Philips Lighting zdradza jak personalizować światłem

Philips

Philips

Jesteśmy świadkami rewolucji w segmencie retail. Zmienia się konsument, rośnie w siłę konkurencja sklepów on-line, pojawiają się coraz to nowe technologie oraz zjawiska, takie jak internet rzeczy. Co zrobić, by nie zostać w tyle, a przeciwnie – wykorzystać zmiany dla poprawy swojej konkurencyjności?

Philips Indoor Positioning

Paweł ma zaledwie pół godziny na zrobienie zakupów. Właśnie przypomniał sobie, że dzisiaj przypada druga rocznica jego ślubu. Chce zaskoczyć żonę wyszukaną kolacją. Wchodzi do sklepu i włącza aplikację na smartfonie. Wybiera przepis – filety z tilapii ze szparagami. Aplikacja tymczasem łączy się z inteligentnym oświetleniem LED sklepu i podpowiada Łukaszowi, gdzie znajdują się potrzebne składniki. Nie jest tu pierwszy raz, dlatego po drodze dostaje informację o promocji, która może go zainteresować. Jego ulubione orzechy pecan są dzisiaj tańsze o 20 proc. Lądują w koszyku. Mężczyzna sprawnie porusza się po sklepie i już po dziesięciu minutach ma wszystko, czego potrzebuje. Aplikacja przypomina mu jeszcze, że warto kupić czerwone, półwytrawne wino. Kieruje go do półki z nowym asortymentem win chilijskich, które często kupuje. Paweł nie ukrywa zadowolenia. W sumie zakupy zajęły mu zaledwie 20 minut. W dodatku skorzystał z promocji, na którą w innych okolicznościach mógł nie zwrócić uwagi.

Ten nowy, inteligentny sposób komunikacji pomiędzy klientem, a sklepem dostępny jest już dziś. Dlaczego warto z niego skorzystać? Przyjrzyjmy się najpierw, jak przebiega wspomniana rewolucja.

Krajobraz rewolucji

Nowego konsumenta coraz częściej kuszą zakupy przez internet. Szacunki wskazują, że w 2015 roku rynek e-commerce wzrośnie o 21 proc. Na popularności zyskuje również m-commerce, co wiąże się z rosnącą dostępnością i funkcjonalnością smartfonów. Jednocześnie właściciele sklepów internetowych mają do dyspozycji szereg narzędzi, dzięki którym mogą lepiej poznać preferencje konsumenta i odpowiednio zareagować, tworząc personalizowane oferty. Tym samym zmieniają się oczekiwania konsumenta, który swój proces decyzyjny w większej niż dotychczas mierze opiera na rekomendacjach i sugestiach. Szybko też przywiązuje się do wygody i możliwości zrobienia zakupów w trybie ekspresowym. Przekłada się to również na stosunek konsumenta do zakupów w stacjonarnych sklepach. Podobnie jak w wirtualnym świecie oczekuje, że tu także pojawią się rozwiązania ułatwiające kupowanie, a zarazem wychodzące naprzeciw jego indywidualnym potrzebom.
Kropką nad i tej rewolucji jest internet rzeczy. Porozumiewające się między sobą urządzenia zapewnią możliwość korzystania z nowych funkcjonalności. Ich celem będzie m.in. skrócenie czasu wykonywania wielu codziennych czynności.

Inteligentne zakupy

Dotychczas systemy oświetleniowe LED firmy Philips Lighting pozwalały w sposób sugestywny eksponować produkty, optymalnie dopasować rodzaj i ilość potrzebnego światła, a także znacznie ograniczyć koszty. Teraz te same systemy łatwo dopasują się do nowej rewolucji. Pozwolą budować indywidualne oferty, poznać lepiej preferencje konsumenta i ułatwić mu zakupy. Słowem – zapewnią podobne narzędzia, jak w przypadku dynamicznie rozwijającego się segmentu e-commerce.
Budowanie bliskiego kontaktu z klientem w segmencie retail umożliwiają obecnie nadajniki lokalizacyjne (np. beacony). Odbierają one sygnały z aplikacji uruchomionej na smartfonie. W podobny sposób działa system Indoor Positioning firmy Philips Lighting. Nie wymaga on jednak zakupu i obsługi dodatkowych nadajników, ponieważ rolę tę pełnią zamontowane w sklepie oprawy LED. “Komunikują się” one z aplikacją konsumenta. Wskazują miejsce, gdzie znajdują się poszukiwane produkty, aktualne promocje, lub proponują specjalne oferty. Z drugiej strony system Indoor Positioning jest narzędziem, za pomocą którego zyskuje się nieocenioną wiedzę na temat klientów, ich potrzeb i preferencji. W konsekwencji rozwiązanie firmy Philips pozwoli na tworzenie indywidualnych ofert, odpowiadać na zidentyfikowane potrzeby. Budować relacje z klientem opierające się na wzajemnych korzyściach.

Koszyk w świetle LED

Badania przeprowadzone przez Philips i Independent Retail Institute w Kolonii wskazują, że zamontowanie odpowiedniego oświetlenia LED wpływa na wzrost sprzedaży o 9,5 proc. Jak można się domyślić, system Indoor Positioning umożliwi podniesienie tych wskaźników.

Gromadzenie danych o klientach oraz adaptacja sklepu zgodnie z osiągnięciami technologicznymi to obecnie najbardziej strategiczne kierunki działania. Rewolucję wygrywają ci najbardziej konkurencyjni. Ci, którzy nie tylko w odpowiednim czasie zauważą najważniejsze trendy, ale też szybko na nie zareagują.

Artykuł powstał przy współpracy ze specjalistami z firmy Philips Lighting. Więcej o produktach firmy w najnowszym wydaniu magazynu Shopping Center Poland.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016