Coraz lepsze wyniki PKP S.A. w komercjalizacji powierzchni

Kawiarnia na dworcu PKP

Kawiarnia na dworcu PKP

Wartość umów najmu zawartych przez spółkę PKP S.A. tylko w ubiegłym roku wyniosła 33,5 mln zł, a wynajęta powierzchnia na strategicznych dworcach – 116 tys. mkw.

PKP S.A. coraz lepiej wykorzystuje potencjał komercyjny swoich obiektów. W największych dworcach pojawiają się znani sieciowi najemcy. Obecnie stopień komercjalizacji obiektów klasy premium wynosi już 93,5 proc.

Komercjalizacja największych obiektów

Najlepiej skomercjalizowane są największe obiekty. Powierzchnia pod lokale komercyjne na dworcu w Katowicach wynajęta jest w 100 proc. Niewiele niższymi wynikami mogą pochwalić się Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia, gdzie wynajem powierzchni wynosi 93 proc. Podobnie jest na dworcach Poznań Główny i Wrocław Główny, Gdynia Główna i Kraków Główny, gdzie poziom komercjalizacji powierzchni przekracza 90 proc.

– Obecny stopień komercjalizacji na dworcach kolejowych nie odbiega od tego, który obserwujemy w znanych galeriach handlowych. Nasze obiekty stają się równie atrakcyjne, co potwierdza coraz częstsza obecność znanych, sieciowych marek – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Marta Zabłocka, dyrektor Departamentu Komercjalizacji Nieruchomości w PKP S.A.

Wśród głównych najemców, którzy już pojawili się na największych dworcach, znaleźli się: Biedronka, McDonald’s , Empik, Starbucks, Costa Coffee, Rossmann i SuperPharm. W najbliższym czasie do grona najemców dołączą Burger King i Sphinx.

Oferta handlowa na dworcu

Oprócz typowej oferty niezbędnej na dworcach, tj. kawiarnie, gastronomia, coraz częściej pojawiają się sklepy z modą (Gatta, Marylin, Clavier), kosmetykami naturalnymi (Yves Rocher, The Secret Soap Store), zabawkami (Toys- Box) czy usługami. Dzięki temu oferta dla pasażerów jest coraz bardziej urozmaicona. Nie tylko duże sieciowe firmy mają swoje lokale na terenie dworców. Wśród najemców pojawiają się również lokalne marki – dobrym przykładem może być Piekarnia Awitex w Krakowie czy kawiarnie Green Nero w Warszawie.

Zaawansowane działania w zakresie komercjalizacji powierzchni dworcowych prowadzone są też w obiektach, które PKP S.A. modernizuje przy wsparciu środków unijnych – Bydgoszcz Główna, Szczecin Główny i Gliwice.

To duże obiekty, ze sporą powierzchnią do zagospodarowania. Już teraz wiadomo, że na każdym z tych dworców pasażerowie będą mogli kupić wszystko, co jest przydatne w podróży. W budynkach pojawią się m.in. sklepiki z multimediami i prasą, kawiarnie czy apteki. Z innych inwestycji, będących w trakcie realizacji, na ukończeniu jest komercjalizacja dworców Warszawa Zachodnia. Jeszcze w tym roku rozpocznie się wynajem powierzchni w ramach kolejnych inwestycji, tj. Warszawa Gdańska oraz Gdańsk Główny.

Powierzchnia handlowa na dworcu PKP

Powierzchnia handlowa na dworcu PKP

Wartość umów najmu

Coraz lepsze wyniki PKP S.A. w zakresie komercjalizowania dworców odzwierciedlają wyniki spółki na przestrzeni ostatnich kilku lat. Wartość umów najmu zawartych tylko w ubiegłym roku wyniosła 33,5 mln zł, a wynajęta powierzchnia na strategicznych dworcach – 116 tys. mkw. To wyniki lepsze niż w 2013 roku, kiedy wartość umów wynosiła 24,2 mln zł, a wynajęta powierzchnia – 89 tys. mkw.

Obecny stopień komercjalizacji dworców to również efekt zmiany polityki PKP S.A. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dworców, które poddawane są modernizacji. Poszukiwania kluczowych najemców dla tych obiektów rozpoczyna się już na etapie realizacji inwestycji, a nie po jej zakończeniu.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska