JLL: wycofanie się sieci Bata nie wpłynie na rynek obuwniczy

Grażyna Melibruda, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Grażyna Melibruda, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Decyzja zarządu firmy Bata o zamknięciu sklepów marki w Polsce i przejściu wyłącznie na sprzedaż internetową na naszym rynku na pewno została podjęta po bardzo wnikliwej analizie i w ramach przemyślanej strategii.

Ograniczanie placówek było również widoczne od jakiegoś czasu. Niemniej jednak szkoda, że swoją obecność w polskich centrach handlowych ogranicza tak rozpoznawalna firma z bardzo dobrym wizerunkiem marki, wieloletnią historią i ciekawym wzornictwem. Co bardzo ważne, zmiana strategii Bata nie jest niepokojących sygnałem dla rynku obuwniczego w Polsce i stanowi raczej odosobniony przypadek niż trend. Podobny scenariusz spotkał austriacką firmę Humanic.

Rynek obuwniczy jest wprawdzie bardzo konkurencyjny, ale pozostaje w przysłowiowej dobrej formie. Nawet jeśli firmy z przyczyn np. słabszej w swoim czasie koniunktury decydują się na ograniczenie ekspansji lub nawet na weryfikację rentowności już istniejących sklepów, to pozostawiają swoje flagowe butiki w najmocniejszych lokalizacjach. Wynika to częściowo ze specyfiki rynku – klienci kupujący obuwie lubią je po prostu zobaczyć i przymierzyć, nawet jeśli później zdecydują się na zakup w Internecie. Przyjętą strategią jest zatem realizowanie sprzedaży kilkukanałowej, ale niewycofywanie się z lokalizacji w centrach handlowych.

Sieci obuwnicze się rozwijają, czego najlepszym przykładem jest CCC i Deichmann, a z innej półki cenowej np. Kazar, Gino Rossi, Badura. Bardzo pozytywnym sygnałem z rynku jest również umacnianie się polskich marek, takich jak np. Ryłko czy Wojas.

Autorem komentarza jest Grażyna Melibruda, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

JLL jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. JLL zatrudnia 58 tys. osób i obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 230 oddziałów na całym świecie. Przychód firmy sięga 5,4 mld USD. Na rzecz klientów, JLL zarządza i świadczy usługi dla portfolio obiektów o łącznej powierzchni ok. 316 mln mkw. W 2014 r. firma zrealizowała na całym świecie transakcje o wartości 118 mld USD. LaSalle Investment Management (spółka w ramach grupy), zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 53,6 mld USD.

Tagi:,

Reklama

Galeria Jurajska