Omnichannel Retailing Forum: METRO PROPERTIES o nowych kierunkach w dobie omnichannel

oliver breiden omnichannel retailing forum

Oliver Breiden, dyrektor Działu Planowania w METRO PROPERTIES/METRO GROUP, dołącza do prelegentów Omnichannel Retailing Forum 2015. Breiden opowie między innymi o nowych kierunkach w dobie omnichannel, oraz rozwiązaniach technologicznych wspierających transformację omnichannel sklepów tradycyjnych, internetowych i aplikacji mobilnych.

W czerwcowym Forum wezmą udział przedstawiciele ponad 100 sieci handlowych i marek, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak skutecznie przejść od modelu handlu tradycyjnego do modelu omnichannel.

Evigo: Proszę opowiedzieć, o czym będzie Pan mówił podczas swojego wystąpienia na Omnichannel Retailing Forum 2015 w Warszawie?
Oliver Breiden: Niedawno wraz z firmami eBay i PayPal stworzyliśmy sklep eksperymentalny w jednym z naszych niemieckich centrów handlowych w Bremie. Zaoferowaliśmy sklepom internetowym możliwość zaprezentowania i sprzedaży swoich produktów w sklepie stacjonarnym. Pomysł był bardzo prosty: jeśli omnichannel w sieciach detalicznych jest najlepszą formułą by przyciągnąć klienta, także sklepy internetowe będą musiały rozpocząć sprzedaż w sklepach fizycznych.

Oliver Breiden speaker ORF

Oliver Breiden, dyrektor Program Office w METRO PROPERTIES/METRO GROUP

Na Forum zaprezentuję wnioski, które wyciągneliśmy na podstawie tego eksperymentu. Niektóre z tych doświadczeń pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób rola sklepu zmieni się w najbliższych latach.

Jakie są Pana oczekiwania związane z naszą konferencją?
W dłuższej perspektywie, sieci detaliczne powinny połączyć wszystkie kanały, skupić się na tych miejscach, w którym mają kontakt z klientem. Model omnichannel można osiągnąć tylko wtedy, gdy są one ze sobą zsynchronizowane. Na Forum chciałbym przedyskutować kwestię tego, jak sieci detaliczne dostosowywują swoje podejście do klienta; jak rozwijają strategię na urządzenia mobilne, swoje sklepy online czy sklepy stacjonarne. W METRO PROPERTIES podczas planowania przyszłych centrów handlowych, zwracamy szczególną uwagę na potrzeby detalistów. W Polsce METRO PROPERTIES skutecznie zarządza licznymi centrami M1. Forum z pewnością pomoże nam w kontakcie ze społecznością sieci detalistycznych zarówno w Waszym kraju, jak i na scenie międzynarodej.

Jaka jest Pana opinia na temat polskiego rynku e-commerce/rynku nieruchomości? Czego możemy się nauczyć z doświadczeń METRO PROPERTIES?
Polski rynek e-commerce handlu detalicznego jest w trakcie wyraźnego wzrostu. Podczas gdy płatności elektroniczne czy te za pomocą kart kredytowych nie są jeszcze tak powszechne jak w innych krajach Europy, nie znaczy to, że sprzedawcy nie mogą już teraz wdrażać skutecznej strategii e-commerce. Ostatnie trendy w Niemczech pokazują, że klienci są gotowi do zakupów poprzez sklepy online oraz usługę click-and-collect. Ostatecznie, zakupy online prowadzą do wizyt w sklepie fizycznym. Daje to wiele możliwości wzmocnienia sklepu stacjonarnego jako punktu odbioru zakupów, a tym samym zwiększenia sprzedaży w trakcie wizyty klienta w sklepie.

Według badań, w kanale e-commerce obserwuje się najwyższy wzrost sprzedaży. Jak to wpływa na rynek centrów handlowych?
Jako operatorzy centrów handlowych, jesteśmy świadomi wzrostu aktywności e-commerce prawie na wszystkich rynkach. Uważamy, że najlepszym sposobem jest zwrócenie się do społeczności e-commerce, aby korzystali ze sklepów stacjonarnych i z tego czerpać korzyści.

Projekt INSPIRATION STORE pomógł nam pokazać, że sklep tradycyjny ma dodatkowe funkcje, które działają bardzo dobrze, wraz z dobrze opracowanymi strategiami e-commerce. Dla nas, to nie jest wybór pomiędzy strategią e-commerce i sklepami fizycznymi, a raczej sprytne połączenie tych kanałów!

Co jest kluczem do sukcesu firmy w dobie omnichannel?
Zarówno dla detalistów, jak i dla firm zajmujących się nieruchomościami w sieciach detalicznych, ważne jest, aby zrozumieć, że – w rzeczywistości – klienci nie myślą „kanałami”. Najważniejsze jest by być tam, gdzie klient spędza najwięcej czasu. To może być sklep internetowy, który umożliwia łatwe przeglądanie na tablecie podczas oglądania telewizji wieczorem czy sprytnie przemyślane centrum handlowe lub sklep w okolicy z dobrym dojazdem oraz bezpłatnym parkingiem. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest osiągnięcie spójności w oczach klienta. Bez względu na to, który z miejsc kontaktu klient użyje, wszystkie te miejsca powinny wysłać ten sam komunikat.

Czy zna Pan przykłady pokazujące, jak strategia omnichannel wpłynęła na wartość firmy?
Dobre przykłady można znaleźć we wszystkich kategoriach produktowych. Wiele udanych sprzedawców z sektora modowego pozwala obecnie klientom skorzystać ze wszystkich kanałów sprzedaży. Klient może zamówić produkt w internecie, a firma dostarczy go do sklepu fizycznego. Podobnie, zamówienie dokonane online można zwrócić w sklepie tradycyjnym, otrzymać voucher zwrotu i użyć go przy nastepnym zakupie online lub w zwykłym sklepie. Integracja wszystkich kanałów nie jest prosta. Aby transakcje zostały zrealizowane poprawnie i szybko, potrzeba dużego nakładu pracy działu IT.

Czy agencje nieruchomości przygotowują się do strategii omnichannel? W jaki sposób?

Myślę, że nasze centra handlowe i placówki są dobrze przygotowane do ery omnichannel. Oczywiście, będziemy zwiększać stopień automatyzacji w procesie zakupowym i wyróznić oferty naszych centrów handlowych. Sklepy tradycyjne są idealnym miejscem, to tam można oddziaływać na klienta za pomocą wszystkich pięciu zmysłów: wzroku, dźwięku, zapachu, dotyku i smaku. Ponadto, jako operatorzy centrów, planujemy utworzyć odpowiednie i wygodne lokalizacje dla klientów.

Dr Oliver Breiden kieruje biurem planowania i zespołem innowacji w METRO PROPERTIES, spółce należącej do METRO GROUP. W swoich czterech działach sprzedaży, METRO/MAKRO Cash & Carry, hipermarketach Real, Galerii Kaufhof oraz sklepach elektronicznych MediaMarkt i Saturn, METRO działa w ponad 2200 sklepach detalicznych i hurtowych w 32 krajach. Breiden pracował wcześniej w Porsche Cars Company oraz w branży automatyki budynkowej. Posiada doktorat z zarządzania i MBA Uniwersytetu w Cambridge.

Omnichannel Retailing Forum odbędzie się 23 czerwca 2015, na stadionie Legii Warszawa. Partnerem strategicznym Forum jest SAP/Hybris.

Reklama

Galeria Jurajska