newsport centra handlowe omnichannel

Liczba publikacji na temat centrów handlowych w Internecie wzrosła pomiędzy 2013 a 2014 rokiem z 35 do 46 tysięcy. W tym samym czasie o 33% zwiększyła się liczba publikacji na temat zakupów online. W 2013 roku nie przekraczała 10 tysięcy w okresie szczytowym. Rok później podniosła się do 30 tysięcy – wynika z raportu firmy Newspoint.

W raporcie “Wizerunek branży centrum handlowych w Internecie,” firma Newspoint zajmująca się monitoringiem mediów zbadała popularność centrów handlowych w sieci. Choć zdegradowanie roli centrów handlowych przez e-commerce wydaje się jeszcze odległą wizją, sklepy stacjonarne muszą brać pod uwagę to, że popularność zakupów w Internecie systematycznie wzrasta.

W porównaniu z parkami handlowymi (5%) i punktami outletowymi (6%), najwięcej w Internecie pisze się o centrach handlowych (89%). Przeważająca część informacji na temat całej branży jest zamieszczana w serwisach społecznościowych (38%), na forach (23%) oraz w serwisach wideo (21%). Mniejszą uwagę poświęcają centrom handlowym portale (13%), mikroblogi (4%) oraz blogi (1%).

TOP 5 CENTRÓW HANDLOWYCH

Do pierwszej piątki centrów handlowych zalicza się Arkadię, Blue City, Galerię Mokotów, Promenadę i Złote Tarasy. O Blue City i galerii sąsiadującej z Pałacem Kultury i Nauki pisze się kolejno w 27% i 28% publikacji. Najmniej tekstów znaleźć można na temat Promenady (10%). Okresem najbardziej sprzyjającym publikowaniu na temat centrów handlowych jest grudzień, a najwięszy spadek postowań przypada na sierpień.

Wzrost publikacji na przestrzeni lat 2013 i 2014 odnotowuje się w przypadku Arkadii i Blue City. Wydźwięk publikacji na temat centrów handlowych jest w zdecydowanej większości neutralny. Najwięcej pozytywnych, jak i negatywnych opinii w minionym roku zebrało Blue City.

TOP 5 OUTLETÓW

Najwięcej w Internecie pisze się na temat Factory (64%), Fashion House (22%) i Ptak Outlet (8%). Outlet Białystok i Outlet Park Szczecin otrzymały 3% wzmianek. O Factory i Outlet Park Szczecin na przestrzeni 2013 i 2014 roku pojawiało się więcej tekstów, a o Fashion House i Ptak Outlet w tym samym okresie zaczęto pisać rzadziej. Spośród wszystkich pięciu najważniejszych centrów wyprzedażowych, Outlet Białystok zdobył najmniej pozytywnych, jak i negatywnych wpisów.

O centrach outletowych najczęściej pisały serwisy społecznościowe (46%), z czego znaczna część publikacji została zamieszczona przez samych najemców. O outletach pisały także fora (29%), portale (14%) i mikroblogi (8%).

NAJPOPULARNIEJSI NAJEMCY

W pierwszej piątce najemców znajdują się H&M, Reserved, CCC, Deichmann oraz Sephora. Największym zainteresowaniem cieszy się szwedzki koncern odzieżowy (42%), liczba materiałów na temat Reserved i CCC jest podobna (22% i 20%), a najmniejszy udział w dyskusji online ma niemiecka marka obuwnicza, założona w 1888 roku.

W Internecie pisze się zdecydowanie więcej o topowych markach, niż o centrach handlowych. Międzynarodowe marki są obecne w kilku portalach społecznościowych, z których najpopularniejszym jest Facebook. H&M i Sephora do komunikacji z klientami wykorzystują także Twitter’a i Instagram, a znana perfumeria jest aktywna także na Youtube.

W raporcie “Wizerunek branży centrum handlowych w Internecie” został przeanalizowany okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku. Dane zostały zebrane z 10 milionów źródeł z mediów społecznościowych oraz 7 tysięcy serwisów internetowych. Do analizy wykorzystano posty zawierające co najmniej jedno słowo kluczowe.