tesco zakupy online ecommerce wyniki

Tak źle w długiej historii Tesco jeszcze nie było. Brytyjska sieć supermarketów zanotowała w roku finansowym 2014/2015 stratę w wysokości 6,38 mld funtów. Pozytywów można szukać jedynie w internecie – liczba zamówień online wzrosła prawie o 20%. Ten trend widoczny jest również na polskim rynku.

Wpływ na fatalne wyniki Tesco miało kilka czynników m.in. spadek wartości nieruchomości znajdujących się w portfolio firmy na rynku brytyjskim. “To był bardzo trudny rok dla Tesco. Nasze wyniki odzwierciedlają pogorszenie się sytuacji na rynku, a przede wszystkim spadek naszej konkurencyjności w ostatnich latach” – skomentował wyniki Dave Lewis, prezes grupy Tesco.

Ecommerce przyszłością handlu?

To, co może cieszyć szefa Tesco, to dynamiczny wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. W ciągu ostatniego roku liczba zamówień urosła o niemal 20%.

Irina Pafomova, dyrektor zarządzająca i współzałożycielka firmy Shopitize uważa, że takie wyniki nie są zaskoczeniem. “Wyniki Tesco są odbiciem zmieniających się trendów konsumenckich” – komentuje Irina Pafomova. “Współcześnie klienci chcą robić zakupy szybko, łatwo i najlepiej za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Równocześnie spada przywiązanie konsumentów do konkretnych sieci super- czy hipermarketów. Dzięki użyciu nowych, mobilnych rozwiązań, łatwiej zbudować trwałą relację na linii detalista-klient i zachęcić ich do zrobienia zakupów w danym sklepie” – dodaje.

Sukces e-sklepu w Polsce

Również w Polsce wyniki Tesco pozostawiają sporo do życzenia. Sprzedaż za ostatni rok finansowy wyniosła 11,2 mld zł (bez VAT), a sprzedaż porównywalna like-for-like spadła o -1,4%. Podobnie jak w przypadku globalnych wyników, również w tym przypadku ze złych wyników wyłamuje się sprzedaż online.

W minionym roku finansowym usługa Tesco Ezakupy poszerzyła swój zasięg o cztery nowe regiony i jest dostępna już dla 13,5 miliona klientów. Ezakupy zanotowały znaczny wzrost sprzedaży like-for-like, zaś od startu usługi w 2012 roku zrealizowano już 2 miliony zamówień.

“Prognozujemy, że sprzedaż internetową czeka  5 lat dalszego wzrostu. Co roku rośnie sprzedaż porównywalna, systematycznie zwiększa się liczba transakcji. Rosną wszystkie wskaźniki, co pokazuje nieuchronność sukcesu sprzedaży artykułów FMCG w internecie. Można już chyba śmiało powiedzieć, że z etapu tworzenia e-handlu artykułami spożywczymi, przemysłowymi, chemią domową i kosmetykami przechodzimy do etapu rozwoju”  – mówi Mariusz Nowak, menadżer Tesco Ezakupy.

“Wartość przeciętnego koszyka w Ezakupach Tesco jest 4-5 razy większa niż przeciętnego koszyka w sklepie stacjonarnym. Średnia wartość przeciętnego zamówienia zwiększa się jednak co roku o kilka procent, co pokazuje, że Polacy coraz chętniej dokładają do koszyków także produkty świeże, niegdyś kupowane wyłącznie w tradycyjnym sklepie” – dodaje Mariusz Nowak.

Tesco Polska jest czołową siecią sklepów samoobsługowych na polskim rynku z 450 sklepami, od hipermarketów po małe osiedlowe supermarkety. Firma zatrudnia 30 tys. osób i oferuje klientom produkty ponad 1,5 tys. polskich dostawców. Co tydzień sklepy Tesco odwiedza ponad 5 milionów klientów.