Lokal sieci Subway
Lokal sieci Subway

O 20 procent (rok do roku), wzrosła w 2014 r. sprzedaż licencji franczyzowych na prowadzenie restauracji Subway w Polsce. 47 procent z nich zostało zakupionych przez obecnych już, posiadających co najmniej jedną restaurację, krajowych franczyzobiorców sieci amerykańskiego giganta gastronomicznego.

Na koniec I kwartału 2015 r. Subway dysponował w Polsce 98 punktami zlokalizowanymi głównie w dużych galeriach handlowych, przy śródmiejskich deptakach, na dworcach kolejowych, a nawet stacjach benzynowych.

Multi Unit Owners

– W skali globalnej aż ok. 80 procent franczyzobiorców Subway to tzw. Multi Unit Owners – przedsiębiorcy posiadający więcej niż jedną restaurację. Widzimy ten trend również w Polsce, ale oczywiście poszukujemy nowych partnerów. Docelowo w Polsce zamierzamy przekroczyć liczbę 300 restauracji. To oznacza, że dopiero zrealizowaliśmy 1/3 naszych planów – informuje Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki Subway w Europie Środkowo-Wschodniej.

Średnia wartość sprzedaży sieci w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 4 procent, a w ujęciu ilościowym produktów była wyższa o 5 procent. Zwiększył się również do 10,5 procent udział polskich restauracji na mapie regionu środkowo-europejskiego obejmującego Bułgarię, Czechy, Gruzję, Rosję, Rumunię, Słowację, Słowenię i Węgry. Łącznie działa tam 878 restauracji, najwięcej w Rosji – 665.

44 tys. lokali w 110 państwach

– Polska jest dla nas perspektywicznym rynkiem nie tylko ze względu na potencjał ludnościowy. Widzimy wyraźną zmianę nawyków żywieniowych i, może z lekkim opóźnieniem wobec południowych sąsiadów, ale rosnącą kulturą spożywania posiłków poza domem. To trampolina do dalszego rozwoju zarówno sieci Subway jak i naszych franczyzobiorców – dodaje Martin Princ.

Subway, to powstała w USA, obecnie największa na świecie sieć tzw. restauracji szybkiej obsługi. Globalnie posiada dziś prawie 44 tysiące lokali w 110 państwach. Od 2011 roku jest pod tym względem liderem rynku wyprzedzającym konkurencję. Łączne przychody sieci za 2014 rok sięgnęły 18,2 mld dolarów. Według magazynu Forbes marka za 2014 r. uplasowała się na 85 pozycji listy 100 najcenniejszych marek na świecie i jest wyceniana na 6 miliardów dolarów.