beacon technologia usa ecommerce

Niemal 40% amerykańskich detalistów zamierza w 2015 roku zainstalować w swoich sklepach beacony, czyli niewielkie nadajniki sygnału Bluetooth.

Beacon to proste urządzenie elektroniczne, które wykorzystując technologię Bluetooth Low Energy automatycznie komunikując się z aplikacją mobilną zainstalowaną na smartphonie.

Umieszczone wewnątrz sklepu czujniki za pomocą specjalnej aplikacji przekazują informację o tym, w jakiej jego części aktualnie znajduje się konkretny klient i ile czasu spędził obok danego beacona. Ich zasięg to nawet 100 metrów, dzięki czemu mogą np. wychwycić klienta mijającego dany sklep w galerii handlowej.

GIGANCI STAWIAJĄ NA BEACONY

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę IHL Group na grupie ponad 100 detalistów z różnych branży, beacony cieszą się największym zainteresowaniem zwłaszcza wśród największych sieci handlowych. Już obecnie 10% firm, których roczne obroty przekraczają 1 mld dolarów, zainstalowała beacony. W przypadku średnich firm, o dochodach między 500 mln a 1 mld dolarów, jeszcze żadne z ankietowanych przedsiębiorstw nie wprowadziło tego rozwiązania. Wśród najmniejszych firm, o obrotach poniżej 500 mln dolarów, beacony posiada 7% retailerów.

Do końca 2015 roku, zgodnie z deklaracjami przedstawicieli ankietowanych firm, to ma się jednak diametralnie zmienić. W przypadku największych przedsiębiorstw odsetek firm korzystających z technologii beacon ma wzrosnąć do 37%, średnich – 11%, a najmniejszych – 31%. Na tym nie koniec. Do końca 2016 roku beacony mają być już przynajmniej w połowie firm, niezależenie od ich wielkości.

BEACONY ZYSKUJĄ POPULARNOŚĆ W POLSCE

Również w Polsce technologia beacon zaczyna zdobywać popularność. Wśród sieci handlowych, które już testują lub stosują to rozwiązanie, są m.in. Chata Polska, Frisco.pl, Riccardo czy Gino Rossi.

“Platforma z rozbudowaną analityką beaconów została już wdrożona we wszystkich salonach Gino Rossi w Polsce. Wkrótce obejmie również salony sieci Simple Creative Products. Łącznie wdrożenie obejmie ponad 120 salonów” – komentuje Wojciech Chochołowicz, Dyrektor Marketingu Gino Rossi.

Ostatnio technologia beaconów pojawiła się także w outlet Factory Poznań. Klientów przechodzących obok salonów Reserved, Puma, Home&Cook, beacon informował o możliwości skorzystania z rabatu. Klient mógł również podzielić się zniżką z kimś bliskim.

Renata Narożyńska z Qpony.pl, odpowiedzialna za scenariusz akcji, przedstawia wyniki: „Wykorzystano 95% przewidzianych kuponów. 78% osób zdecydowało się na podzielnie się rabatem z bliskimi. Kluczowe dla działania systemu było założenie o niespamowaniu smartfonów klientów. Po otrzymaniu notyfikacji z jednego beacona, klienci nie otrzymywali więcej tego typu powiadomień. Takie zaprojektowanie akcji skłoniło do pokonania bariery jaką ciągle jest uruchomienie bluetooth w telefonie klienta.”

Tekst pochodzi z portalu Evigo.pl