logistyka click-and-collect multichannel ikea

Przedstawiając wczoraj nową strategię Poczty Polskiej na lata 2015-2020 Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu spółki, powiedział, że motorem wzrostu dla całej Grupy będą usługi paczkowe i kurierskie. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100%.

Spóźniona strategia

“Nowa strategia Poczty Polskiej niczym mnie nie zaskoczyła. O tym, że spółka chce się skoncentrować na  rozwoju usług kurierskich oraz rozwinąć ofertę skierowaną do branży e-commerce, słyszymy już nie pierwszy raz. Gdyby taki pomysł padł trzy lata temu, moglibyśmy mówić o istotnym wydarzeniu” – komentuje w rozmowie z redakcją Evigo Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl SA, właściciela sieci paczkomatów InPost.

„Obecnie wygląda to bardziej na gonitwę za uciekającym pociągiem. Rynek jest już bardzo nasycony, działa na nim wielu poważnych graczy, dlatego Pocztę Polską czeka trudne wyzwanie. Zobaczymy, czy do końca roku uda im się postawić zapowiadane 200 paczkomatów. To będzie pierwszy test” – dodaje Rafał Brzoska.

inpost Rafał Brzoska
Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer

Jego zdaniem cała strategia Poczty Polskiej sprowadza się przede wszystkim do próby podniesienia wartości spółki przed planowanym na 2016 rok debiutem giełdowym. Z tego samego powodu spółka przeprowadziła ostatnio proces restrukturyzacji, dzięki czemu udało się w niej ograniczyć zatrudnienie.

Również Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD w Polsce, ze spokojem podchodzi do planów ogłoszonych przez Pocztę Polską. “Polski rynek przesyłek kurierskich jest w dalszym ciągu niezwykle dynamiczny i ulega intensywnym przeobrażeniom. Trudno jednoznacznie stwierdzić w jaki sposób decyzja Poczty Polskiej wpłynie na polski rynek KEP (przesyłki Kurierskie, Ekspresowe i Paczkowe) per saldo” – powiedział nam Rafał Nawłoka.

E-commerce napędza logistykę

Jego zdaniem sektor e-commerce w Polsce cały czas cechuje się dużą dynamiką wzrostu, co pozytywnie wpływa na całą branżę logistyczną. “Rzecz jasna tak wysokie tempo rozwoju nie będzie trwało wiecznie i już dziś widać pierwsze symptomy stabilizacji rynku. Z pewnością sektor e-sprzedaży dojrzewa. Spodziewamy się jednak, że obroty w sklepach internetowych w dalszym ciągu będą wzrastać. Udział e-sprzedaży w Polsce w sprzedaży ogółem to zaledwie 4%, podczas gdy w Niemczech wynosi on ok. 9%. Jest tutaj jeszcze duże pole do działania, a firmy kurierskie, jako naturalni partnerzy e-sklepów będą również zwiększać swoje wolumeny przesyłek” – wyjaśnia Rafał Nawłoka.

Wojny cenowej nie będzie

Nasi rozmówcy podkreślają, że już obecnie polski rynek KEP jest bardzo konkurencyjny co znajduje odzwierciedlenie w cenach tych usług. Czy wejście kolejnego, poważnego gracza jakim jest Poczta Polska, może dodatkowo wzmocnić ten trendy?

Rafal Nawloka dpd
Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska

“Wojna cenowa na rynku paczek i usług kurierskich raczej nam nie grozi. Wejście Poczty Polskiej na ten rynek nic w tej kwestii nie zmieni. Musimy pamiętać, że już obecnie ceny za przesyłki ekspresowe w Polsce są jednymi z najniższych w całej Europie. Wiele firm zarabia tak na prawdę tylko na usługach międzynarodowych, te krajowe nie są dochodowe” – uważa Rafał Brzoska.

Podobnego zdania jest również szef DPD. “Ceny pojedynczej przesyłki są na tyle niskie, że warto zwrócić uwagę na granicę, za którą istnieje ryzyko obniżenia jakości usługi. Co więcej, zarówno e-sklepy, jak i ich klienci, czyli odbiorcy paczek, oczekują przede wszystkim szybkiej i bezpiecznej przesyłki, a jej cenę stawiają na drugim miejscu. W przypadku klienta instytucjonalnego, większe znaczenie niż cena mają usługi dodatkowe, jakie firma kurierska może dostarczyć e-sklepowi. Mowa tutaj np. o ubezpieczeniach czy rozwiązaniach do automatycznego tworzenia listów przewozowych, które pozwalają skrócić czas całego procesu logistycznego, a także ograniczyć koszty operacyjne sklepu” – podkreśla Rafał Nawłoka.