AmRest: rok 2014 był dla nas przełomowy

Henry McGovern, przewodniczący Rady Nadzorczej i współzałożyciel firmy AmRest

Henry McGovern, przewodniczący Rady Nadzorczej i współzałożyciel firmy AmRest

Po długim okresie dynamicznego wzrostu przeszliśmy do fazy czerpania korzyści z efektów skali, co bardzo pozytywnie wpłynęło na osiągane przez nas rezultaty – powiedział Henry McGovern, Przewodniczącego Rady Nadzorczej AmRest, prezentując wyniki firmy za rok 2014.

Obecnie AmRest dysponuje doskonale zdywersyfikowaną platformą wzrostu, na którą składa się 7 marek z 808 restauracjami w 12 krajach.

Wyniki sieci restauracji

W ubiegłym roku spółka AmRest otworzyła 84 nowe restauracje, co w połączeniu z silnymi trendami sprzedaży porównywalnej (LFL) wszystkich czterech dywizji przełożyło się na 9,3% wzrost przychodów w porównaniu z poprzednim rokiem, które wyniosły 2,95 mld zł. Dodatkowo koncentracja na dojrzałych markach i segmentach przyniosła poprawę marż na większości rynków. Skonsolidowana EBITDA w 2014 roku wzrosła o 29,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosła 356 mln zł. Zysk netto przypadający akcjonariuszom AmRest wzrósł w tym czasie pięciokrotnie, osiągając w 2014 roku poziom 52 mln zł.

– Miniony rok był bez wątpienia przełomowy. To okres rekordowych osiągnięć na wielu płaszczyznach funkcjonowania naszej firmy. W trzecim kwartale 2014 zysk EBITDA po raz pierwszy przekroczył 100 mln zł, a kwartał później wyznaczył kolejny rekord na poziomie 101 mln zł. Wiele spośród naszych marek osiągnęło historycznie wysokie marże, wliczając największe z nich: KFC i Pizza Hut w Europie Środkowo-Wschodniej oraz La Tagliatella w Hiszpanii. Warto tez wspomnieć o sieci Burger King, która począwszy od drugiego kwartału 2014 roku zaczęła generować zysk na poziomie EBITDA – mówi Henry McGovern.

Rok 2014 był także wyjątkowy dla spółki AmRest pod względem liczby otwarć restauracji na poszczególnych rynkach. – Rekordowa liczba 25 nowych restauracji KFC otwartych na rynku rosyjskim, 15 nowych restauracji La Tagliatella w Hiszpanii czy wreszcie prężny rozwój sieci Blue Frog w Chinach odzwierciedlają dynamicznie rosnącą skalę naszej firmy. W minionym roku świętowaliśmy osiągnięcie dwóch kamieni milowych w rozwoju sieci AmRest: otwarcie 300. restauracji KFC w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) oraz 800. restauracji w portfelu całej grupy – podkreśla Henry McGovern.

Plany na 2015

AmRest zamierza kontynuować dotychczasowe kierunki rozwoju, koncentrując się przede wszystkim na dojrzałych markach i rynkach, zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną 80/20. W 2015 roku tempo rozwoju sieci restauracji będzie zbliżone do minionego roku.

– W celu zapewnienia najwyższych zwrotów z inwestowanego kapitału, najwięcej restauracji otwartych zostanie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Hiszpanii oraz Chin. Mimo istniejących możliwości ekspansji w Rosji, inwestycje na tym rynku zostaną znacznie ograniczone do czasu, aż sytuacja polityczna w regionie się ustabilizuje. Dodatkowo przejęcie w maju 2015 roku sieci kawiarni Starbucks w Rumunii i Bułgarii wzmocni pozycję AmRest jako lidera branży restauracyjnej w regionie CEE oraz przyczyni się do dalszej poprawy zyskowności tej dywizji – dodał Henry McGovern.

KFC

Powstała w 1952 roku marka KFC jest obecnie największą i najszybciej rozwijającą się siecią szybkiej obsługi specjalizującą się w potrawach z kurczaka. Na świecie funkcjonuje obecnie prawie 19,4 tys. restauracji tej marki w około 115 krajach.

W roku 2014 AmRest otworzył w Europie Centralnej łącznie 21 restauracji KFC (w tym 14 w Polsce). Wśród nowych lokali znalazło się 10 restauracji typu Drive Thru, których część zlokalizowana jest przy autostradach. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się również restauracje sezonowe (np. Gdynia Summer Village) oraz przenośne punkty gastronomiczne KFC, które sporadycznie pojawiały się w miejscach o dużej koncentracji potencjalnych klientów, np. przy okazji koncertów. Część restauracji przeszło przez gruntowny remont, co znacznie poprawiło ich wizerunek oraz funkcjonalność. W minionym roku został wprowadzony nowy model wizerunkowy restauracji.

Obecnie AmRest prowadzi 432 restauracje KFC- 191 w Polsce, 68 w Czechach, 96 w Rosji, 32 w Hiszpanii, 30 na Węgrzech, 5 w Serbii, 5 w Bułgarii i 5 w Chorwacji.

Burger King

Początki marki Burger King sięgają 1954 roku. Burger King („Home of the Whopper”) prowadzi ponad 14 tys. restauracji obsługujących dziennie ok. 11 milionów gości w ponad 80 krajach na świecie. Około 90% restauracji Burger King jest prowadzonych przez niezależnych franczyzobiorców, wiele z nich funkcjonuje od dekad jako firmy rodzinne.

