produkty spozywcze ecommerce

W 2020 roku nawet 10% zakupów spożywczych będzie realizowana w internecie – szacuje firma doradcza Ernst & Young. Na razie, w zależności od kraju, ten odsetek wynosi maksymalnie kilka procent.

Boom zakupów internetowych ogarnął już wiele branży. Dotyczy to m.in. takich kategorii produktów jak odzież, książki czy muzyka. W niektórych przypadkach sprzedaż online generuje już ponad połowę obrotów danego sprzedawcy. Ten trend nie dotyczy jednak handlu produktami spożywczymi. Na razie.

Online vs offline

Firma analityczna RegioPlan Consulting informuje, że w 2014 roku w Austrii wartość sprzedaży produktów spożywczych w internecie odpowiadała zaledwie za 2% obrotów całego sektora FMCG. Wyniosła ona ok. 450 mln euro. Inne dane wskazują, że jedynie 4% Austriaków regularnie kupuje żywność w sklepach internetowych, a przeciętny mieszkaniec tego kraju przeznaczył na ten cel 53 euro rocznie.

Jeszcze gorzej wygląda pod tym względem sytuacja w Niemczech. Tutaj poważnym rywalem dla e-sklepów spożywczych są liczne dyskonty. Nawet w Wielkiej Brytanii, kraju w którym sektor e-commerce jest najbardziej rozwinięty w całej Europie, jedynie 4% obrotów sektora spożywczego realizowana jest w internecie.

E-commerce ma potencjał

Coraz więcej dużych sieci spożywczych dostrzega jednak potencjał branży e-commerce i inwestuje w rozwiązania zachęcające konsumentów do kupowania żywności online. Chodzi m.in. o sprawną i szybką logistykę, możliwość samodzielnego odbioru zakupów, czy dopasowanie oferty do potrzeb konkretnego klienta.

Efekty tych działań są coraz bardziej widoczne. Jak wynika z raportu opublikowanego przez firmę Dunnhumby, na rynkach wschodzących wzrost sprzedaży produktów spożywczych w internecie sięga 90%, w krajach rozwiniętych ponad 30%.

Jak podkreślają autorzy raportu, już obecnie niektóre sieci handlowe i producenci żywności realizują od 20% do 50% swojej sprzedaży w kanale online. Co więcej, na rozwiniętych rynkach należy spodziewać się dalszego umacnianie się tego trendu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat, wzrost sprzedaży artykułów spożywczych będzie w 20% generowany właśnie przez zakupy internetowe.

Zdaniem autorów raportu wśród asortymentu, którego sprzedaż przez internet będzie rosła najszybciej, są m.in. produkty suche, te o długim terminie przydatności oraz mrożonki. Klienci chętnie zamawiają w sieci także ciężkie produkty o dużych gabarytach np. zgrzewkę wody czy mleka, oraz alkohol.

Co ciekawe, osoby kupujące w sieci zazwyczaj dodają do wirtualnego koszyka te same produkty, które kupili już wcześniej. Tak robi ok. 53% konsumentów. Jedynie 6% towarów zostaje wybrane dzięki rekomendacjom znajdującym się na stronie.