e-commerce platforms amazon

Według badania przeprowadzonego przez Ecommerce Foundation i Nyenrode Business University, retailerzy z całego świata przewidują, że platformy sprzedażowe, takie jak Amazon czy Alibaba, będą posiadać 39% światowego rynku detalicznego online w 2020 roku. Wyniki badania świadczą o tym, że znaczenie platform sprzedażowych wciąż rośnie i trend ten będzie się utrzymywał w trakcie nadchodzących pięciu lat.

Badanie “Rise of the Market Places” ma na celu pomóc firmom w zdefiniowaniu ich strategii wzrostu, przy uwzględnieniu rosnącego znaczenia platform sprzedażowych na światowym rynku. W sondażu internetowym wzięło udział 231 retailerów i 43 konsultantów sprzedaży, a 30 prezesów wiodących firm na świecie udzieliło szczegółowego wywiadu.

ecommerce europe marketplaces revenues

Wnioski

Głównym wnioskiem wyciągniętym z badania jest to, że retailerzy z optymizmem patrzą w przyszłość. Mimo prognoz, które głoszą że platformy sprzedażowe będą mieć 39% udziału na globalnym rynku sprzedaży detalicznej w 2020, retailerzy wierzą, że ich firmy również będą się rozwijać. Według badania, ich optymizm wynika z nadziei, że uda im się prześcignąć wyniki platform sprzedażowych.

“Według respondentów, platformy e-commerce mogą znacznie zwiększyć wyniki sprzedaży retailerów i marek poprzez pomoc w dotarciu do większego grona konsumentów,” powiedział Jorij Abraham, Dyrektor ds. badań i doradztwa w Ecommerce Foundation. “Jednak należy brać pod uwagę, że platformy sprzedażowe pobierają prowizję od firm, które chcą korzystać z ich usług, co powoduje, że muszą oddawać znaczną część przychodów pośrednikom.”

marketplaces ecommerce europe

Zdaniem badaczy, retailerzy przeceniają swoje możliwości, jeśli porównać ich wydajność do platform sprzedażowych. Retailerzy są zdania, że prześcigną wyniki platform sprzedażowych w niemalże każdym aspekcie działania, a w szczególności w procesach zorientowanych na klienta, takich jak doświadczenie konsumenckie oraz obsługa klienta. Jedynym polem, które stanowi dla nich wyzwanie jest IT oraz zarządzanie Big Data.

“Badanie ‘The Rise of the Global Market Places’ powinno stanowić dla retailerów ostrzeżenie,” mówi Prof. Kitty Koelemeijer z Nyenrode Business University. “Firmy, które nie mają jasno wytyczonego planu na przyszłość, nie będą w stanie zareagować we właściwym czasie na objęcie przewagi przez platformy sprzedażowe, i w ostateczności poniosą klęskę.”

Popularne strategie

Do popularnych strategii retailerów, chcących uzyskać przewagę nad internetowymi platformami sprzedażowymi jest m.in. doskonalenie obsługi klienta i skupienie się na wybranych rynkach lub produktach. Nie są oni skłonni do tego, by obniżyć ceny i zainwestować w sklepy offline.

e-commerce europe amazon

Retailerzy zapytani o strategie radzenia sobie z konkurencyjnymi platformami przyznają, że rozważają współpracę i sprzedaż za ich pomocą. Respondenci nie są w stanie całkowicie zlekceważyć platform lub wycować się z rynku ze względu na ryzyko porażki.

Odpowiedzi udzielone przez konsultantów sprzedaży wskazują inne przeszkody w mierzeniu się z platformami, takie jak brak właściwej kadry zarządzającej. Według analityków, retailerzy nie są świadomi znaczenia platform sprzedażowych. Nie wiedzą również, jakie zmiany zajdą w przyszłości na rynku.

Rady dla retailerów

Ecommerce Europe przekazuje retailerom 3 rady, sformułowane na podstawie wywiadów przeprowadzonych z prezesami firm na całym świecie. Po pierwsze, retailerzy powinni korzystać z platform internetowych, aby zwiększyć krajową i międzynarodową sprzedaż oraz uczyć się od nich. Po drugie, powinni skierować swoje działania w stronę modelu wertykalnego i odnaleźć swoje obszary specjalizacji. Po trzecie, jak radzi Ecommerce Europe, firmy powinny tworzyć marki, angażując w to swoje serce.