internetowy rynek książek

Wyniki badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” przeprowadzonego przez IAB Polska pokazuje, że internet jest kluczowym źródłem informacji w procesie zakupowym książek.

Właśnie takie źródło wiedzy wybrało aż 71% konsumentów, którzy zdecydowali się na zakup książki.

Aktywny internauta

Raport jest siódmym z kolei badaniem Związku Pracodawców Branży internetowej IAB, który publikuje cykl raportów poświęconych poszczególnym sektorom e-commerce.

Książka w internecie badanie
Badanie IAB

W  2013 roku 8% wszystkich wydatków internetowych szło na media, książki, CD i DVD. Branża ta zaobserwowała tym samym 3% wzrost. Największą grupę kupujących w sieci stanowili mężczyźni (55%) a także osoby w wieku 25-34 lat, wśród których aż 30% zdecydowało się na tę formę zakupową. Osoby w wieku 15-44 lat też częściej wybierały internet ponad tradycyjne kanały. Co więcej, aż 13% osób w wieku 45+ kupiło książkę w internecie.

„Czytelnicy książek w naturalny sposób szukają w internecie informacji na temat nowości wydawniczych, spotkań autorskich czy atrakcyjnych ofert cenowych. W przypadku dynamicznie rozwijającego się rynku książki elektronicznej czytelnik jest jednocześnie aktywnym internautą. Z sieci czerpie wszystkie potrzebne informacje – porównuje ceny, komentuje i wyraża oczekiwania” – komentuje Beata Gutowska, Dyrektor Zarządzający Publio.pl, Grupa Agora.

Profil-demograficzny e-konsumentów w kategori książka
Badanie IAB

„Dla e-czytelników liczy się wygoda i bezpieczeństwo zakupu, obsługa posprzedażowa (w tym wsparcie technologiczne) i oczywiście cena. Sprzedaż książki elektronicznej najskuteczniej wspierają natomiast: aktywności w serwisach społecznościowych, umieszczanie w sieci linków kontekstowych, newslettery, rekomendacje blogerów i samych czytelników. Rośnie też znaczenie internetu mobilnego i m-zakupów” – dodaje Gutowska.

Sprzedaż książek online

Z raportu wynika, że około 52% kupujących książki zdecydowało się na zakup w internecie, w tym 6% kupiło książki wyłącznie za pośrednictwem tego kanału.

preferencje kanał sprzedażowy
Badanie IAB

Związek IAB istnieje od 2000 roku. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.

Pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+.