James Lovell ibm prelegent

E-commerce zaczyna odgrywać kluczową rolę w handlu detalicznym. Zakupy najczęściej zaczynają się właśnie od świata cyfrowego, czy to poprzez wyszukiwarkę Google, czy poprzez e-maila – uważa James Lovell, odpowiedzialny w firmie IBM za wdrażanie rozwiązań dla handlu detalicznego. Będzie on jednym z prelegentów Omnichannel Retailing Forum 2015, czyli pierwszej w Polsce konferencji poświęconej tematowi transformacji sieci handlowych z modelu sprzedaży tradycyjnej na omnichannel.

Omnichannel Retailing Forum skierowane jest przede wszystkim do osób odpowiedzialnych za strategię rozwoju sieci handlowych. W konferencji wezmą udział przedstawiciele zarządów ponad 100 sieci handlowych z Polski i Europy. W trakcie swojego wystąpienia James Lovell będzie analizował, jaki wpływ na zachowania konsumenckie ma dynamiczny rozwój nowych technologii. Wyjaśni również, w jaki sposób należy zmienić strategię działania firmy i jak wykorzystać innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby skutecznie funkcjonować w modelu omnichannel.

MOBILNI KONSUMENCI

Obecnie już ponad 55% sprzedaży odbywa się w internecie. Coraz więcej transakcji dokonywanych jest za pośrednictwem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

„Według IBM przyszłość handlu detalicznego idzie w kierunku tak zwanego Cognitive Commerce. Oznacza to, że detaliści zaczynają korzystać z danych i informacji na temat swoich klientów i potrafią wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski. Dzięki temu łatwiej mogą przewidzieć nowe trendy i zachowania konsumenckie. Personalizacja zakupów wkracza zarówno do świata online, jak i tradycyjnych sklepów” – wyjaśnia James Lovell.

SPERSONALIZOWANA SPRZEDAŻ WIELOKANAŁOWA

W pełni realizowany model sprzedaży omnichannel zakłada, że klient jest obsługiwany w sposób spójny i spersonalizowany w każdym kanale: mobilnym, online, social mediach czy sklepach stacjonarnych. W dzisiejszym świecie większość klientów robiąc zakupy korzysta ze współczesnych zdobyczy technologiczych, a także z usług takich jak click and collect, czy możliwość  kupowanie przez internet, a zwracania produktów w sklepie stacjonarnym.

Tego typu udogodnienia coraz częściej uważa się za standard. Niestety, wielu sprzedawców nie jest w stanie tego zapewnić. Zdaniem James Lovella barierą jest sposób organizacji pracy w danej firmie i niedostosowanie systemów, z których korzystają.

BRYTYJCZYCY PRZODUJĄ W OMNICHANNEL

„Każdy sprzedawca w Wielkiej Brytanii i Europie zdaje sobie sprawę ze znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży. Na bardziej dojrzałych rynkach priorytetem jest obecnie łączenie sklepów tradycyjnych ze światem cyfrowym” – dodaje Lovell.

W kwietniu 2014 roku w swoim raporcie „Authenticity and advantage in an omnichannel world” IBM przebadał 169 europejskich sieci handlowych, według 75 kryteriów. Celem było sprawdzenie, w jaki sposób realizują one potrzeby klientów i czy dostarczają im doświadczenie zakupowe na odpowiednim poziomie. Okazuje się, że żadna sieć nie spełniła wszystkich kryteriów. Najlepiej wypadli sprzedawcy brytyjscy, pięciu najlepszych spośród nich otrzymało średnio 73% możliwych do zdobycia punktów. Najgorzej wypadła Belgia, ze średnią 30%.

James Lovell jest odpowiedzialny za wdrażanie rozwiązań dla handlu detalicznego w firmie IBM. Opracował i uruchomił dwie platformy e-commerce dla firmy Stylo Plc, pracował także dla wiodących partnerów e-commerce, w tym: Coremetrics, Rackspace, Omniture, QAS, CyberSource, Summit Media, MIG, eCircle, Manhattan Associates czy ISpy Search Marketing. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w marketingu sprzedaży detalicznej, zarządzaniu i rozwoju marki oraz w strategiach branży e-commerce.

IBM to jeden z najstarszych koncernów informatycznych oferujący rozwiązania w oparciu o usługi doradcze i informatyczne. Firma zatrudnia około 400 tys. pracowników na całym świecie osiągając przychód w wysokości 103,6 miliarda USD. IBM posiada przedstawicielstwa w 170 krajach, a akcje firmy notowane są na giełdzie nowojorskiej od 1915.