Kawiarnia Costa Coffee, CHI Polska
Kawiarnia Costa Coffee, CHI Polska

CHI Polska, właściciel ponad 100 kawiarni, aktualnie jest na etapie gruntownej przebudowy sieci coffeeheaven na Costa Coffee. Spółka poszukuje atrakcyjnych lokalizacji m.in. w centrach handlowych. Nie wyklucza także rozwoju kawiarni franczyzowych. O planach firmy rozmawiamy z Michałem Nowakiem, Property & Expansion Directorem, CHI Polska

Jaki koncept marka Costa Coffee przygotowała dla lokalizacji w centrach handlowych?

Wszystkie kawiarnie Costa Coffee projektujemy według jednego z trzech styli Metro, Evo i Revo, przy czym ten ostatni styl został zaprojektowany specjalnie na polski rynek. Nie ograniczamy się jednak do implementacji gotowych rozwiązań. Elementy wyglądu i układu każdej kawiarni dopasowywane są do stylu obiektu, w którym się znajduje, ale też ‒ potrzeb odbiorców. Niezależnie od tego, czy jest to lokal przy głównej ulicy miasta, w centrum handlowym czy w biurowcu ‒ zawsze staramy się, aby jak najlepiej współgrał z otoczeniem. Dlatego wprowadzamy indywidualne rozwiązania, których nie można spotkać w innych kawiarniach. Znakomitym przykładem jest nowo otwarta kawiarnia Costa Coffee w łódzkiej Manufakturze. W tym dwupoziomowym lokalu znajdują się np. kręte stalowe słupy konstrukcyjne, schody w kolorze czerwonym czy surowa, ceglana ściana pomalowana grantową farbą, która podkreśla autentyczną substancję tego miejsca. Dzięki tym prostym rozwiązaniom, kawiarnia wpisuje się w charakter postindustrialnej Łodzi, a jednocześnie pozostaje spójna z naszą identyfikacją wizualną.

Costa Coffee co roku zdobywa minimum dwa nowe rynki. Jaki jest plan ekspansji zagranicznej na ten rok?

Firma wygenerowała znakomite wyniki finansowe za rok 2014/2015 (zakończony w lutym 2015 r.), dlatego plany ekspansji są bardzo ambitne, a środki przeznaczone na inwestycje ‒ ok. dwukrotnie większe niż zeszłoroczne i wynoszą ponad 700 mln funtów brytyjskich. Firma otworzy w sumie ok. 230 nowych kawiarni, w tym 180 na terenie Wielkiej Brytanii i 50 w pozostałych państwach.

W planach jest też uruchomienie ok. 800 maszyn vendingowych Costa Express. Dzięki temu ich całkowita liczba wyniesie 4 300 sztuk na świecie.

Czy Costa Coffee w Polsce planuje rozwój za pomocą systemów franczyzowych?

Obecnie nasze kawiarnie w Polsce działają w modelu właścicielskim. Analizujemy jednak różne scenariusze biznesowe. Model franczyzowy może być dla nas szczególnie interesujący pod kątem mniejszych miast. Z wielu rynków posiadamy już doświadczenia w prowadzeniu sieci w oparciu o franczyzę, nie wykluczamy zatem, że w dalszej perspektywie czasowej będziemy otwierać nowe punkty właśnie w ramach tego modelu. Z pewnością jednak żadne zmiany w tym obszarze nie nastąpią w 2015 roku.

Kawiarnia Costa Coffeee
Kawiarnia Costa Coffee

Ostatnio na rynku pojawia się wiele nowych konceptów łączących np. kawiarnie z kącikami czytelniczymi, kawiarnie z szerszą ofertą gastronomiczną? Czy CHI Polska planuje wprowadzenie nowych formatów?

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych gości, regularnie rozszerzamy asortyment kawiarni. Wprowadzamy do menu np. kawy sezonowe. Rozbudowujemy również ofertę produktów słodkich i słonych. Już teraz posiadamy bardzo szeroki asortyment deserów czy dań lunchowych, jak np. naleśniki ze szpinakiem lub selekcja quiche’y. Ponadto, z początkiem wiosny rozszerzymy też menu light. W rozbudowanej ofercie klienci znajdą m.in. niskokaloryczne desery, ciasto bezglutenowe, a także mleko bez laktozy, na bazie którego przygotować możemy każdą kawę.

Jak wspomniałem, trwają również prace nad wprowadzeniem nowego formatu, dedykowanego mniejszym miejscowościom. Jednak w tej materii nie chciałbym jeszcze zdradzać szczegółów.

Jakie obecnie trendy obowiązują przy aranżacji kawiarni?

Wszystkie trzy style, które wykorzystujemy w lokalach Costa Coffee opracowaliśmy właśnie w zgodzie z panującymi trendami i najnowszymi rozwiązaniami w designie. Flagowe kawiarnie zaaranżowaliśmy w stylu Metro ‒ to nowoczesne loftowe przestrzenie w klimacie tętniącej życiem metropolii, z industrialnymi lampami czy ceglanymi ścianami. Wariant Evo wyróżnia się z kolei stonowaną kolorystyką ścian i przyjazną, relaksującą atmosferą. Zaś koncept Revo jest lokalną wersją brytyjskiego designu, w którym postawiliśmy m.in. na neutralne kolory ścian stanowiące tło dla grafik obrazujących proces parzenia kawy od ziarna po filiżankę espresso.

Przy projektowaniu kawiarni obowiązuje szereg zasad, o których nie musielibyśmy myśleć w innych obiektach, a przy tego typu lokalach trzeba brać je pod uwagę. Bardzo ważne jest trafne rozplanowanie przestrzeni tak, aby sprawnie przebiegał ruch klientów od złożenia zamówienia po jego odbiór. Aranżując lokal zawsze pamiętamy też, że będzie on odwiedzany przez różnych gości i w różnych celach. Dlatego kluczowe jest udostępnienie przestrzeni, które będą odpowiednie niezależnie od okazji. W Costa Coffee jesteśmy wierni tej zasadzie. W zależności od potrzeb i potencjału lokalizacji, w sali konsumenckiej wydzielamy odpowiednie strefy. Zawsze staramy się zapewnić kącik idealny do pracy w samotności czy np. większy stół i wygodną kanapę na spotkanie ze znajomymi.

Jakie nowe technologie wspierające sprzedaż stosuje CHI Polska? (np. programy lojalnościowe, aplikacje na urządzenia mobilne, obecność w social mediach itd.)

Dokładamy starań, aby nasi goście czuli się związani z marką oraz regularnie odwiedzali nasze lokale. Stąd też prowadzimy program lojalnościowy Coffee Club, umożliwiający zbieranie punktów na indywidualnej karcie magnetycznej oraz ich wymianę na produkty dostępne w menu. Na stronie costacoffee.pl/coffeeclub każdy klient może zrejestrować kartę, utworzyć swój profil i zarządzać zgromadzonymi punktami.

Nasze marki są także obecne w mediach społecznościowych. Zarówno fanpage Costa Coffee, jak i coffeeheaven na Facebooku liczą przeszło 111 tys. fanów. Są to osoby, z którymi prowadzimy regularny dialog i angażujemy je w życie marki. Na YouTube prowadzimy też specjalny projekt Chwila Moment, w którym rozmawiamy ze znanymi osobami w kawiarniach Costa Coffee, a każdy z tych filmów miał przeszło 100 tys. wyświetleń.

Na bieżąco śledzimy ponadto nowe rozwiązania technologiczne, badamy panujące trendy – staramy się być zawsze tam, gdzie nasi klienci.