raport IAB m-commerce

Bagatelizowanie znaczenia urządzeń mobilnych może doprowadzić do upadku firmy. Ci, które nie dostrzegają trendu m-commerce, prawdopodobnie znikną z rynku, podaje raport “Mobile online w Polsce 2015.”

61% użytkowników smartfonów nie wyobraża sobie przerwy korzystania z tych urządzeń nawet na tydzień. 20% byłoby skłonnych odstawić smartfony na 7 dni, gdyby otrzymało minimum 500 dolarów, podają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie FrontRange. Na telefon spogląda się średnio 150 razy dziennie, a korzysta przez 2 godziny i 42 minuty w ciągu doby. Globalne trendy przewidują systematyczny wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych. Do 2019 roku ich liczba ma skoczyć ponad dwukrotnie, z 2 miliardów do 5,2 miliardów osób.

Rośnie także liczba odsłon za pośrednictwem urządzeń małoekranowych. Według danych PBI/Gemius Megapanel, na koniec 2014 roku internauci generowali miesięcznie około 2,5 mld odsłon przy użyciu urządzeń mobilnych. W pierwszych tygodniach tego roku odsłony za pośrednictwem smartfonów, tabletów, telewizorów i konsol stanowiły 13,6% wszystkich odsłon. Jest ich niemal trzykrotnie więkcej niż 2 lata temu.

Aplikacje mobilne

86% czasu przeznaczonego na korzystanie z urządzenia mobilnego w 2014, użytkownicy poświęcają na aktywność w aplikacjach. Znaczna część tego czasu spędzana jest na rozrywce i grach (40%), lub na wyświetlaniu treści z mediów społecznościowych (28%).

Prognozy na najbliższe lata sugerują, że użytkownicy urządzeń małoekranowych będą korzystać z coraz większej liczby aplikacji mobilnych. Już teraz 71% użytkowników smartfonów wybiera aplikacje do bezpłatnego ściągnięcia. Na przestrzeni kilku lat, liczba pobranych aplikacji wzrośnie z 4 do 20 miesięcznie. Spowoduje to migrację usług do aplikacji. Umożliwią one łatwą obecność biznesową na smartfonach lub tabletach konsumentów.

W smartfonach obecnie najczęściej wykorzystywane są aplikacje nawigacyjne, mapy i aplikacje dotyczące podróży (64%). Zaraz za nimi, dużą popularnością cieszą się aplikacje muzyczne (63%). Sześciu na dziesięciu użytkowników smartfonów instaluje aplikacje prognozujące pogodę i emitujące wiadomości (60%). Podobnie często używa się aplikacji do obsługi poczty mailowej (59%) i serwisów społecznościowych (55%).

Zakupy mobilne

Wbrew pozorom, proces decydowania o tym, co kupić nie jest natychmiastowy. Szczególnie w przypadku produktów i usług o wysokiej wartości, proces zakupowy przeciętnego Polaka może trwać od kilku dni (23%), tygodni (11%) lub miesięcy (3%).

43% użytkowników smartfonów dokonuje na nich zakupów, przebywając w sklepach stacjonarnych. 38% kupuje produkty mobilnie w miejscach publicznych, a 37% podczas podróży.

Reklama mobilna

Wartość mobilnego przemysłu reklamowego w 2014 roku jest szacowana na 35-40 milionów złotych. Na skalę globalną, rynek reklamy mobilnej przekroczył wartość 18 miliardów dolarów. W 2015 roku ma wzrosnąć do 23,8 miliardów dolarów.

Bankowość mobilna

55% klientów banków w Polsce korzysta z bankowości internetowej. Z bankowości mobilnej, młodszej o około 10 lat od desktopowej, korzysta blisko 15% klientów. Wystarczyło jedynie 5 lat, by przekonać do siebie tyle osób.

“Jeszcze do niedawna smartfon nazywany był trzecim ekranem. Dziś śmiało można powiedzieć, że za kilka, najpóźniej kilkanaście miesięcy pojęcie mobile first – określające koncepcję projektowania stron www – nabierze w Polsce nowego znaczenia i telefony nowej generacji będą najbardziej popularnym urządzeniem z dostępem do Internetu. Smartfonizacja wciąż postępuje, a urządzenia te nie tylko cieszą się coraz większą popularnością, ale także wyraźnie aspirują do bycia ekranem numer jeden pod kątem intensywności korzystania” – tłumaczą Agnieszka Ferenc z Wirtualnej Polski oraz Natalia Malec z Coigdzie.pl.