Balmain: obecnie najemcy są bardzo świadomi rynku, jego uwarunkowań i swojej wartości

Ewa Szafrańska-Mądry, Balmain Asset Management

Ewa Szafrańska-Mądry, Balmain Asset Management

– Uważam, że dzisiaj wciąż można mówić o rynku najemcy, bo to raczej właściciele centrów handlowych muszą zabiegać o „względy” najemców a nie odwrotnie jak to miało miejsce jeszcze kilka, lub kilkanaście lat temu – mówi portalowi Retailnet.pl Ewa Szafrańska Mądry, dyrektor zarządzająca CEE w Balmain Asset Management

– Niektórzy najemcy zatrzymali swoją ekspansję na rynku istniejąc już w wielu lokalizacjach, ale jest grupa tych, którzy wciąż się rozwijają. Najemcy często nawet doceniając potencjał danej lokalizacji konfrontują zaistnienie w danym obiekcie z własnymi planami biznesowymi i strategią. Dzisiaj bardzo rozwija się region mniejszych miast i poza sześcioma największymi aglomeracjami w Polsce, w tym regionie znajduje się dużo obiektów w trakcie inwestycji. Obecnie najemcy są bardzo świadomi rynku, jego uwarunkowań i własnej wartości dlatego stawiają pewne warunki wy-najmującym – wyjaśnia Ewa Szafrańska Mądry.

– Jeszcze 10 – 15 lat temu sytuacja była odwrotna i mówiono o rynku dewelopera. Najemcy zaczynali się rozwijać i zależało im na szybkiej ekspansji. Wystarczyła zapowiedź dewelopera o budowie nowego centrum handlowego i prawie każdy najemca obecny wtedy na rynku chciał zaistnieć w takim projekcie. Wówczas najemcy bardzo starali się o to, żeby otworzyć lokal w danej lokalizacji. Trudno powiedzieć, że takie czasy powrócą, bo tamte zjawiska związane były z początkiem rozwoju rynku centrów handlowych w Polsce a obecnie rynek ten jest dużo bardziej dojrzały i wszystko opiera się na twardych negocjacjach handlowych. Zarówno najemca, jak i właściciel centrum handlowego muszą zaistnieć w dobrych, rynkowych, ale bezpiecznych warunkach odpowia¬dających wymogom komercyjnym najemcy, jak i budżetowi inwestora – podkreśla Ewa Szafrańska Mądry.

– Ponadto wciąż jeszcze mało nowych marek pojawia się na polskim rynku. Jeśli byłoby więcej zagranicznych sieci handlowych, wówczas wchodząca nowa konkurencja mogłaby spowodować zmianę uwarunkowań rynkowych – dodała Ewa Szafrańska Mądry.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016