wielka brytania mibile ecommerce

W przypadku czołowych graczy na brytyjskim rynku e-commerce strategia “mobile first” znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Ponad połowę odwiedzających ich sklepy internetowe stanowią już użytkownicy smartfonów i tabletów.

Firma analityczna SimilarWeb postanowiła sprawdzić, kto generuje ruch na stronach internetowych topowych graczy na brytyjskim rynku e-commerce. Okazało się, że w przypadku 10 największych detalistów, większość stanowili użytkownicy urządzeń mobilnych. Zdaniem ekspertów, ten trend będzie się systematycznie nasilać.

Wyniki tego badania dobitnie wskazują, że każda sprzedawca chcący osiągnąć sukces w erze sprzedaży omnichannel, musi dostosować swoją stronę internetową do potrzeb mobilnych konsumentów. A najlepiej, jeżeli stworzy dla nich specjalną aplikację mobilną.

Strategia mobile first

Liderem zestawienia przygotowanego przez SimilarWeb jest brytyjska sieć Argos, która oferuje artykuły gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań. W przypadku tej firmy aż 68% wizyt w sklepie internetowym jest generowana przez użytkowników urządzeń mobilnych. Na drugim miejscu uplasowała się sieć Next oferująca zarówno odzież jak i artykuły wyposażenia mieszkań. 64% odwiedzających sklep internetowy Next.co.uk to posiadacze smartfonów i tabletów.

similarweb mobile ecommerce

Mobilni klienci stanowią również większość w przypadku takich sklepów jak eBay, Amazon, Gumtree, Asos, Ikea, czy Etsy. Jedynie dwaj chińscy gracze działający na rynku brytyjskim – Aliexpress i Alibaba – mają ten wskaźnik poniżej 50%. W przypadku Aliexpress jest to 48%, a w przypadku Alibaba 41%.

Na brytyjskim rynku mobilni konsumenci po raz pierwszy prześcignęli tych korzystających z komputerów stacjonarnych w ubieglym roku. Tegoroczny raport SimilarWeb potwierdza ten trend. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można zakładać, że z każdym kolejnym rokiem będzie się on nasilać.

Dynamiczny rozwój m-commerce

Potwierdzają to inne dane.  Szacuje się, że do 2018 roku 44% łącznej sprzedaży w Wielkiej Brytanii będzie przeprowadzana za pośrednictwem Internetu – wynika z raportu Forrester’a. Co więcej, dominującą rolę podczas zakupów online odegrają urządzenia i aplikacje mobilne.

Wielokanałowa sprzedaż przynosi kilkukrotnie wyższe zyski. Brytyjska sieć handlowa House of Frazer podaje, że konsumenci kupujący produkty w sklepach stacjonarnych, oraz poprzez aplikacje mobilne i komputery desktopowe wydają na zakupy ponad 5 razy więcej niż ci, którzy kupują wyłącznie przy pomocy komputerów desktopowych. W przypadku sklepów John Lewis, sprzedaż trójkanałowa przynosi 3,5 razy więcej zysków, niż sprzedaż za pośrednictwem wyłącznie jednego kanału.

80% retailerów najwyżej notowanych w rankingu Internet Retailing UK 500 posiada strony internetowe dedykowane dla urządzeń mobilnych. Spośród 500 retailerów IRUK, 18% oferuje mobilne aplikacje sprzedażowe. 74% firm, umożliwiających sprzedaż wielokanałową, posiada wyszukiwarkę sklepów stacjonarnych w swojej aplikacji mobilnej.