Jarosław Tutaj, Savills
Jarosław Tutaj, Savills

Deweloperzy powierzchni handlowych ponownie kierują swoje zainteresowanie na miasta powyżej 300 tys. mieszkańców – wynika z najnowszego opracowania firmy doradczej Savills.

Analitycy Savills podkreślają pozytywne wskaźniki gospodarcze prognozowane dla Polski na najbliższe lata, ale jednocześnie wskazują, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej (3,5 proc. w 2015) będzie niższe od wzrostu podaży powierzchni handlowej (5,5 proc. w 2015), co w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu średniego współczynnika pustostanów, spadku obrotów oraz odwiedzalności. Ten efekt będzie najbardziej widoczny w starszych, gorzej zarządzanych obiektach, a w najlepszych i najpopularniejszych z nich będzie on minimalny lub nawet żaden.

Nowe marki w stolicy

Według danych Savills, większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100 – 200 mkw. i najchętniej wybiera stolicę kraju (Neo, Undiz, Kiko Milano, Twin-Set i inni), a tylko nieliczne pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Liczba nowych najemców wynajmujących powierzchnie powyżej 1000 m kw. jest bardzo ograniczona.

– Najlepsze warszawskie centra handlowe są numerem jeden na liście lokalizacji, w których marki handlowe chcą otwierać swoje pierwsze sklepy w Polsce. Ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100% komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania – mówi Jarosław Tutaj, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Savills.

Eksperci Savills prognozują dalszy wzrost podaży obiektów handlowych typu pasaż handlowy oraz niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom, ale wskazują również na rosnącą aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).

Wolumen transakcji inwestycyjnych

Wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł jedynie 566 mln euro, ale jednocześnie eksperci Savills prognozują jego dwukrotny wzrost w 2015 roku. Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce były stabilne w 2014 roku, wynosząc 5,75 proc. w Warszawie, 6 proc. w największych miastach regionalnych oraz 7,25-7,5 proc. w mniejszych miastach. Pomimo tego, eksperci firmy spodziewają się niewielkiej obniżki stóp kapitalizacji w najbliższych 12 miesiącach.

Savills to globalna spółka świadcząca usługi w branży obrotu nieruchomościami, notowana na londyńskiej giełdzie papierów wartościowych. Posiada międzynarodową sieć ponad 600 biur i przedstawicielstw w obu Amerykach, Wielkiej Brytanii, Europie, Afryce, regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. Oferuje szeroki zakres specjalistycznych usług doradczych, zarządczych i transakcyjnych klientom na całym świecie.