Gemini Park Tarnów
Gemini Park Tarnów

Społeczności internetowe

Popularne powiedzenie, że „jeżeli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”, nie dotyczy już tylko osób prywatnych. Instytucje publiczne, popularne marki i brandy, centra handlowe, prywatne firmy, a także najważniejsze osoby w kraju – konto na Facebooku mają wszyscy. Dla zarządcy centrum handlowego odpowiednio prowadzony fanpage może być doskonałą (bo interaktywną!) platformą wymiany informacji z klientem, dostarczania mu informacji o nowościach, promocjach i ofertach specjalnych, a także doskonałym miejscem do organizacji konkursów lub promocji programów lojalnościowych. Warto jednak pamiętać, że ze względu na systematyczne zmniejszanie zasięgów organicznych postów na Facebooku, bez ich dodatkowo płatnej promocji mogą one docierać tylko do kilku procent osób, „lubiących” profil centrum. Obydwa centra handlowe należące do spółki Gemini Holding – Gemini Park Tarnów oraz Gemini Park Bielsko-Biała prowadzą swoje profile na Facebooku, a śledzi je łącznie prawie 50 tys. osób.

Facebook może nie jest w chwili obecnej najtańszym narzędziem marketingowym, ale potrafi być bardzo skuteczny. Umożliwia – z czego skrzętnie korzystamy – np. emisję specjalnych kuponów czy zniżek, z których nasi klienci coraz liczniej korzystają, a my, rok do roku, obserwujemy wzrost zainteresowania tą formą promocji . Warto również pamiętać o tym, że w chwili obecnej, po zmianach w polityce Facebooka, emitowanie postów bez wsparcia ich budżetem marketingowym mija się z celem, warto więc planując wydatki na rok z góry uwzględnić również fundusze na ten cel. Co ważne i dla nas szczególnie istotne, Facebook umożliwia targetowanie postów ze względu na np. zainteresowania, płeć, wiek, czy również pozwala tworzyć spersonalizowane grupy odbiorców. Stąd więc promocje dotyczące młodzieży nie muszą być wyświetlane np. osobom po 40 roku życia. Personalizowanie i dopasowanie interesujących treści do grupy docelowej jest szalenie ważne, zwłaszcza w internetowej komunikacji z klientem, gdzie jest on dosłownie „zalewany” ofertami również przez inne podmioty.

Narzędzia marketingowe

Promocje i oferty specjalne to obszar, w którym najczęściej wykorzystywane są nowoczesne narzędzia marketingowe, a głównym ich celem jest działanie prosprzedażowe. W Gemini Park Tarnów do tego typu działań używana jest również aplikacja mobilna o nazwie „Qpony.pl”. Zarządca zbiera promocyjne oferty od najemców i umieszcza je w aplikacji mobilnej (wydawane są również w formie książeczek z ofertami i dystrybuowane bezpośrednio do 60 tys. mieszkańców Tarnowa i okolicy).

Z całą pewnością możemy stwierdzić, że tego typu atrakcje przyciągają klientów do naszego centrum, gdyż z miesiąca na miesiąc mamy coraz większą liczbę zrealizowanych kuponów. Na chwilę obecną jednak dopiero rozwijamy to narzędzie. Trzeba wziąć również pod uwagę, jaką aktywność w związku z nim musi wykonać klient. O wiele łatwiej jest po prostu wyjąć ze skrzynki książeczkę z kuponami i przyjść z nią na zakupy, niż ściągnąć i zainstalować aplikację na telefonie. Z pewnością jednak w dalszym ciągu będziemy pracowali nad efektywnym wykorzystaniem tej drogi dotarcia, gdyż generuje ona duży ruch klientów w obiekcie, a popularność narzędzi obsługujących aplikacje mobilne stale rośnie.

Oprócz działań prosprzedażowych warto wykorzystać narzędzia i portale społecznościowe, które pomogą budować lub wzmacniać strategię wizerunkową obiektu, lub być dodatkowym kanałem informacji o tym, co aktualnie dzieje się w obiekcie.

W tym celu w obu centrach Gemini prowadzone są działania na platformie YouTube, komunikacja w portalach społecznościowych wspierana jest na Instagramowych profilach, a w Gemini Park Bielsko-Biała dodatkowo na Pintereście.

Według przeprowadzonych przez Bizrate Insight w 2012 roku badań treści dodawane na Pintereście stanowią większy bodziec do decyzji zakupowych, niż na Facebook’u – w stosunku 69 proc. do 40 proc. na korzyść Pinteresta. Zaletą Pinteresta jest także to, że zdecydowaną większość użytkowników stanowią kobiety, które również częściej takie decyzje podejmują impulsywnie i pod wpływem emocji. Umieszczając tam atrakcyjnych zdjęcia i aranżacje produktów, oferowanych przez naszych najemców, wzbudzamy w potencjalnych klientach potrzeby zakupowe, dając impuls do zakupów i wizyty w naszym centrum.

Komunikacja z klientem

Portale takie jak YouTube czy Instagram mogą pełnić doskonale funkcję uzupełnienia kanału przekazywania informacji o wydarzeniach, promocjach czy konkursach które mają miejsce w obiekcie. To również doskonałe miejsce do umieszczania relacji filmowych czy fotograficznych obrazujących te eventy, które odbyły się w centrum handlowym. Klienci chętnie je oglądają, próbując odnaleźć na nich swoich bliskich. Nie każdy, by zasięgnąć tego typu wiadomości, zajrzy specjalnie np. na naszą stronę internetową, ale każdy kto przegląda swój profil na Instagramie czy buszuje po YouTube’ie, na tę informację się natknie. Obecność w tych kanałach jest dla nas szczególnie istotna ze względu na ich dużą popularność wśród młodych ludzi, którzy są dla nas bardzo ważną grupą klientów. To, co najważniejsze to przemyślana i optymalnie dopasowana zintegrowana strategia komunikacyjna.

Wybierając narzędzia marketingowe i kanały komunikacji przemyślmy, które z nich są najbardziej adekwatne dla celów biznesowych oraz naszej grupy docelowej, a następnie jako zarządca skupmy się na ich kreatywnym wykorzystaniu. Warto prowadzić komunikację z klientem w sposób systematyczny i strategiczny – tak, by nie wprowadzać w nią chaosu, co może znacząco obniżyć jej efektywność oraz jakość; a przecież to właśnie te dwie kwestie powinny być w jej przypadku najistotniejsze.

Autorkami artykułu są Kinga Witek, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tarnów oraz Anna Dworak, dyrektor ds. marketingu i PR w Gemini Park Bielsko-Biała.