visa online ecommerce

Jak wygląda polski rynek płatności internetowych na tle Europy? Jaka jest jego dynamika i co wpływa na jego rozwój? – o tym mówi w rozmowie z redakcją Evigo Małgorzata Ciszecka, menedżer odpowiedzialna w Visa Europe za rozwój portfela V.me by Visa w Polsce.

W jakim tempie rośnie rynek płatności internetowych w Polsce?

Klientami Visa Europe są banki i to one udostępniają nasze rozwiązania odbiorcom indywidualnym i instytucjonalnym. Dzięki takim rozwiązaniom jak m.in. portfel elektroniczny V.me by Visa wydawany obecnie przez ING Bank Śląski, Santander Consumer Bank oraz Raiffeisen Polbank, użytkownicy mogą swobodnie płacić kartami za zakupy dokonywane w internecie.

Rozwój płatności internetowych w Polsce postępuje bardzo dynamicznie, co widać także na przykładzie wydatków dokonanych polskimi kartami Visa w handlu online. Jak wynika z danych Visa Europe za I kwartał 2015 roku, liczba takich transakcji wzrosła o ponad 37% w stosunku do I kwartału roku ubiegłego, a ich wartość zwiększyła się o ponad 30%. To znaczące przyśpieszenie w stosunku do ostatniego roku sprawozdawczego Visa zakończonego we wrześniu 2014, gdy wzrost wartości transakcji wyniósł 26%, a ich liczby o 32%.

Równolegle rósł także całkowity udział płatności e-commerce we wszystkich płatnościach dokonanych polskimi kartami Visa wyniósł niemal 5% w I kwartale 2015 roku. Z naszych szacunków wynika także, że ogólny wzrost płatności kartami Visa w internecie (w skali całej Europy) na przestrzeni 2014 roku był dwukrotnie większy w stosunku do całkowitego wzrostu rynku e-commerce.

Jakie są czynniki, które mogą wpłynąć na dalszy rozwój tego rynku?

Dalszą dynamikę rozwoju płatności internetowych będzie wspomagać m.in. rozwój wspomnianego portfela V.me by Visa – narzędzia, które ułatwia i przyspiesza płatności kartą w internecie przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Obecnie za pomocą portfela można zapłacić już w polskich e-sklepach generujących niemal 45% obrotów w polskim handlu internetowym.

visa Malgorzata Ciszecka
Małgorzata Ciszecka, menedżer odpowiedzialna w Visa Europe za rozwój portfela V.me by Visa w Polsce

Znacząca dla rozwoju płatności kartami online jest również chęć detalistów do promowania takich płatności, a także otwartość na realizowane wspólnie z Visa kampanii edukacyjnych przedstawiających m.in. korzyści płynące z płacenia kartą za zakupy internetowe (m.in. wygodę, bezpieczeństwo czy możliwość skorzystania z chargeback). W zeszłym roku Visa Europe ściśle współpracowała w zakresie promowania płatności kartami za zakupy online m.in. z Allegro, Merlin.pl, czy sklepami internetowymi należącymi do sieci RTV Euro AGD. Allegro jest także zaangażowane w trwającą obecnie największą promocję płatności kartami Visa, podczas której klienci dokonujący zakupów w sklepach Biedronka i na stacjach Orlen są nagradzani kuponami rabatowymi do wykorzystania u partnerów akcji – jednym z takich partnerów jest Allegro. Czyli upraszczając – dzięki płatności kartą stacjonarnie możemy zyskać zniżkę na płatność kartą online. Dzięki takim działaniom rośnie świadomość konsumentów –  pokazujemy osobom, które korzystają ze swojej karty Visa jedynie w środowisku „fizycznym”, że tą samą kartą mogą zapłacić także online.

Nie bez znaczenia są również koszty?

Oczywiście koszty akceptacji są bardzo istotne dla rozwoju płatności kartami w e-commerce. Ich ustawowa obniżka sprawiła, że akceptacja kart stała się o wiele bardziej atrakcyjna, a z dużo większej chęci współpracy ze strony e-detalistów wnioskujemy, że przyjmowanie kart przez e-sklepy stało się dla nich efektywniejsze kosztowo niż inne metody płatności.

Największymi beneficjentami zmian stawek interchange są właśnie e-detaliści, bo poprzednie obniżki nie dotyczyły e-commerce. Pierwsza obniżka, która dotyczyła płatności kartami w e-handlu miała miejsce w lipcu ub.r., gdy została obniżona do wysokości ustawowej dla wszystkich kart, tj. do 0,5%, a w końcu stycznia br. w drodze nowelizacji ustawy to obecnie obowiązujących stawek 0,2% dla kart debetowych i 0,3% dla kart kredytowych.

Jak można scharakteryzować różnice w internetowych metodach płatności w Polsce i innych europejskich krajach?

W płatnościach online obserwujemy trend, w ramach którego maleje liczba płatności dokonywanych gotówką na rzecz płatności bezgotówkowych. Klienci coraz częściej doceniają zalety wynikające z opłacania zakupów internetowych np. kartą płatniczą.

W Polsce – w przeciwieństwie do innych krajów – bardzo popularny stał się w przeszłości tzw. pay-by-link, czyli płatność dokonywane za pomocą przelewu online. Np. w Wielkiej Brytanii taka metoda w ogóle nie istnieje – tamten rynek e-commerce jest zdominowany przez karty. Płatności e-commerce stanowiły w 2014 r. już praktycznie jedną czwartą wszystkich obrotów Visa w Wielkiej Brytanii.

Dzisiaj klient płacąc za zakupy w internecie oczekuje przede wszystkim wygody i szybkości przy jednoczesnym zachowaniu jak najwyższych standardów bezpieczeństwa. To jeden z głównych powodów, dla których coraz większą popularność wśród polskich klientów zyskują tzw. one-click. Portfel elektroniczny V.me by Visa ofertuje wszystkie te elementy w jednym miejscu, jednocześnie umożliwiając użytkownikom zapisanie do 10 kart – debetowych, kredytowych,  przedpłaconych – wydanych przez różne polski i europejskie banki. Z V.me by Visa w całej Europie można zapłacić już w ponad 40 tys. e-sklepów, a w Polsce w e-sklepach generujących niemal 45% obrotów krajowego handlu internetowego.