W minionym roku w ramach Grupy AmRest powstało 5 nowych restauracji Burger King. 4 z nich zostały otwarte w ciągu zaledwie 4 tygodni (dwie przy autostradzie A4 w pobliżu niemieckiej granicy oraz dwie we Wrocławiu).

Spółka prowadzi łącznie 40 restauracji Burger King, 32 w Polsce, 7 w Czechach i 1 w Bułgarii.

Starbucks

Starbucks jest światowym liderem w sektorze kawowym, prowadzącym ponad 20 tys. kawiarni w ponad 60 krajach. AmRest Coffee (spółka joint venture pomiędzy Starbucks Coffee International i AmRest Sp. z o.o.) prowadzi kawiarnie Starbucks w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Znaczącym osiągnięciem marki w 2014 roku było otwarcie w grudniu pierwszej kawiarni w Brnie, będącej 19-tym lokalem Starbucks w Czechach. Wyniki sprzedaży osiągnięte przez restaurację przewyższyły wcześniejsze założenia, co potwierdziło, że marka jest bardzo pożądana tym na rynku. AmRest planuje zwiększyć obecność kawiarni Starbucks w Brnie poprzez otwarcie w najbliższym czasie 2-3 nowych punktów.

Zgodnie ze strategią ekspansji marki w 2015 roku powstanie kilka nowych restauracji we wszystkich trzech krajach działalności. Liczba kawiarni będzie szybko wzrastać, gdyż pozytywny efekt skali zaczyna mieć odzwierciedlenie w sprzedaży. Obiecujące wyniki na rynku Węgierskim i Czeskim zachęcają do dalszego rozwoju w tych krajach. W Polsce możliwości ekspansji są ciągle oceniane pod kątem silnej obecności konkurencji.

W ramach AmRest Coffee funkcjonuje już 67 kawiarni Starbucks (38 w Polsce, 19 w Czechach i 10 na Węgrzech).

La Tagliatella

Pierwsza restauracja La Tagliatella została otwarta w 2003 roku w małej hiszpańskiej miejscowości Reus. Od tamtego czasu marka rozwinęła się w rozpoznawalną, dynamicznie rosnącą sieć z ugruntowaną pozycją lidera w segmencie włoskich restauracji.

W 2014 w Hiszpanii roku otwarto 15 nowych lokali La Tagliatella, z czego 7 to restauracje własne. Szczególnym osiągnięciem w 2014 roku było otwarcie pierwszej wolnostojącej restauracji La Tagliatella. Jej unikalny design jest połączeniem tradycyjnych barw nawiązujących do dziedzictwa Toskanii oraz nowoczesnych elementów architektonicznych w postaci oszklonego modułu.

We Francji spółka AmRest skupiła się na rozwoju restauracji franczyzowych. Podpisane zostały dwie nowe umowy obejmujące lokalizacje w Perpignan oraz Bordeaux, z których pierwsza została już otwarta w lutym 2015, a druga powstanie do końca tego roku. Obie restauracje ze względu na swoją powierzchnię mają wysoki potencjał generowanej sprzedaży. La Tagliatella w Bordeaux powstanie w nowym centrum handlowym Promenade Sainte Catherine, a jej goście będą mieli do dyspozycji taras o powierzchni 300 mkw.

Spółka prowadzi 175 restauracji La Tagliatella, w tym 160 w Hiszpanii, 9 we Francji, 3 w Niemczech, 1 w Stanach Zjednoczonych i 2 w Chinach.

Pizza Hut

Pizza Hut to jedna z największych sieci restauracji casual dining w Europie. Spółka AmRest w ramach rozwoju dodatkowych kanałów sprzedaży jesienią wprowadziła platformę online Pizza Hut, poprzez którą można zamówić swoją ulubioną pizzę z dostawą do domu (10 restauracji w Polsce), albo odebrać ją w restauracji (we wszystkich lokalizacjach w kraju). Zamówienia online zostały bardzo entuzjastycznie przejęte przez klientów oraz przyczyniły się do osiągnięcia dwucyfrowego wzrostu ilości transakcji w kanałach sprzedaży „Dostawa” i „Na wynos”

Obecnie Pizza Hut prowadzi 73 restauracje, 62 w Polsce, 9 w Rosji i 2 na Węgrzech.

Blue Frog i KABB

Włączenie w 2012 roku Blue Horizon Hospitality Group do struktury AmRest wzbogaciło portfel marek segmentu Casual Dining Restaurants o dwie nowe pozycje funkcjonujące na rynku chińskim: Blue Frog Bar & Grill – restauracje oferujące grillowane dania kuchni amerykańskiej i KABB Bistro Bar – restauracja segmentu “premium”, serwująca gościom potrawy „kuchni zachodniej” oraz szeroki wybór win i drinków.

Rok 2014 był okresem najszybszej ekspansji w historii Blue Horizon. Marce Blue Frog udało się podbić trzy nowe rynki – Wuxi, Tianjin oraz Chengdu, jednocześnie zwiększając obecność w Szanghaju, Pekinie oraz Nanjing.

Natomiast plan otwarć na 2015 rok obejmuje kilkanaście nowych lokalizacji w Szanghaju, Dalian, Chengdu, Chongqing i Hangzhou.

Blue Horizon prowadzi 18 restauracji Blue Frog i 3 restauracje KABB.

Reklama

Galeria Jurajska