alibaba sprzedaz internetowa podrobki

Podczas targów CeBIT, które co roku ściągają do Hanoweru czołowych graczy branży informatycznej i internetowej, Jack Ma, prezes Alibaby, zaskoczył wszystkich. W trakcie swojego wystąpienia wyciągnął nagle telefon, wszedł na platformę Alibaba, wybrał prezent dla burmistrza Hanoweru, złożył zamówienie, a następnie…wykonał sobie zdjęcie za pomocą aparatu wbudowanego w smartfon.

“W ciągu tygodnia prezent zostanie dostarczony na biurko Pana burmistrza” – powiedział tylko Jack Ma.

Autoryzacja płatności niczym selfie

Po chwili wszystko stało się jasne. Chiński gigant handlu internetowego pracuje, przy współpracy z należącą do niego firmą rozliczająca płatności Alipay, nad stworzeniem innowacyjnej metody autoryzacji mobilnych płatności. Nowe rozwiązanie ma wykorzystywać technologię rozpoznawania twarzy.

“Zakupy w internecie zawsze wiążą się pewnymi obawami. Klienci zapominają haseł, boją się o bezpieczeństwo mobilnych transakcji. Pracujemy nad rozwiązaniem, które w przyszłości może rozwiązać te wszystkie obawy” – tłumaczył Jack Ma.

Na razie nie wiadomo, kiedy nowa technologia mogłaby wejść do użycia. Przedstawiciele Alibaba przyznają jednak, że prace nad tym projektem “są poważne”.

Obecnie z usług Alipay korzysta ponad 300 milionów klientów, a ponad połowa przetwarzanych transakcji pochodzi z urządzeń mobilnych. Firma ma zadebiutować na giełdzie w 2017 roku. 

Internet rzeczy wkracza do motoryzacji

To nie jedyna technologiczna nowinka, nad którą pracuje obecnie Alibaba. Chińska grupa wraz z lokalnym producentem samochodów, firmą SAIC, zamierza stworzyć auto przyszłości. Pojazd ma być w pełni zintegrowany z internetem i umożliwiać dokonywanie zakupów online, a także korzystać z różnych usług dostępnych w sieci. Alibaba przeznaczyła na razie na ten projekt ok. 150 mln euro. Tym samym chiński potentat chce rzucić wyzwanie takim koncernom jak Google czy Apple, które również pracują nad podobnymi rozwiązaniami.

W 2014 roku Alibaba zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie, podczas którego Grupa zebrała rekordową kwotę 25 miliardów dolarów. Chiński koncern zamierza dalej inwestować w rozwój sprzedaży na rynkach amerykańskim, europejskim czy australijskim.