flipkart indie-mcommerce

Myntra, jeden z czołowych e-sprzedawców z sektora mody w Indiach, postanowił zamknąć swoją stronę internetową. Nie chodzi o problemy finansowe. Sieć zamierza prowadzić sprzedaży jedynie za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Już obecnie ok. 80% wizyt sklepie internetowym Myntra odbywa się poprzez urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety. Co więcej, mobilni konsumenci odpowiadają za 70% obrotów całego sklepu. Sięgają one 50 mln dolarów  miesięcznie.

Strategia mobile first

Sklep internetowy Myntra powstał w 2007 roku. Można w nim znaleźć odzież i akcesoria modowe ponad 1 tys. marek. W 2014 roku Myntra została kupiona przez Flipkart, największą hinduską platformę e-sprzedaży. Kwota transakcji wyniosła 32 mln dolarów.

Zbiegło się to z szybkim rozwojem rynku e-commerce w Indiach, a zwłaszcza sprzedaży mobilnej. Szacuje się, że do 2020 roku niemal 40% zakupów w tym kraju realizowanych będzie w internecie, z czego większość za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Myntra postanowiła wykorzystać ten trend. Najpierw, w maju 2014 roku, uruchomiono aplikację na Androida, a kilka miesięcy później, we wrześniu, wprowadzono odmianę na iOS. Teraz firma zamierza zamknąć swoją stronę internetową i w pełni skoncentrować się na rozwoju m-commerce.

“Sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych rośnie w Indiach w zawrotnym tempie, a najbardziej na tym trendzie zyskują zwłaszcza sprzedawcy z sektora fashion” – uważa Mukesh Bansal, jeden z założycieli serwisu Myntra. Dodaje, że jeszcze do końca tego roku zakupy poprzez aplikacje mobilne mogą odpowiadać za 90% obrotów całej firmy. A to oznacza, że prowadzenie zwykłej witryny internetowej mija się z celem.

Gigantyczny rynek e-commerce

Indie należą do jednego z najbardziej perspektywicznych rynków dla branży e-commerce na świecie. Szacuje się, że internetowa populacja liczy w tym kraju grubo ponad 80 mln osób.

Indyjska społeczność online zdominowana jest w 75% przez młodych ludzi poniżej 35 roku życia. Kobiety stanowią jedynie 39% użytkowników internetu i spędzają w sieci mniej czasu niż mężczyźni. 60% Hindusów deklaruje, że odwiedza witryny sklepów internetowych. Najbardziej popularni są lokalni detaliści, w tym właśnie Myntra i Flipkart.