wereable technology guest author Craig Smith

W ciągu ostatnich 20 lat, handel detaliczny zmienił się bardziej niż w jakimkolwiek innym momencie w historii. Dzięki innowacyjnym urządzeniom zakupy nigdy nie były wygodniejsze, a za pomocą smartfonu, tabletu czy komputera osobistego klient może dokonać zakupu w jakimkolwiek miejscu na świecie.

Teraz dostępne są nowe urządzenia należące do „wearable technology” – podręcznej technologii, do której zaliczane są takie urządzenia jak zegarek czy okulary.

Znajdujemy się w momencie, w którym urządzenia z zakresu takiej technologii są gotowe do masowego wejścia na rynek. Szerokie spektrum firm inwestuje miliony w badania nad tą technologią w poszukiwaniu idealnej aplikacji. Podobnie jak w pierwszych dniach wprowadzania tabletów, wielu zadaje sobie pytanie „co tak naprawdę chcemy zrobić z tymi urządzeniami?”

Płać za pomocą zegarka

Craig-Smith-Profile-photo
Craig Smith, Dyrektor w REPL Digital

Bezkontaktowe płatności za pomocą karty nabierają tempa. Podobnie jak smartfon, nowoczesny zegarek (jak choćby ten wprowadzony przez firmę Apple) będzie również wykorzystywany jako urządzenie służące do dokonywania płatności. Dzięki nim, proces płatności jest szybszy i bezproblemowy; detalistom natomiast pomaga zmniejszyć kolejki w sklepie.

Obecnie w przypadku takich form płatności występuje jeszcze wiele ograniczeń wynikających z powodów bezpieczeństwa. Dziś, ze względu na brak potrzeby zweryfikowania swojej tożsamości za pomocą kodu PIN, gdy karta zostanie zgubiona lub skradziona, może z niej skorzystać osoba inna niż posiadacz karty. W przypadku Apple Watch jest inaczej. Klient jest w stanie zweryfikować swoją tożsamość tylko wtedy, gdy zegarek jest umiejscowiony na jego ręku.

Produkt w 3D

Cyfrowa technologia hologramowa jest już na tyle zaawansowana, że wielkie koncerny technologiczne zaczynają w nią inwestować. Niedawno firma Microsoft ogłosiła wejście na rynek nowego produktu o nazwie Hololens, który pozwoliłby konsumentom przeglądać, obracać i chodzić wokół wirtualnego produktu w 3D, przed jego zakupem. Wyobraźmy sobie, że będziemy w stanie stanąć w salonie i za pomocą wizualizacji, sprawdzić jak będzie wyglądała w nim kanapa, którą widzieliśmy w sklepie.

Jeśli wszystko to stanie się rzeczywistością, detaliści będą musieli znaleźć opłacalny sposób przechwytywania produktów w 3D. Wielu przewiduje, że jednym z głównych beneficjentów tej technologii będą firmy, które już prowadzą działania przygotowujące je na nadejście nowych realiów.

Jednak aby okulary stały się rzeczywistością, najpierw musiałby zostać rozwiązany problem wyczerpującej się baterii. Detaliści muszą także znaleźć sposób, aby śledzić zachowania konsumentów w sklepie, w podobny sposób jak robią to w internecie.

„Podręczna technologia” jeszcze nadal nie jest codziennością, jednak istnieje wiele przesłanek, by tak się stało. Kluczem jest nieustający rozwój tych zastosowań, dzięki którym zakupy są łatwiejsze i wygodniejsze.

Craig Smith jest ekspertem w dziedzinie strategii wykorzystujących technologię cyfrową. Jako jeden z głównych specjalistów sklepu online w Europie, zajmuje się pilotażowymi projektami cyfrowymi między innymi dla firmy Marks & Spencer. Prowadzi stronę internetową retail-innovation.com.

REPL Digital jest czołową firmą systemu doradztwa i sprzedaży detalicznej w modelu omnichannel. REPL pracuje z ponad 30 klientami detalicznymi, w tym Marks & Spencer, Tesco, Asda, Walmart, Argos, TopShop & New Look. Więcej na www.repldigital.com.

Tłumaczenie: Katarzyna Romanowska