raport m-commerce

Konsumenci korzystający z urządzeń mobilnych wydają na zakupy internetowe minimalnie wyższe kwoty,  niż osoby kupujące z komputerów stacjonarnych. Sięgają jednak po takie same produkty i dokonują zakupów z podobną częstotliwością – tak wynika z raportu mShopper przygotowanego przez agencję badawczą Mobile Institute.

Badanie mShopper wykazało, że profile konsumentów kupujących w sieci za pomocą laptopa, smartfona, tabletu, nie różnią się od siebie aż tak bardzo. Konsumenci wydają podobne kwoty, odwiedzają podobne serwisy. Różnice można zauważyć w preferowanych metodach płatności, ale wynika to głównie z niewygody w stosowaniu ich na mniejszych ekranach telefonów.

“M-commerce to bardzo istotny, a jednocześnie nieprzebadany jeszcze dokładnie obszar. Chcemy sprawdzić, w jakim stopniu mobile łączy z punktu widzenia konsumentów światy offline i online. Jakie narzędzia zakupowe, aplikacje bądź strony mobilne, są pożądane przez konsumentów i czy, podobnie jak w USA, polscy konsumenci kupujący wielokanałowo wydają więcej” – komentuje Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.

Ile wydają mobilni konsumenci

Różnice między wydatkami w sieci osób kupujących za pomocą kilku urządzeń, w tym smartfonów i tabletów, a wydatkami osób kupujących tylko za pomocą laptopa, są niewielkie. 63% e-kupujących nie przekroczyło przy ostatnim zakupie kwoty 150 zł, a 85% – kwoty 500 zł. W przypadku m-kupujących wydatek poniżej 150 zł deklarowało 58%, a poniżej 500 zł – 81%.

Na ostatnie zakupy więcej pieniędzy przeznaczyły osoby kupujące tylko za pomocą urządzeń mobilnych, poniżej 150 zł – 52%, poniżej 500 zł – 74%. Wśród tych kupujących liczba osób, która na ostatnich zakupach w sieci wydała więcej niż 500 zł, była najwyższa, aż 21% respondentów – ale wśród osób objętych badaniem była to niewielka grupa (5% internautów).

M-commerce zyskuje na znaczeniu

Wyniki badań wskazują na to, że polscy konsumenci chętnie korzystają z nowych możliwości, tj. kupowania za pomocą urządzeń innych niż laptop. Co więcej, zakupy mobilne wydają im się łatwe (62% odpowiedzi), przeszkodami są głównie konieczność wypełniania długich formularzy i brak możliwości porównywania ofert – czyli utrudnienia ze strony sprzedawców, którzy jeszcze nie zdążyli się przystosować do nowej, wieloekranowej rzeczywistości.

“W rozmowach ze sklepami sprzedającymi w sieci i w tradycyjnych placówkach coraz częściej mówimy o zapewnianiu takich samych doświadczeń zakupowych w każdym z kanałów sprzedaży, niezależnie od tego, czy jest to sklep, witryna internetowa, czy aplikacja mobilna. Oczywiście te punkty styku z klientem zawsze będą się od siebie różnić, ale chodzi o to, by klient zawsze „czuł się” dobrze obsłużony i nie miał wrażenia, że sklep rzuca mu kłody pod nogi” – komentuje Justyna Skorupska, prezes firmy konsultingowej Symcore.

Raport mShopper jest pierwszym tak dużym opracowaniem na temat mobilnych zakupów w Polsce. W badaniu wzięło udział prawie 3 tysiące respondentów, z czego w analizie uwzględniono całkowicie wypełnione ankiety 2716 internautów, w tym 1000 kupujących mobilnie. Badania zostały przeprowadzone przez Mobile Institute przy współpracy z serwisem GoMobi.pl i przy wsparciu Allegro.pl. Raportowi patronuje branżowa Izba Gospodarki Elektronicznej.