Galeria Jurajska
Galeria Jurajska

Międzysezonowe wyprzedaże to nowe zjawisko, które coraz częściej obserwujemy w polskich centrach handlowych. Moda na nie przywędrowała z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i USA, a odpowiada za nie rosnąca popularność tzw. kolekcji resort i cruise, które wprowadzane są przed latem. Nie bez znaczenia jest także fakt, że częściej podróżujemy i mamy bardziej kapryśną… pogodę.

Resort i cruise – warto wiedzieć, co to?

Jeszcze kilka lat temu w polskich sklepach królowały 2 kolekcje – wiosna/lato oraz jesień/zima, w efekcie czego już w lutym trudno było kupić ciepłą kurtkę, za to w środku lata – w sierpniu, królowały puchówki. To się jednak zmienia.

Coraz częściej popularne marki, na wzór luksusowych brandów takich jak np. Chanel, Marc Jacobs czy Louis Vuitton, wprowadzają do sklepów kolekcje resort i cruise. Są to specjalne linie ubrań, które dosłownie uzupełniają dziurę pomiędzy sezonami. Najczęściej pojawiają się one na przełomie kwietnia i maja oraz w listopadzie, jako zapowiedź zimowej kolekcji. Skąd takie zmiany w sezonach?

– Po pierwsze firmy dzieląc sobie kolekcje rozgrzewają nas stopniowo. Dzięki temu w marcu możemy jeszcze kupić ciepłą kurtkę, a dopiero im cieplej, tym więcej letnich rzeczy znajdziemy na wieszakach. Taki rozbieg do pełni sezonu jest bardziej opłacalny, zapewnia także lepszą sprzedaż kolekcji wiosennej, która jest dopasowana m.in. do pogody – mówi Violetta Dziubin, marketing manager Galerii Jurajskiej w Częstochowie.

– Po drugie, kolekcje crusie i resort tworzone są z myślą o osobach, które lada moment zaczną zaopatrywać się na wakacyjny, ale także majówkowy wyjazd w ciepłe kraje, a co za tym idzie, będą poszukiwać nieco innych ubrań i dodatków, niż te jakie od lutego czy marca znajdują się w sklepach. Druga sprawa, że wiele osób wciąż wyjeżdża na narty, w związku z tym szuka ubrań nieco cieplejszych z początku sezonu wiosennego. Taki zresztą był pierwotny zamysł twórców kolekcji resort i cruise. Pod tym względem takie linie odświeżają i uatrakcyjniają to, co dziś znajdujemy w sklepie – wyjaśnia Violetta Dziubin.

Wyprzedaż międzysezonowa

Skutkiem ubocznym zmian w sezonowości jest mid season sale, czyli wyprzedaż, która ma zrobić miejsce dla nowych kolekcji. W tym roku w polskich centrach handlowych zaczyna się ona w połowie kwietnia i potrwa do końca miesiąca. Niektóre galerie, jak np. Galeria Jurajska dodatkowo jeszcze wzmacniają wyprzedaże międzysezonowe specjalnymi akcjami rabatowymi.

– To nie są wyprzedaże posezonowe, które trwają nawet do dwóch miesięcy, tutaj sklepy stawiają na dość krótki, często dwu- maksymalnie trzytygodniowy strzał, po którym na wieszakach pojawiają się nowe rzeczy. Od wyprzedaży letnich czy zimowych odróżnia je także oferta. Obniżane są ceny rzeczy obecnego sezonu, nie z minionego – wyjaśnia Violetta Dziubin.

Galeria Jurajska w Częstochowie
Galeria Jurajska w Częstochowie

Na takie praktyki w Polsce decyduje się coraz więcej popularnych marek. Mid season sale można znaleźć m.in. w sklepach Tatuum, Bershka, Top Secret, Greenpoint, House, Cropp i Mohito. Sięgają one nawet do -50% – Podobnie jak Brytyjczycy czy Hiszpanie przywykliśmy już do częstych zmian w ofercie sklepów, staliśmy się bardziej wybredni i wymagający, nieustannie oczekujemy także nowości. Jeśli jakaś kolekcja niezmiennie leży w sklepie 4-5 miesięcy szybko zniechęcamy się do kupowania. Nowy trend jest więc odpowiedzią na oczekiwania, jakie wobec sklepów ma coraz więcej Polaków – mówi Violetta Dziubin.

Obiekt GTC

Galeria Jurajska to trzecie centrum handlowo-rozrywkowe zrealizowane przez Globe Trade Centre SA (GTC) w Polsce i pierwszy nowoczesny obiekt tego typu w Częstochowie. Jego otwarcie nastąpiło w październiku 2009 roku. Powierzchnia całkowita Galerii Jurajskiej wynosi 130 tys. mkw., z czego 49 tys. mkw. to powierzchnia handlowo-rozrywkowa, która mieści prawie 200 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych oraz wielosalowe kino Cinema City.

W ofercie Galerii Jurajskiej znajdują się sklepy najpopularniejszych marek polskich i międzynarodowych. Dla wielu z nich jest to debiut na lokalnym rynku handlowym. Swoje sklepy w Galerii Jurajskiej otworzyły m.in. Alma, grupa LPP (Reserved, Cropp, Home &You, House, Mohito), grupa Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, MassimoDutti), TK Maxx, C&A, Euro RTV AGD, Intersport, Empik, H&M, New Yorker, Smyk, Rossmann, Sephora, Super Pharm, Douglas, Promod, Trussardi, Apart i wiele innych.
W obiekcie znajduje się wielopoziomowy bezpłatny parking mogący pomieścić 2 tys. samochodów. W 2014 roku centrum odwiedziło ponad 6 milionów klientów.