Dekada rusza z projektem art&business

Dekada Skierniewice

Dekada Skierniewice

Dekada S.A. (wcześniej Dekada Realty Sp. z o.o), polski inwestor i deweloper powierzchni handlowych typu convenience, we współpracy z rzeźbiarzem i Rektorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Adamem Myjakiem, rozpoczyna projekt z dziedziny art&business. Koncepcja zakłada odsłonięcie symbolicznych dziesięciu figur z brązu autorstwa prof. Myjaka przed galeriami i centrami handlowymi Dekada w całej Polsce.

Oficjalna inauguracja projektu „Figury – symbol galerii Dekada w przestrzeni miejskiej” miała miejsce 21 maja w Warszawie, w Pałacu Sobańskich – siedzibie Polskiej Rady Biznesu. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele spółki Dekada oraz profesor Adam Myjak. Zapoczątkowała ona cykl dziesięciu lokalnych imprez, które odbędą się w okresie od czerwca do listopada we wszystkich dziesięciu lokalizacjach z udziałem przedstawicieli władz miejskich oraz miejscowych środowisk zajmujących się kulturą. Każda z takich uroczystości zakończona zostanie odsłonięciem jednej z rzeźb cyklu „Figury” autorstwa profesora Adama Myjaka, Rektora warszawskiej ASP i wybitnego rzeźbiarza. Zwieńczeniem i finałowym momentem akcji będzie odsłonięcie jubileuszowej, dziesiątej rzeźby, połączone z otwarciem również dziesiątego obiektu w portfolio spółki – Galerii Dekada w Malborku.

Adam Myjak dla Dekady

Adam Myjak dla Dekady

Galerie sztuki w centrum handlowym

Inwestor poza prezentacją rzeźb prof. Myjaka przed centrami Dekada zamierza także wyodrębnić powierzchnię w swoich obiektach handlowych w celu prowadzenia czasowych galerii sztuki z pracami artysty.

U podstaw wspólnego projektu spółki Dekada i prof. Myjaka stoi przekonanie, że zarówno nowoczesny handel, jak i kultura, są motorami napędowymi ożywienia gospodarczego w danej miejscowości. Dekada S.A. jest deweloperem, realizującym swoje projekty głównie w miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców, ale też i na osiedlach dużych miast. Do tej pory pod wspólnym szyldem Dekada powstało i funkcjonuje dziewięć obiektów w całej Polsce: Brodnicy, Grójcu, Krakowie, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach oraz Żyrardowie. Trwa budowa dziesiątej galerii pod szyldem Dekada w Malborku, a jej otwarcie zaplanowane jest na koniec listopada bieżącego roku. Obecnie firma prowadzi również działania, zmierzające do rozpoczęcia realizacji kolejnej inwestycji – w Ciechanowie (centrum handlowo-komunikacyjnego, zintegrowanego z dworcem autobusowym). W ciągu najbliższych kilku lat planowane są kolejne inwestycje w Nysie, Łowiczu oraz wspólnie z PKP w Koninie i Mińsku Mazowieckim; jak również rozbudowa istniejących galerii w Skierniewicach i Sieradzu. Docelowo sieć Dekada ma obejmować co najmniej 20 obiektów w całej Polsce.

– Projektując i budując nasze inwestycje, ściśle współpracujemy z lokalnymi władzami i społecznością miejsc, w których powstają nasze obiekty. Dokładamy wszelkich starań, by były to obiekty w pełni nowoczesne i funkcjonalne, o wysokiej jakości architektonicznej, dobrze wkomponowujące się w już istniejącą miejską tkankę – mówi dla redakcji Retailnet Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada S.A.

– Konsekwentnie promujemy i realizujemy politykę ożywiania historycznych centrów miast; uważamy, że zwłaszcza w mniejszych miejscowościach to właśnie nowoczesny handel jest czynnikiem, który generuje ruch w tych miejscach, a komponent rozrywkowy czy kulturalny jest jego naturalnym dopełnieniem – dodaje Aleksander Walczak.

Centra typu convenience

Spółka zajmuje się budową centrów i galerii handlowych, ale również rewitalizuje dworce autobusowe i kolejowe. Tego typu obiekty funkcjonują już w Myślenicach, Nowym Targu i Brodnicy, kolejny powstanie już za niecałe 1,5 roku w Ciechanowie, a w Koninie i Mińsku Mazowieckim zostaną przeprowadzone rewitalizacje dworców kolejowych, które doprowadzą do połączenia nowoczesnego węzła komunikacyjnego z atrakcyjnie skomercjalizowaną częścią handlowo – usługową. Projekty Dekady w sposób znaczący wpływają na porządkowanie i estetyzację historycznych centrów miast, a także przyczyniają się do powstania nowych miejsc pracy oraz generują dodatkowe wpływy do budżetów samorządowych, co pobudza lokalną gospodarkę.

Dziesięć rzeźb zostanie odsłoniętych przed centrami handlowymi Dekada w dziesięciu miastach Polski. To kontynuacja cyklu realizowanego przez tego artystę od wielu lat. Tego typu realizacje w przestrzeni centrów handlowych już powstawały w Polsce i za granicą, jednak unikalne jest w tym przypadku stworzenie cyklu dziesięciu praktycznie identycznych postaci dla dziesięciu obiektów. Rzeźby zostaną postawione w specjalnie wyodrębnionej przestrzeni i będą stanowiły o spójnej tożsamości wszystkich obiektów w portfolio firmy.

– Rzeźby profesora Adama Myjaka mają symbolizować sztukę i mistrzostwo w biznesie, a zarazem być niekonwencjonalnym wyróżnikiem i łącznikiem naszych obiektów. Wierzymy, że staną się one swoistym symbolem naszych obiektów w przestrzeni publicznej – podsumowuje Aleksander Walczak, prezes Dekada S.A..

Reklama

Galeria Jurajska