JLL: warszawskie ulice handlowe

Warszawa, fot. Shutterstock

Warszawa, fot. Shutterstock

W porównaniu z innymi krajami Europy, jak np. Wielka Brytania, Włochy, Francja, Hiszpania, Niemcy czy nawet Czechy i Węgry, sektor handlu przy głównych ulicach w Polsce jest niejednolity w zakresie lokalizacji i jego jakości, ale zdecydowanie przejawia potencjał wzrostu.

Warszawa, z racji swojej stołecznej pozycji, aspiruje do stania się metropolią z najlepszą śródmiejską ofertą handlową i rozrywkową.

Należy podkreślić, że ulice handlowe nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla centrów handlowych, są natomiast dodatkowym kanałem sprzedaży. W Polsce tworzy się nowa generacja konsumentów poszukująca ciekawych sposobów spędzania czasu i odmiennych doświadczeń zakupowych. Sieci handlowe wybierają lokale w atrakcyjnych miejscach przy ulicach handlowych w celu zwiększenia rozpoznawalności marki (cele marketingowe) oraz pozyskania nowej grupy docelowej klienta.

Krajobraz ulic handlowych w Warszawie się zmienia. W rezultacie lokalizacje przy głównych ulicach handlowych stopniowo odzyskują swoją rolę. Warto wspomnieć takie projekty jak Dom Dochodowy o Trzech Frontach na Placu Trzech Krzyży, kilka odnowionych kamienic wzdłuż Nowego Światu, gdzie pojawiły sią znane marki jak m.in. H&M, Orsay, Douglas, Empik i Sephora oraz dom handlowy Mysia 3 przy ulicy Mysiej. Ponadto powstało kilka nowych konceptów takich jak np. Dom Handlowy vitkAc przy ul. Brackiej, gdzie mieszczą się światowe marki luksusowe czy Chmielna 25 przy ul. Chmielnej.

Obecnie w Warszawie powstaje kilka projektów, które znakomicie wpisują się w handlową mapę stolicy: Ethos (dawniej Holland Park) przy Placu Trzech Krzyży jest obecnie rozbudowywany. CEDET – unikalny projekt odrestaurowania i rozbudowy zabytkowego budynku zlokalizowanego przy ul. Kruczej 50 – modernistycznej perły polskiej architektury powojennej. CEDET będzie starannie zrewitalizowanym domem handlowym z 7,050 mkw. powierzchni do wynajęcia, na trzech poziomach -1, 0, +1. Okolice CEDETu mają duży potencjał, aby stać się centrum życia towarzyskiego w stolicy. Już od wielu lat funkcjonują tam punkty gastronomiczne o dobrej renomie, a rozszerzenie oferty handlowej (mass marketowej) z pewnością zostanie docenione przez młodych klientów. Przedłużeniem ciągu handlowego Al. Jerozolimskich może być także nowy projekt odnowienia i przebudowy budynku Universal, zlokalizowanego przy Rotundzie. Ulica Marszałkowska zyska z kolei nowy Sezam, z ofertą handlową, która przedłuży ciąg sklepów od Domów Towarowych, aż do skrzyżowania z nową ulicą Świętokrzyską. Ponadto obserwujemy pozytywny wpływ otwarcia drugiej linii metra na w rozbudowę oferty handlowej i rozrywkowej przy tej ulicy.

Wszystkie powyżej wymienione projekty znacząco poprawią i wzmocnią ofertę handlową przy głównych ulicach, ciesząc się dużym zainteresowaniem ze strony najemców. Zmienia się także podejście konsumenta, który poszukuje nowych doświadczeń zakupowych.

Handel śródmiejski w Warszawie jest rozproszony w centralnym kwartale miasta. Możemy wyróżnić kilka istniejących lokalizacji:

• ul. Nowy Świat
• ul. Marszałkowska
• ul. Chmielna i okolice – Szpitalna, Bracka
• Plac Trzech Krzyży i okolice
• ul. Mokotowska

oraz lokalizacji, które w najbliższym czasie będą ulegały przeobrażeniom:

• Ul. Świętokrzyska
• Al. Jerozolimskie

Bez wątpienia prężny handel śródmiejski ożywia centrum miasta. Dużą rolę mogą odegrać planowane parkingi miejskie, które, jak wynika z ostatnich informacji, mają zostać sfinansowane przez miasto. Trzeba wykorzystać naturalny przepływ klientów oraz, w niektórych lokalizacjach, ograniczyć ruch samochodowy.

Władze lokalne również widzą potrzebę rewitalizacji centralnych rejonów stolicy. Odnowione zostały ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście zyskując nową, elegancką nawierzchnię, szerokie pasaże spacerowe obsadzone roślinnością, nowe oświetlenie, okolicznościowe dekoracje. Wszystkie te czynniki wspomagają wzrost popularności głównych ulic handlowych nie tylko wśród mieszkańców i turystów, ale także wśród rosnącej grupy marek, które chcą tu prowadzić swoje flagowe sklepy. Ważne są także inwestycje, które mają na celu uatrakcyjnienie stolicy – place miejskie, fontanny, ławki, latarnie.

Budynek CEDET, Warszawa

Budynek CEDET, Warszawa

Rośnie rola głównych ulic handlowych jako alternatywy, która, jak wspomniałam na wstępie, nie stanowi bezpośredniej konkurencji do galerii handlowych. To dodatkowy kanał sprzedaży i doskonałe narzędzie marketingowe do poprawy rozpoznawalności i podniesienia prestiżu danej marki.

W grupie sieci handlowych, zainteresowanych powierzchnią przy głównych ulicach handlowych i szukających tam odpowiednich lokali, są przedstawiciele takich kategorii jak moda i akcesoria, gastronomia, specjalistyczne sklepy spożywcze oraz drogerie i perfumerie. Co więcej, zwłaszcza sieci z luksusową ofertą z wyższej półki preferują lokalizacje przy głównych ulicach handlowych zamiast sklepów w regularnych centrach handlowych, co odzwierciedla ich strategie rozwoju na rodzimych rynkach.

Dobrze, że coraz więcej budynków zostaje poddanych renowacji, ale nadal problemem jest kwestia własności lokali oraz brak dużych powierzchni (powyżej 1,000 mkw.) na wynajem. Odnowione kamienice mają zazwyczaj małą powierzchnię piętra i najemca musi rozlokować swój sklep na kilku kondygnacjach.

Warszawa potrzebuje dużych inwestycji ze strony miasta, wspólnej polityki, dialogu między miastem, właścicielami, najemcami i inwestorami. Wspólna wizja i wspólne działanie, tak żeby zastąpić przysłowiowe ‘kebaby’ i ‘odzież na wagę’, estetycznymi lokalami, które ożywią centrum miasta. W krajach zachodnich istnieje praktyka, że jeden agent nieruchomości pośredniczy w wynajmie całej ulicy handlowej, co ma niebagatelny wpływ na wygląd i ofertę takiego miejsca. W ten sposób powstają piękne ulice handlowe, z bogatą ofertą, odpowiednim pozycjonowaniem, dużą ilością klientów i rosnącymi obrotami sieci handlowych – czego Warszawie serdecznie życzę.

Autorem artykułu jest Edyta Potera, Dyrektor, Dział wynajmu powierzchni handlowych, JLL

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska