centrum-handlowe-shutterstock

Tempo rotacji produktów, wielkość placówki oraz skala działalności danej sieci to kluczowe parametry determinujące wielkość poweirzchni niehandlowej w sklepie – wyjaśnia Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Wymagana powierzchnia niehandlowa w centrum handlowym to części wspólne, w tym takie elementy jak korytarze, strefy wypoczynku, toalety, pomieszczenia socjalne, strefy dostaw, parking. Powierzchnia niehandlowa stanowi nawet około 60 procent powierzchni centrum handlowego

Najemcy z zapleczem

Jeśli zaś chodzi o powierzchnię niehandlową w ramach danego sklepu – czyli zaplecze – to jego wielkość zależy od specyfiki działalności najemcy. Celem każdego najemcy jest odpowiednie wyważenie powierzchni najmu poprzez z jednej strony odpowiednią ekspozycję towaru, a z drugiej czytelność sklepu i wygodną komunikację w lokalu. Naturalnym jest, że większe zaplecze będą miały firmy oferujące produkty wielkogabarytowe czyli np. sieci RTV/AGD oraz dobra szybko rotujące – przede wszystkim zatem sieci spożywcze.

W przypadku branży modowej znaczenie ma wspomniane tempo rotacji produktów, jak również wielkość sklepu i skala działalności danej sieci handlowej. Duże sklepy takich firm jak CCC czy Deichmann oferują klientom dostęp do pełnej palety rozmiarów i wielu modeli obuwia, a to oznacza, że potrzebują większego zaplecza. Można orientacyjnie założyć, że sklepy o powierzchni 100 metrów, z ofertą odzieżową mogą potrzebować od kilku do kilkunastu metrów zaplecza.

Najmniejsze zaplecza będą cechować lokale usługowe oraz sklepy z akcesoriami. I pomimo, że stworzenie zaplecza nie jest obowiązkowe to większość najemców decyduje się na to ze względów praktycznych i porządkowych, nawet jeśli nie składują tam towaru.

Wpływ e-sprzedaży

Za zaplecze w obrębie sklepu najemca płaci tak jak za powierzchnię handlową. Z kolei za powierzchnię do składowania towarów zlokalizowaną poza sklepem, a na terenie centrum handlowego płaci się jak za powierzchnię magazynową – centra starają się takie magazyny tworzyć. Wysokość stawek zależy od pozycji obiektu na rynku, lokalizacji samego centrum, miasta w którym ono się znajduje etc.

Nie zauważyliśmy do tej pory znaczącego zwiększania zaplecza przez firmy prowadzące sprzedaż również w Internecie. Jeśli towar szybko rotuje raczej zwiększa się częstotliwość dostaw, a niekoniecznie dobiera dodatkową powierzchnię w centrum handlowym. Możemy domniemywać jednak, że takie potrzeby za jakiś czas się pojawią wraz ze wzrostem udziału handlu internetowego i rozwojem usługi odbioru towaru w sklepie.