raport blog power e-commerce

Dla 12% internautów blogi i wideoblogi są wiarygodnym źródłem informacji w procesie zakupowym. Dla stałych odbiorców b(v)logów, serwisy te są najważniejszym źródłem informacji o produktach, bardziej cenionym niż opinie rodziny i znajomych.

Zasięg blogosfery w Polsce to już prawie 11 mln internautów, a regularnie treści na blogach i vlogach konsumuje 8,5 mln internautów. Ponad połowa internautów deklaruje, że styka się z treściami zamieszczanymi na blogach lub vlogach i aż 45% internautów czyta lub ogląda je regularnie.

“Bardzo ciekawe jest m.in. to, jak duży wpływ na decyzje zakupowe mają liderzy opinii. Stali się oni jednym z głównych źródeł wiedzy na temat produktów i marek, jakie odbiorcy zamierzają kupić. Bezpośrednia ocena, bliska relacja z odbiorcami, a co najważniejsze – możliwość interaktywnej dyskusji, sprawiają, że odbiorcy nie czują się naciągani, tylko wierzą w to, co przekazuje lider opinii” – powiedział Bartosz Idzikowski z Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów.

Blogi źródłem informacji o produktach

72% stałych odbiorców blogów korzysta z porad blogerów przy wyborze produktów. Innymi ważnymi źródłami informacji o produktach dla osób regularnie czytajacych blogi są fora internetowe (68%), opinie bliskich (60%), serwisy opiniotwórcze (57%) i porównywarki cenowe (48%). Mniejszą wiarygodnością cieszą się portale internetowe (34%), strony retailerów i producentów oraz opinie w mediach społecznościowych (32%).

Blog power raport e-commerce

Blogi i vlogi najczęściej wykorzystywane są do poszukiwania dodatkowych informacji o marce (44%), do spojrzenia na dany produkt z innego punktu widzenia (42%) i do zmiany opinii na dany temat (34%).

33% czytelników blogów i widzów vlogów kupuje dany produkt po przeczytaniu wpisu blogera lub obejrzeniu filmu. 32% odbiorców jest w stanie zrezygnować z zakupu po znalezieniu negatywnych informacji na lubianych blogach lub vlogach. W przypadku stałych odbiorców blogów i vlogów wskazania te są jeszcze wyższe i wynoszą odpowiednio 53% i 52%. 25% konsumentów zacznie rozważać zakup konkretnego produktu lub usługi po zapoznaniu się z materiałami dostępnymi na b(v)logu.

Zakupy zainspirowane treściami na blogu

Internauci byli w stanie wymienić ponad 150 nazw produktów i marek, jakie zakupili pod wpływem b(v)loga. Z ponad 100 produktów zrezygnowali na podstawie informacji zamieszczonych na b(v)logu.

Blog power raport 2

Czytelnicy blogów zapamiętywali również akcje prozdrowotne, prospołeczne, itp. do których zachęciły ich blogi. Wśród nich znalazły się m.in. inicjatywy zachęcające do czytania składników kosmetyków na etykietach, ale też do pomocy instytucjom charytatywnym, zwierzętom ze schronisk lub dzieciom z domów dziecka.

Blog power raport 3

“Blogi, czy vlogi są źródłem opinii, która ma posłuch i to zwłaszcza wśród wiernych widzów. Ta opinia będzie coraz częściej znajdywała podparcie w markach chcących się pokazać w internecie, otworzyć na nowego, młodszego konsumenta. Kapitał zaufania dany przez widzów kliknięciem magicznego ‘subskrybuj’ musi mieć oparcie jak najdłużej. Chałupnicza nierzadko forma tworzenia treści do internetu sprzyja tej autentyczności, skraca dystans i daje odczuć, że osoba po drugiej stronie ekranu jest tak podobna do nas, że nie jest możliwe by manipulowała przekazem” – podsumował Karol Paciorek z Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów.

Badanie B(v)log Power zostało zrealizowane przez Mobile Institute we współpracy z Newspoint, Brand24 i Sotrender na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów. Rezultaty badania opublikowano w kwietniu 2015 roku.