Raport CBRE Nowe otwarcia w 2014

Tokio, Singapur, Abu Dhabi, Taipei, Dubaj, Hong Kong i Moskwa to najbardziej popularne rynki, na których nowe marki otwierały swoje sklepy w 2014 roku, podaje raport CBRE.

Analitycy CBRE zbadali 50 krajów i 164 miasta na świecie, by dowiedzieć się w których miastach najczęściej otwierały się sklepy nowych marek. Według raportu “How Global is the Business of Retail,” liczba marek, które poszukiwały nowych rynków zbytu wzrosła o 14%. Tokio jest najważniejszym miastem ekspansji dla nowych marek. 63 nowe brandy pojawiły się w stolicy Japonii w 2014 roku. Popyt na powierzchnie handlowe w Tokio jest wciąż wysoki, pomimo podwyżki podatku obrotowego i mieszanych sygnałów z gospodarki. Zaraz za Tokio znajduje się Singapur, na terenie którego miało miejsce 58 nowych otwarć, oraz Abu Dhabi, z wynikiem 55 nowych marek na rynku.

Londyn zachował pozycję lidera w rankingu najbardziej kosmopolitycznych destynacji zakupowych, gdzie obecnych jest 57,9% międzynarodowych sieci handlowych. W 2014 pojawiło się tu 12 nowych marek, w tym American Eagle i Lululemon Athletics. Stolica Wielkiej Brytanii wciąż przyciąga międzynarodowych retailerów, którzy chcą ugruntować pozycję na rynku. Dubaj jest drugim miastem, w którym znajduje się 55,7% międzynarodowych marek. Na trzeciej pozycji plasuje się Szanghaj z 53,4%.

Paryż i Moskwa

W blisko połowie spośród 164 zbadanych miast miało miejsce więcej niż 5 nowych otwarć w 2014 roku. 6 spośród 15 miast z pierwszej piętnastki jest zlokalizowanych na terenie Azji. Paryż i Moskwa były jedynymi europejskimi miastami, które znalazły się w pierwszej dziesiątce, przyciągając odpowiednio 41 i 41 nowe marki. Nowymi miastami w rankingu są Doha, Toront, Manila, Stuttgart i Istambuł, co świadczy o tym, że retailerzy szukają nowych lokalizacji, w których mogliby odnieść sukces rynkowy.

Amerykańscy retailerzy stanowili 26% spośród wszystkich uczestniczących w ekspansji na nowe rynki globalne. Za nimi plasowały się włoskie (14%) oraz brytyjskie (11%) firmy.

“Dopóki retailerzy będą dążyć do maksymalizacji przychodów, będą kontynuować ekspansję poza obszar swoich krajów. Ciągły rozwój i rozbudowa centrów handlowych oraz komercyjnych ulic w dużych miastach tworzą doskonałe warunki dla retailerów, którzy chcą eksportować swoje marki na rynki globalne. Konsumenci nieprzerwanie preferują odwiedzanie sklepów stacjonarnych. Jest to dominujący model zakupowy, a co ważniejsze, sposób na społeczną interakcję oraz na spędzanie wolnego czasu” – twierdzą autorzy raportu.

Raport CBRE

Tokio najważniejszym miastem dla retailerów

Tokio jest topową destynacją dla nowych sieci handlowych, w szczególności dla prestiżowych marek. Godnymi uwagi otwarciami w 2014 roku były m.in. salony Vacheron Constantin, luksusowej marki szwajcarskich zegarków oraz belgijskiego brandu Delvaux. Obecność marek luksusowych doprowadziła do wzrostu czynszu nawet o 21% w najbardziej popularnych obszarach jak Ginza czy Omotensando. W skutek tego, tereny handlowe jak Aoyama i Jingumae, które wcześniej postrzegane były jako mniej atrakcyjne, obecnie przyciągają większe grono retailerów.

Najbardziej aktywna w Tokio jest branża restauracji i kawiarni. Nowe otwarcia w tym sektorze stanowią jedną trzecią wszystkich otwarć. W szczególności marki amerykańskie są zainteresowane obecnością na rynku azjatyckim. Marki jak Burberry, Tiffany & Co. i Moschino ogłosiły, że planują nowe otwarcia na terenie Tokio. Versace ponownie wejdzie na ten rynek w 2015.

Singapur, Abu Dhabi i Taipei

Singapur jest kolejnym obok Tokio najpopularniejszym miastem dla nowych marek. 58 nowych brandów otworzyło tam salony w 2014 roku, co stanowi wzrost o blisko 100% w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Najbardziej aktywne marki pochodzą z sektora restauracyjnego. Za nim znajdują się branże: odzieżowa, obuwnicza, oraz sportowa. Obszar ulicy Orchard jest niezmiennie najpopularniejszym miejscem dla konsumentów. Nowe lokalizacje jak Orchard Gateway i Centrum Shaw dostarczają nowych możliwości dla ekspansji. Marki luksusowe wybierają z kolei najczęściej The Shoppes na terenie Marina Bay Sands.

W Abu Dhabi w trakcie 2014 roku otworzyło swoje punkty 55 nowych marek. Rynek Abu Dhabi dostarcza coraz to nowsze centra i powierzchnie handlowe, które powstały zaledwie kilka lat temu. Popularnością cieszą się tu miejsca, które umożliwiają nie tylko zakupy, ale także interakcję społeczną i wypoczynek.

Pozycja Taipei w rankingu wzrosła o 7 oczek od roku poprzedzającego. 49 nowych marek otworzyło salony i sklepy w tym mieście w 2014 roku, a tylko 29 w 2013. Marki modowe i kosmetyczne są najbardziej aktywne w stolicy Taiwanu. Niedawno otworzyły się tu sklepy GAP oraz Alice + Olivia. Dobrze zarządzane centra jak Breeze, Taipei 101 oraz ATT 4 FUN cieszą się rosnącą popularnością.

Globalna ekspansja

“Rezultaty naszego badania pokazują, że nieprzerwanie trwa ekspansja na tereny Azji, ze szczególnym uwzględnieniem Tokio, Singapuru i Taipei. Na Środkowym Wschodzie największe zainteresowanie zyskały Abu Dhabi i Dubaj. Tradycyjne lokalizacje jak Londyn, Paryż i Nowy Jork tracą na znaczeniu na rzecz stolic azjatyckich i miast Środkowego Wschodu. Ten trend będzie się prawdopodobnie utrzymywał i pewnego dnia zobaczymy na szczycie naszego rankingu nowy numer jeden” – twierdzą analitycy CBRE.

“Przełom 2015 i 2016 roku może pokazać, że międzynarodowi retailerzy skupią się bardziej na rynku afrykańskim. Afryka Południowa ma ugruntowaną pozycję na globalnym rynku, i jest jednocześnie lokalizacją z perspektywami. Nigeria, Kenia, Etiopia będą stanowić kolejne destynacje dla retailerów, którzy będą w stanie znaleźć odpowiednich partnerów i stworzyć dobrą ofertę dla tamtejszych konsumentów. Handel detaliczny stał się globalny, a w latach 2015/16 ten trend będzie rozwijać się jeszcze bardziej” – orzekają autorzy badania “How Global is the Business of Retail.”

CBRE-Report-Retail-Destinations-2014