aldi e-commerce

Niemiecka sieć dyskontów Aldi planuje otworzyć sklep internetowy. Obecnie trwają testy jego brytyjskiej wersji.

Premiera internetowego sklepu Aldi ma odbyć się w Wielkiej Brytanii. Wybór nie jest przypadkowy –  rynek sprzedaży online jest w tym kraju bardziej rozwinięty niż niemiecki. Sprzedawca przez wiele lat unikał dystrybucji przez internet uważając, że kanał ten jest nie dość dochodowy. W 2013 roku uruchomił jedynie sprzedaż napojów alkoholowych na rynku australijskim. Brytyjski sklep online będzie pierwszym europejskim internetowym kanałem dystrybucji dla tej sieci.

Silna marka rynkowa

Jak podała niemiecka branżowa gazeta Lebensmittel Zeitung, siostrzana spółka, Aldi North, rozważała wprowadzenie sklepu online na rynkach hiszpańskim i portugalskim. Z kolei Aldi South, operator sklepów sieci na terenie Wielkiej Brytanii, nie poprzestanie zapewne na tym rynku i uruchomi kolejne sklepy internetowe, chociażby w Niemczech.

„E-commerce nie jest dla nas priorytetem, ponieważ obecnie działamy w bardzo skutecznym modelu biznesowym dla sektora spożywczego. Jednak jest to obszar, który monitorujemy.” – komentuje rzecznik Aldi.

Aldi jest jedną z największych sieci dyskontowych na świecie. Jej bezpośrednią konkurencją jest Lidl, obie sieci szybko zdobywają brytyjski rynek, odbierając część rynku tamtejszym sieciom, takim jak Tesco, Sainsbury’s czy Morrisons.

Wzrost segmentu e-commerce

W lutym sieć Aldi ogłosiła plan otwarcia 70 nowych sklepów na terenie Wielkiej Brytanii, a także zatrudnienia pięciu tysięcy nowych pracowników. Obecnie w Wielkiej Brytanii działa 560 dyskontów pod marką Aldi (dla porównania w Polsce działa ponad 90 placówek marki).

Największe obecne na brytyjskim rynku sieci sklepów spożywczych ostro walczą o pozycją na szybko rosnącym rynku e-commerce. Morrisons jest ostatnim z nich, który wszedł online, a uczynił to po podpisaniu w zeszłym roku umowy z Ocado.

Internetowy rynek sprzedaży artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii rośnie najszybciej na tle innych krajów Europy. Odpowiada już za ok. 5% obrotów w tym segmencie. Według przewidywań grupy IGD, między latami 2012 a 2016 rynek ten podwoi swoją wartość w pięciu wiodących krajach Europy: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Holandii.

Również druga co do wielkości niemiecka sieć supermarketów REWE zapowiadała w marcu 2015 roku inwestycje w e-commerce, mimo że nie spodziewa się szybko osiągnąć zysków w tym kanale sprzedaży.