy z branży mody).

Optymalizacja kosztów przyniosła m.in. bardziej efektywne zarządzanie stanem magazynu i szybkie rotowanie towaru. Kilka lat temu powszechne było wystawianie w sklepie pełnej rozmiarówki ubrań w każdym dostępnym kolorze. Obecnie można towar szybko dostarczyć z innej lokalizacji, albo zamówić przez internet. Typowa powierzchnia magazynowania towaru w centrum handlowym staje się więc coraz mniej potrzebna. Jeśli jednak powierzchnia tego typu jest najemcy niezbędna, to oczywiście mają do niej zastosowanie zdecydowanie niższe stawki czynszu za najem, niż w przypadku lokali z przeznaczeniem na prowadzenie podstawowej działalności sprzedażowej.

Potrzeby najemcy

Kształtowanie powierzchni zaplecza magazynowo-socjalnego, wydzielonej w ramach wynajmowanej powierzchni lokalu, zależy wyłącznie od potrzeb danego najemcy i specyfiki jego oferty. Ponieważ obowiązują za nie stawki tej samej wysokości, co za powierzchnię sprzedażową, najemcy starają się jak najlepiej zagospodarować taką powierzchnię. Warto również zwrócić uwagę na spadek użyteczności powierzchni magazynowej w obiekcie handlowym w kontekście rozwoju handlu internetowego.

Obecnie coraz bardziej powszechny schemat zakupów to obejrzenie i sprawdzenie towaru w sklepie, a później zamówienie go przez internet i dostarczenie przez kuriera. Nawet, jeśli odbiór produktu odbywa się w sklepie stacjonarnym, nie jest konieczne generowanie dużej, dodatkowej powierzchni na strefę składowania zamówień do odbioru. Co więcej, zakupy przez internet w sklepie spożywczym mogą być w całości realizowane z magazynu poza obiektem handlowym i dostarczane klientowi pod wskazany adres.

Jak wydłużyć pobyt w centrum handlowym?

Z drugiej strony, zmiany zachodzące w zachowaniach zakupowych i oczekiwaniach klientów wymagają zwłaszcza od dewelopera poświęcenia większej niż kiedyś uwagi na aranżację powierzchni niehandlowej przeznaczonej dla klienta.

Nie przynosi ona bezpośrednio wpływu z najmu, ale przyczynia się do oceny atrakcyjności danego obiektu przez odwiedzających. Kameralne strefy odpoczynku, miejsca przyjazne rodzicom z dziećmi, strefy multimediów, elementy małej architektury wystroju wnętrz i komponenty zagospodarowania przestrzeni wspólnych w obiekcie handlowym mają coraz silniejszy wpływ na percepcję potencjalnych klientów. Wyraźny trend to powiększanie strefy restauracyjnej i aranżowanie jej w zupełnie innym stylu niż jeszcze kilka lat temu.

Obecnie klient preferuje przytulne miejsce na spokojny posiłek i chwilę odpoczynku niż wielką halę przypominającą ruchliwą poczekalnię na dworcu. Wszystkie działania, które obserwujemy, mają na celu uprzyjemnienie i wydłużenie pobytu klienta w obiekcie handlowym, a w efekcie końcowym umocnienie pozycji na tle nasilającej się konkurencji.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska