Wiceprezes Carrefour: strategia modernizacji naszych obiektów odbija się echem na rynku

Ronan Martin, wiceprezes zarządu Carrefour Polska ds. ekspansji i centrów handlowych

Ronan Martin, wiceprezes zarządu Carrefour Polska ds. ekspansji i centrów handlowych

Carrefour coraz aktywniej działa na rynku centrów handlowych w Polsce. Spółka realizuje kolejne duże inwestycje. O tym, jak wygląda obecna strategia inwestycyjna Carrefour w Polsce, redakcja Retailnet rozmawia z Ronanem Martinem, wiceprezesem Carrefour Polska ds. ekspansji i centrów handlowych.

Jaki jest aktualny plan inwestycji Carrefour w Polsce?

Carrefour Polska to multiformatowa sieć handlowa, pod której szyldem działa obecnie ponad 700 sklepów w takich formatach jak: hipermarkety, supermarkety oraz sklepy osiedlowe. Carrefour jest również właścicielem sieci centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 tys. mkw. GLA i posiada doświadczenie deweloperskie, inwestycyjne oraz operacyjne związane z zarządzaniem tymi obiektami. W 2014 roku nasza spółka rozpoczęła realizację kilku ważnych inwestycji związanych z modernizacją, rozbudową oraz rekomercjalizacją centrów handlowych oraz hipermarketów w Polsce, aby zaoferować klientom lepsze i przyjemniejsze zakupy, a najemcom – nowoczesną i atrakcyjną powierzchnię handlową.

Jak wygląda harmonogram działań zaplanowanych przez firmę?

Pierwszymi kompleksowo zmodernizowanymi przez Carrefour obiektami były park handlowy Sonata Park w Sochaczewie oraz Centrum Handlowe Carrefour w Tomaszowie Mazowieckim wraz z mieszczącymi się w nich hipermarketami. Efektem przeprowadzonych remodelingów było pozyskanie nowych najemców i klientów. Bardzo dobre wyniki osiągane przez te galerie zachęciły nas do podjęcia decyzji o przyspieszeniu modernizacji naszego portfolio centrów handlowych. Wzrost dynamiki inwestycyjnej Carrefour widać było już w pierwszym kwartale tego roku, który zakończyliśmy łącznie z 6. kompleksowo przebudowanymi centrami handlowymi. Oprócz Sochaczewa i Tomaszowa Mazowieckiego, były to obiekty w Olsztynie, Puławach, Kędzierzynie-Koźlu i Starachowicach. Co więcej, na początku 2015 roku rozpoczęliśmy 3 kolejne modernizacje i rekomercjalizacje centrów handlowych: w Grudziądzu, Rybniku i Jastrzębiu Zdroju. Podsumowując, z roku na rok inwestujemy coraz więcej środków w zwiększenie wartości posiadanych w Polsce nieruchomości oraz oddajemy do użytku więcej nowoczesnej powierzchni zakupowej, na którą zapotrzebowanie na rynku rośnie.

Jak centra handlowe Carrefour zamierzają walczyć o najemców i klientów, gdy na rynku otwierają się nowe galerie handlowe?

Rynek nieustannie się zmienia, podobnie jak oczekiwania klientów oraz najemców. Siłą centrów handlowych Carrefour są bardzo dobre lokalizacje obiektów, posiadające duży obszar oddziaływania i stabilne wskaźniki odwiedzalności. Carrefour dzięki swojej wieloletniej obecności w Polsce, zbudował na lokalnych rynkach grono stałych, lojalnych klientów, o których nowopowstające galerie handlowe muszą dopiero zabiegać. Nowe galerie muszą również pokonać długą i trudną drogę, aby zbudować swoją pozycję i zdobyć udziały w rynku. Dlatego nasza spółka podjęła decyzję o przyspieszeniu inwestycji w rozbudowę, remodeling oraz rekomercjalizację istniejących centrów handlowych, aby zaoferować najemcom nowe możliwości rozwoju, oparte na solidnych podstawach.

Czego aktualnie wymagają klienci? Czy Carrefour postawi na rozszerzanie oferty rozrywkowej, modowej czy może restauracyjnej w swoich obiektach?

Wszystkie realizowane przez Carrefour inwestycje, uwzględniają ewolucję potrzeb i oczekiwań klientów, a one z każdym rokiem się zmieniają. Obecnie oczekują oni, szczególnie od dużych centrów handlowych, już nie tylko rozbudowanej funkcji handlowej i usługowej, ale również rozrywki, ciekawego miejsca na spotkanie ze znajomymi czy możliwości zadbania o swoje zdrowie. Do tego, galerie handlowe powinny wyróżniać się ciekawą architekturą, być przyjazne środowisku oraz podążać za modą. Projekt Galerii Morena w Gdańsku – jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych inwestycji Carrefour na polskim rynku pokazuje, że kompleksowy remodeling galerii wraz z jej rekomercjalizacją i repozycjonowaniem, może po przebudowie przenieść ją o kilka generacji w przód.

A jak wygląda współpraca Carrefour z najemcami? Czy spółka nie boi się migracji najemców do innych centrów handlowych?

Realizowana przez Carrefour strategia modernizacji istniejących obiektów odbija się szerokim echem na całym rynku. Pozytywnie wypowiadają się o niej nasi dotychczasowi najemcy, jak również marki, z którymi w ubiegłych latach nie współpracowaliśmy. Tylko w 2014 roku przedłużyliśmy ponad 100 umów najmu na łączną powierzchnię 15tys. mkw. GLA oraz nawiązaliśmy współpracę z wieloma nowymi markami, takimi jak H&M, Carry, Neonet, Empik, Smyk czy Decathlon. Kolejne sklepy w naszych centrach handlowych otworzyły również grupa LPP, Rossmann, Szachownica czy Cukiernia Sowa. Co ważne, w tym roku kontynuujemy dalszy rozwój współpracy z tymi partnerami oraz przedłużyliśmy już łącznie ponad 100 umów. Nowa strategia inwestycyjna Carrefour przynosi więc wymierne efekty nie tylko w postaci zadowolenia ze współpracy naszych obecnych partnerów, a także wzrostu zainteresowania nowych marek, które poszukują na rynku atrakcyjnych i sprawdzonych lokalizacji.

Obecnie Carrefour prowadzi proces rozbudowy Galerii Morena w Gdańsku. Jak przebiega rozbudowa i kiedy planowane jest jej zakończenie?

Morena była jednym z pierwszych centrów handlowych, które powstały w Gdańsku. Dzięki temu posiada duży obszar oddziaływania sięgający pół miliona mieszkańców w promieniu do 30 minut jazdy samochodem i znakomitą lokalizację, przebiegającą m.in. przy nowej linii tramwajowej. Po rozbudowie zaoferuje ona ponad 33 tys. mkw. GLA oraz nowoczesny design i ciekawe rozwiązania architektoniczne. W ofercie galerii znajdzie się ponad 80 sklepów, w tym długo oczekiwane kino, przestronny plac zabaw dla dzieci, nowoczesny fitness klub czy rozbudowana strefa foodcourt. Mieszkańcy Gdańska będą mogli również znaleźć w nowej Morenie wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak m.in. specjalne interaktywne strefy rozrywki, zewnętrzne i wewnętrzne strefy zabaw dla dzieci czy unikalny w skali całego Gdańsk przestronny odkryty taras z funkcją gastronomiczną oraz rozrywkową. Galeria zyska również nowe logo, nowy system identyfikacji wizualnej oraz nową strategię marketingową. W okresie przebudowy za marketing galerii odpowiadać będzie znana agencja Mediadem, posiadająca w swoim portfolio wiele dużych centrów handlowych.

Na koniec pierwszego kwartału 2015 roku, Carrefour zakończył pierwszą fazę rozbudowy Galerii Morena i oddał do użytku nowy retail park o powierzchni ponad 3 tys. mkw. W tym momencie, w galerii realizowany jest kolejny etap przebudowy – remodeling hipermarketu Carrefour oraz rozbudowa głównej części obiektu.

W jakim stopniu obiekt jest skomercjalizowany?

Galeria Morena jest obecnie skomercjalizowana w ponad 80 proc., a wśród nowych najemców oprócz kina Cinema3D, placu zabaw Kinderplaneta czy fitness klubu Fabryka Formy, znalazły się również nowe marki odzieżowe, restauracyjne czy dla dzieci, takie jak H&M, Subway oraz Smyk. W Morenie klienci znajdą również nowych międzynarodowych najemców, którzy zadebiutują na polskim rynku. Otwarcie galerii po przebudowie zaplanowane jest już na 2 kwartał 2016 roku.

Reklama

Galeria Jurajska