ecommerce rozwoj w polsce

Polscy internauci kupują online średnio raz w miesiącu lub rzadziej, przy czym najczęściej na portalach aukcyjnych – wynika z badań Mindshare Polska.

Osoby robiące zakupy online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu, najchętniej wybierając aukcje internetowe – korzystanie z nich deklarowało aż 92% respondentów, w drugiej kolejności odwiedzane są sklepy online (kupuje tam 74% badanych), zaś najmniejszą popularnością cieszą się zakupy grupowe (35%).

Internet nadal tańszy

W internecie kupujemy najczęściej produkty o wyższej wartości np. odzież i obuwie, zabawki i artykuły dla dzieci, kosmetyki i perfumy, a także sprzęt RTV/AGD i komputerowy. Produkty te dostępne są online w atrakcyjniejszej cenie niż w sklepach tradycyjnych, nie musimy ich też mieć od razu, dlatego chętniej poczekamy na dostawę.

Postawieni jednak przed wyborem online versus offline, większość produktów internauci chcieliby kupować właśnie online np. filmy, muzykę, gry (74%), zabawki i akcesoria dla dzieci (70%), bilety na samolot lub pociąg (68%), bilety na koncert lub do teatru (67%) czy książki, e-booki i audiobooki (66%).

„Sektor e-commerce dynamicznie rośnie. Nawet firmy, które zwyczajowo kojarzone są z działalnością offline, stają się coraz bardziej aktywne w internecie. Dlatego analiza zwyczajów zakupowych online będzie wartościowa dla coraz większej liczby marketerów.” ‒ mówi Karolina Chołuj, Director, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska.

Potencjał m-commerce

Zakupy w internecie robimy głównie za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa (93%). Wykorzystanie w online shoppingu urządzeń mobilnych nadal nie jest zbyt powszechne (19%), ale biorąc pod uwagę rosnącą popularność smartfonów czy tabletów, można oczekiwać, że m-commerce również będzie zyskiwał na znaczeniu w codziennym życiu konsumentów. Szczególny potencjał tego kanału sprzedaży możemy zaobserwować wśród mężczyzn, uczniów i studentów (w wieku 15-24) oraz mieszkańców dużych miast.

Jedną z najważniejszych motywacji dla zakupów online jest cena. Zdecydowana większość respondentów twierdzi, że kupuje przez internet, ponieważ cena produktów w tym kanale jest niższa w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, a ponadto istnieje możliwość porównania kosztów zakupu na wielu stronach.

Zdaniem badanych, różnice są szczególnie zachęcające w przypadku sprzętu RTV/AGD oraz komputerowego, zwłaszcza w połączeniu z dokładnym opisem produktów, możliwością poznania opinii innych kupujących oraz korzystnymi warunkami gwarancji. Wśród ważnych motywów zakupów online większość internautów wymienia także: duży wybór produktów, oszczędność czasu, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie oraz możliwość zakupu towarów trudno dostępnych.

Płatności przelewem

Smart shopping, dostępność produktów i elastyczność wobec indywidualnego planu dnia kupującego ‒ to zatem główne motywy korzystania z internetu, jako kanału zakupowego.

Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. Przykładem może być zakup sprzętu RTV/AGD ‒ aż 44% badanych powołało się na porównywarki cen, jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39% wskazywało na strony producentów, a 24% ‒ na fora internetowe. Efekt ROPO (research online, purchase offline) najbardziej widoczny jest w kategoriach RTV/AGD oraz meble i dekoracje.

Pomimo, że duża część badanych preferuje płatności przelewem, to nadal silną pozycję nawet w tym kanale sprzedaży zajmuje gotówka – 39% respondentów korzysta z zapłaty za pobraniem u kuriera.

Badanie Zakupy w internecie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) tj. internetowych ankiet komputerowych. Próba badawcza to ponad 500 użytkowników internetu w wieku 16-54, którzy zrobili zakupy online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2014 r.

Mindshare Polska jest oddziałem globalnego domu mediowego Mindshare z siedzibą w Londynie, realizującego kompleksowe strategie reklamowe zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i firm działających regionalnie i lokalnie na poszczególnych światowych rynkach.