Czego nie widzi klient czyli tajniki aranżacji sklepu

Salon Lancerto zaaranżowany przez Forbis

Salon Lancerto zaaranżowany przez Forbis

Podczas projektowania przestrzeni handlowej każdy centymetr kwadratowy wnętrza musi być starannie zaaranżowany, a funkcje jakie spełnia – z góry zaplanowane. Właśnie z tego powodu najnowszy asortyment prezentowany jest we frontowej części sklepu, a rozkład mebli wyznacza ściśle określoną trasę. Czego jeszcze nie widać na pierwszy rzut oka?

Ścieżka zakupowa

Looping, czyli inaczej ścieżka zakupowa, to droga jaką pokonuje klient wchodząc do salonu sprzedaży. Cel takiej trasy jest jeden: poprowadzić konsumenta przez wnętrze całego sklepu, aby mógł on zapoznać się z jak największą liczbą towaru, i co za tym idzie, skłonić go do zakupu. Jednak istota ścieżek zakupowych jest znacznie bardziej rozbudowana. Współcześnie mamy do dyspozycji cały wachlarz technik oraz narzędzi, które pomagają nam w ustaleniu trasy klienta i dostosowaniu jej do indywidualnych potrzeb.

– Lata obserwacji zachowań i analiza przyzwyczajeń klientów pozwoliły wytyczyć główny ciąg komunikacyjny – zakupy rozpoczynamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, poruszamy się niejako po pętli, zataczamy koło, w połowie którego są przymierzalnie, a na końcu kasa. To stały, powtarzający się schemat, który optymalizuje potrzeby Klientów i marek – mówi redakcji Retailnet Mateusz Laskowski dyrektor operacyjny Forbis Group.

Aranżacja wnętrza

Aby móc wyznaczyć ścieżkę klienta, potrzebujemy określonej aranżacji wnętrza. Istnieje kilka rozwiązań, które pozwalają zaprojektować pomieszczenie narzucające klientowi pewne zachowania. Dostęp do głównej, centralnej części sklepu łatwo ograniczyć stołami z ekspozycją, pozwoli to na utworzenie „toru” wokół którego, siłą rzeczy, będą poruszać się klienci. Wówczas warto postawić na ścienne ekspozycje z najnowszą kolekcją, które natychmiast rzucą się w oczy. Zwieńczeniem wizyty w sklepie jest stoisko z kasą i dobrze by było, gdyby znajdowało się ono w tylnej części sklepu. Dzięki takiemu zabiegowi klient musi przejść przez cały butik i zapoznać się z asortymentem sklepu.

– Podobne schematy wytyczania ścieżek powielamy przy współpracy z markami zagranicznymi. Nasze realizacje ekskluzywnych butików, jak Max Mara czy Armani Jeans, stosują dokładnie taki projekt wnętrza. To sprawdzony i skuteczny zabieg – dodaje Marcin Powierza dyrektor zarządzający Forbis Group.

Salon Armani Jeans zaaranżowany przez Forbis

Salon Armani Jeans zaaranżowany przez Forbis

Grupa docelowa

Nie bez znaczenia jest również grupa docelowa marki. Inaczej wygląda projektowanie butiku z odzieżą męską, inaczej z odzieżą dla pań. Te pierwsze wymagają szczególnego sprytu i ograniczenia loopingu do absolutnego minimum. Jest to spowodowane zakupowymi zwyczajami mężczyzn, którzy podejmują decyzje szybciej i mają bardziej sprecyzowane potrzeby. Mateusz Laskowski: Projektując shop koncepty dla marek z modą męską, staramy się ograniczyć sztuczki z zakresu loopingu do minimum. Sklepy zwykle są mniejsze, układ bardziej przejrzysty i całą przestrzeń można bez trudu ogarnąć jednym spojrzeniem oka.

Elementem wspomagającym ścieżkę klienta jest oświetlenie. – Ubrania z najnowszych kolekcji, potencjalnie atrakcyjne dla klienta należy oświetlić silniej niż pozostałe. Rozświetlone miejsca przyciągną wzrok klienta, a to z kolei wpływa na zwiększenie szansy sprzedaży produktu, na którym najbardziej zależy właścicielowi. Ponadto, odpowiednie operowanie światłem pozwala wyeksponować kolory i sprawić, aby stały się atrakcyjniejsze – dodaje Marcin Powierza

Zaplecze salonu

Bardzo istotną częścią sklepu jest również zaplecze czyli wydzielona i ukryta przed oczami klienta powierzchnia, służąca do składowania i bieżącej obsługi sklepu. Odpowiednia pojemność tej części punktu handlowego oraz czytelna nawigacja znacząco ułatwiają pracę personelowi. Dzięki prawidłowo zaaranżowanej przestrzeni zaplecza sprzedawcy chętniej z niej korzystają oraz mniej czasu poświęcają na szukaniu danego produktu.

– Zaplecze stanowi zazwyczaj od 4 do ok. 20 proc. powierzchni sklepu i pełni rolę podręcznego magazynu oraz pomieszczenia socjalnego. Niezależnie od wielkości powierzchni, którą zajmuje, musi przede wszystkim spełniać swoją podstawową funkcję, czyli składowanie produktów w powtarzających się rozmiarach lub magazynowanie towarów z najnowszej kolekcji – tłumaczy Mateusz Laskowski.

Forbis Group jest ekspertem w rozwiązaniach projektowych dla branży retail. Oferuje projektowanie wnętrz zarówno punktów handlowo – usługowych, jak i części wspólnych w centrach handlowych. Zapewnia kompleksową aranżację i ekspozycję produktów. Wykonuje i dostarcza pełne wyposażenie sklepów, w tym meble sklepowe własnej produkcji, zapewniając wysoki profesjonalizm działań oraz skuteczny project management.

Reklama

Galeria Jurajska